opgeloste zouten uit olie zuiveren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 22

opgeloste zouten uit olie zuiveren

Hoe was je opgeloste zouten uit plantaardige olie?

Zat zelf te denken om t in een vat te doen halfvol, wat water erbij dompelpomp onderin en een stang met douchekop naar boven die t water sproeit tegen t vatdeksel?

Zou dit werken?

hoe meet je opgeloste zouten in plantaardige olieen?

groet, maarten :)

Berichten: 1.122

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

hey.

Ten eerste: in de olie zelf zullen geen zouten zijn opgelost aangezien olie a-polair is. Maar: in de olie bevindt zich altijd een hele kleine hoeveelheid water (emulsie) en daarin kunnen wel zouten zijn opgelost. Ik denk echter dat de hoeveelheid hiervan heel erg klein zal zijn.

Als je zeker wil weten of er zouten in je olie bevinden dan kan je proberen de geleiding te meten.

Waarom wil je trouwens zouten uit oliën 'wassen'?

Grtz Bas

Berichten: 311

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

Je idee is goed. Laat het water van onder de olie door de olie omhoog trekken en zo kun je de zouten uit de kleine beetjes water meespoelen. Zo 'was' je de olie. In de industrie nummen ze dit een 'bubble reactor'.

Berichten: 22

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

Voor hergebruik van de olie moeten zouten en deeltjes eruit zijn

dank voor reacties :)

Berichten: 22

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

Bas, na enig denken heb ik toch nog wat vraagjes:

Allereerst, de gebruikte plantaardige olie gaat gebruikt worden in een antieke agregaat op een woonboot.Om de motor te sparen, wil ik eventuele zouten verwijderen. Verder ga ik de olie filteren in een filter van 5 mu.

Hoeveel emulsie kan olie uberhaubt bevatten en hoeveel zout kan emulsie dan weer bevatten? :oops:

Als er de olie langdurig verwarmd, damp je dan de emulsie er uit? :oops:

En wat gebeurd er dan met de zouten? 8-[

Stel dat die zouden kristaliseren, kan ik ze er dan met 'n 5mu filter uitfilteren? 8-[

groet, maarten :D

Berichten: 1.122

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

hey.

Een emulsie is niet 'iets' dat in olie zit :oops: Maar; 'een vloeistof met een daarin niet opgeloste fijn verdeelde vloeistof' In dit geval dus water en olie
Hoeveel emulsie kan olie uberhaubt bevatten en hoeveel zout kan emulsie dan weer bevatten?
Tja ik zou eerlijk gezegd niet weten hoeveel water er fijn verdeeld in je olie kan zitten. De hoeveelheid zout dat is opgelost in het water hangt erg af van het type zout. Elk zout heeft weer een andere oplosbaarheid.
Als je de olie langdurig verwarmd, damp je dan de emulsie er uit
Hmmm, als je het water eruit wil laten verdampen dan moet je de olie minstens tot 600C verwarmen. Ik vraag me af of dit de kwaliteit van je olie niet negatief beïnvloed.
Stel dat die zouden kristaliseren, kan ik ze er dan met 'n 5mu filter uitfilteren
Ik denk dat dat erg moeilijk zal zijn. Denk je niet dat je olie veel te dik/'stroperig' is om door een 5 mu filter te kunnen stromen?!

Misschien heeft iemand anders nog ideeën/suggesties of betere antwoorden? :oops:

Grtz Bas

Berichten: 22

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

De olie die ik wil proberen te zuiveren is olie waar in gebrand of gefrituurd. Verhitting is 60 graden of 100 graden is geen probleem voor de qualiteit. Ik ga 50, 20 en 5 mu geschakelde filters gebruiken waar ik de olie verhit door wil persen, bij welke temperatuur dat goed gaat zal ik proefondervindelijk moeten vaststellen.

Die olie is dus een afvalproduct. In mijn eerste experiment wil ik arachide ofwel pindaolie gebruiken waar noten in gebrand zijn.

Voordeel leek mij dat er weinig zouten in noten zitten en daarom niet veel zoutopbouw in de olie zou kunnen komen, nadeel is dat t vrij dikke olie is.

