[Wiskunde] Snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Wiskunde] Snelheid

Ik ben aan het zoeken op een 'wat mij lijkt' eigelijk een simpele oefening.
Het jachtluipaard is in staat om over een korte afstand van ongeveer 500 meter een zeer hoge snelheid te halen. De sprint van een jachtluipaard dat een gazelle probeert te grijpen is door een camera vastgelegd. De plaatsfunctie, vanaf de start van de sprint tot het moment waarop het jachtluipaard weer stil staat, wordt beschreven door het verband s = -t³/90 + t². Hierin is s de afstand in meter en t de tijd in seconden, gemeten vanaf de start van de sprint.
Nu de vraag:
Bereken het tijdstip waarop het jachtluipaard weer stil staat.
Wat ik nu gedaan is dus gewoon de afgeleide genomen om zo een functie te krijgen die de snelheid weer geeft:

s' = v = -3t²/90 + 2t = -3t² + 180t

Maar als ik hier de nulpunten van zoek krijg ik iets dat niet klopt ? Is m'n afgeleide nu verkeerd of los ik de vraag gewoon niet goed op ? :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Wiskunde] Snelheid

misschien een te simpele maniewr van mij, niet zo goed in afgeleiden:

snelheid moet 0 zijn, ofwel s/t = 0

beide zijden delen door t

s/t=-t2/90+t = 0

t (-t/90+1)=0

t = 0 of:

-t/90 = -1 dus t= 90

Maar als ik dan weer s uitreken aan de hand van de originele formule, dan krijg ik alleen maar s=0.....?

voor t = 45 echter wel 1012,5 m ....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Wiskunde] Snelheid

Hmm, ik ga toch voor de methode van Cycloon en zie daar ook niks verkeerd gaan:

s'=0 geeft t=0 of t=60 .

t=0 -> s=0 uiteraard.

t=60 -> s=1200m Dus topsnelheid na ca. 600m.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] Snelheid

Jah dat is wel logisch, vermits het jachtluipaard op 0 vertrekt, en uit stilstand vertrekt is het logisch dat 1 punt 0 meter zal zijn :P

Maar het vage is dat m'n boek zegt dat het 60seconden zou moeten zijn :roll: (antwoorden staan achteraan in het boek)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] Snelheid

Huh brownie, hoe kom je daar dan aan ? Als ik m'n nulpunten bereken kom ik dus altijd wat verkeerd uit :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Wiskunde] Snelheid

Cycloon schreef:Jah dat is wel logisch, vermits het jachtluipaard op 0 vertrekt, en uit stilstand vertrekt is het logisch dat 1 punt 0 meter zal zijn   :P  

Maar het vage is dat m'n boek zegt dat het 60seconden zou moeten zijn   :roll: (antwoorden staan achteraan in het boek)
Dan heeft je boek helemaal gelijk. Ik, en als het goed is jij ook, kwam uit op t=60s.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] Snelheid

Jah heb het gevonden, heb ff dom gedaan bij het berekenen van m'n discrimant :P

Sorry mensen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [Wiskunde] Snelheid

Huh brownie, hoe kom je daar dan aan ? Als ik m'n nulpunten bereken kom ik dus altijd wat verkeerd uit   :roll:


-3t²/90 + 2t = 0

-t(3t/90-2)=0

t=0 of 3t/90=2 -> t=2*90/3=60
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [Wiskunde] Snelheid

Cycloon, ik wil nog even reageren op je eerste post.

Je vindt v=-3t^2/90*+2t en daarachter zet je =-3t^2+180t???

Kan je me dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] Snelheid

Ik doe alles * 90 om de breuk weg te halen (dit rekent iets makkelijker vind ik :wink: )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Wiskunde] Snelheid

s' = v = -3t²/90 + 2t = -3t² + 180t


zoals je weet ben ik wiskundig maar een simpele ziel, maar moet je dan je v ook niet met 90 vermenigvuldigen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] Snelheid

Eigelijk wel goede vraag :P

Alleszins, het blijft kloppen, maar waarom je eigelijk v niet maal 90 moet doen kan ik ook zo niet op hoesten hoor :roll:

Re: [Wiskunde] Snelheid

mmm, ik vrees ook dat je dat niet zomaar x90 mag doen. tenzij je v ook x90 doet:

stel t=1, dan is v = -3/90 + 2 = 1, ...

stel t=1, dan is v = -3 + 180 = 177

dus da mag volgens mij overduidelijk niet aangezien ge uiteraard 2 verschillende snelheden bekomt.

Re: [Wiskunde] Snelheid

60 s is volgens mij ook juist, en de grootste snelheid wordt "raar maar waar" net bereikt int midden(leidt v nogmaals af naar t en stel die 0).

Reageer