Glaswerk ontvetten.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Glaswerk ontvetten.

Vroeger (toen ik studeerde) maakten wij ons glaswerk altijd vetvrij met HF (1%).

Ik ben nu opzoek naar een wat vriendelijkere manier.

Zeep of spiritus werkt niet zo goed, maar ik heb gehoord dat het heel goed gaat met een alcoholische KOH oplossing.

Werkt dat echt goed?

Zo ja, wat moet ik dan in welke hoeveelheden mengen?

Zo nee, wat is dan een goed alternatief?

Alvast bedankt

Martijn (nieuwe) TOA scheikunde

Berichten: 151

Re: Glaswerk ontvetten.

HF en KOH vreten gewoon aan je glas.

Ammonia(NH3 is niet fijn) of NaOH zullen wel werken denk ik.

Berichten: 2.746

Re: Glaswerk ontvetten.

industrieel wordt ijzer ontvet met NaOH (goedkoper dan KOH) als het van de productent naar een ander bedrijf gaat (tegen het roesten)

Berichten: 311

Re: Glaswerk ontvetten.

Probeer piranha eens (3:1 mengsel van geconcentreerd zwavelzuur en waterstofperoxide). Wij gebruikten voor glaswerk een concentratie van 30% waterstofperoxide. Ga niet hoger dan 50% waterstofperoxide, want dan kan er een explosie volgen en voeg altijd de waterstofperoxide aan het zuur toe (glaswerk wordt warm)!!!

Bewaar dit mengsel niet. Gebruik telkens nieuwe piranha bij elke glasbehandeling.

Berichten: 243

Re: Glaswerk ontvetten.

martinez schreef: Zeep of spiritus werkt niet zo goed, maar ik heb gehoord dat het heel goed gaat met een alcoholische KOH oplossing.

Werkt dat echt goed?
Dat werkt prima, maar is ook redelijk agressief hoor. Als je een redelijk geconcentreerde (zeg 10M) oplossing hebt, moet je daar je vingers niet in steken. :)

Ikzelf gebruik altijd zwavelzuur, en als het nodig is gaat daar wat peroxide bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Glaswerk ontvetten.