Diverse frituurvetten zijn veel dunner en geschikter voor mijn toepassing, maar er komen veel meer zouten in aanraking met de olie. Als ik een goede methode zou kunnen vinden om eventuele zouten te verwijderen durf ik deze olie wel in mn agregaat te doen.

De bubblewash methode lijkt mij een goed idee, maar nadeel lijkt mij dat er veel emulsie ontstaat, wat je er weer uit moet dampen.

Vandaar dat ik `ongehinderd` door al te veel chemische kennis me af vraag, als ik dat water eruit damp, ontstaan dan zoutkristallen? Dan zouden ze te filteren samen met rest van de vervuilingen? :oops:

groeten , maarten :oops:

Berichten: 22

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

voor alle duidelijkheid :oops:

[QUOTE]

zonder te bubblewashen

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

Kleine waterdruppeltjes zullen heel moeilijk verdampen, zeker als ze hoge zoutconcentraties bevatten. Ik denk dus niet dat dit een eenvoudige methode is.

Even googlen:
In contrast with other European countries which manufacture biofuels using fresh vegetable oils, Spain launched a programme five years ago to produce biodiesel from recycled frying oil from restaurants and households. This process solves the problem of disposing of the tonnes of waste oil which previously went to water treatment plants.
So far, he's collected about 25 gallons of used vegetable oil from Bennigan's. He mixes it with a methanol and lye mixture that pulls glycerin out of the veggie oil. The glycerin that settles at the bottom isn't waste â€"it can be used to make soap.
Zie ook: Hier

Berichten: 1.122

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

So far, he's collected about 25 gallons of used vegetable oil from Bennigan's. He mixes it with a methanol and lye mixture that pulls glycerin out of the veggie oil. The glycerin that settles at the bottom isn't waste â€"it can be used to make soap
Oke, misschien begrijp ik het niet helemaal maar dan kan iemand het mij vast wel uitleggen... :oops:

De methanol reageerd denk ik met de olie onder vorming van een methylester met een vetzuurketen. Dan blijft er dus glycerol over en dat zakt volgens het 'artikel' naar de bodem van gallon. Maar ik kan me totaal niet indenken hoe glycerol gebruikt kan worden om zeep te maken. Zeep is een natrium of kalium zout van een vetzuur, en daar heeft glycerol volgens mij niks mee te maken. Of zie ik het nu verkeerd? :oops:

Grtz Bas

Berichten: 22

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

Heb inderdaad wel eerder gelezen over installaties om biodiesel te maken, maar ik vind daar een paar nadelen aan zitten.

1 Het is (zeker voor mij) best veel werk

2 Installatiekosten en productiekosten zijn veel hoger.

Belangrijkste reden om biodiesel te maken is het verwijderen van glyserine zodat de viscositeit van de olie meer in de buurt van diesel komt.

Ik wil de olie verhitten voor inspuiting en zo de viscositeit aanpassen. Lijkt me eenvoudiger. Zeker als ik het dunnere frituurvet kan gebruiken...... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

Zijn er geen grote verschillen in de klopvastheid?

Berichten: 22

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

weet ik niet, zou ook niet weten hoe dit te meten :oops:

Vlampunt is in ieder geval hoger, agregaat zal wat meer koeling nodig hebben misschien.

Heeft iemand nog andere suggesties voor manieren om t zout eruit te halen? :oops:

groet, maarten 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

napoleon de 2e schreef: weet ik niet, zou ook niet weten hoe dit te meten :oops:
Ik neem aan dat je een dieselaggregaat hebt? Dan lijkt het me redelijk fataal als de zelfontbranding niet tot stand komt. Dit lijkt me essentieel om vast te stellen. De viscositeit zal minder belangrijk zijn.

Berichten: 22

Re: opgeloste zouten uit olie zuiveren

Bij voorverwarmde gefilterde olie en voorverwarmde motor loopt de agregaat stiller en regelmatiger als met diesel. Ik vermoed dat dit door de smerende werking van de glyserine komt.

Reageer