cafeine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

cafeine

we hebben devolgende eigenschappen van cafeine nodig:

is het een zuur of base?

is het dan een zwak of sterk zuur/base?

en hoe kunnen we dit voortaan zelf bepalen? want we snappen er niet zo veel van eig :oops: :oops:

Rick en Robin

Berichten: 2.399

Re: cafeine

Je hebt de structuur van caffeine nodig om hier uitsluisel over te kunnen geven. Welke groepen zitten er in caffeine, en welke eigenschappen hebben deze?

Wat denk je zelf als je het hebt over een sterkzuur of sterke base? Deze stoffen zijn bekend en kan je opzoeken in tabel 49 binas. Caffeine is een organisch molecuul en dat zijn bij mijn weten geen sterke zuren of basen (in de neutrale vorm).

Wat bedoel je verder met zelf bepalen in de toekomst? Als je het over bepalen (als proef) hebt moet je titreren en de pH meten. Als je het gewoon wilt bepalen moet je enige kennis hebben over het zure/basische karakter van groepen

Berichten: 243

Re: cafeine

Ff 'n plaatje opgesnord (met Google uiteraard) :

Afbeelding

De N7 is basisch, en dat maakt dat het hele molecuul een base is.

Berichten: 2.399

Re: cafeine

Je hebt mazzel met pruts0r, Nu hoef je zelf niet meer na te denken :oops: . Ik denk alleen dat je hier dus weinig van leert voor de volgende keer waar je het al over had

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: cafeine

veel informatie over cafeïne

Volgens deze data sheet is de pH van cafeïne tussen de 5.5 en 6.5 dit valt dus iets onder de zure grens. Ik heb geen idee of het klopt maar dit is wat ik er over kon vinden. :oops:

MvG Ron

Berichten: 243

Re: cafeine

Je hebt mazzel met pruts0r, Nu hoef je zelf niet meer na te denken :oops: . Ik denk alleen dat je hier dus weinig van leert voor de volgende keer waar je het al over had
Sorrie, sorrie, je hebt helemaal gelijk....

Berichten: 2.399

Re: cafeine

Caffeine is zeker weten een base. Geen enkele groep kan een proton afstaan. Wanneer de pH toch veranderd heeft men misschien het HCl zout opgelost. Iets anders kan ik niet bedenken, iemand anders?

Berichten: 2.399

Re: cafeine

Napoleon1981 schreef: Je hebt mazzel met pruts0r, Nu hoef je zelf niet meer na te denken :oops: . Ik denk alleen dat je hier dus weinig van leert voor de volgende keer waar je het al over had
Sorrie, sorrie, je hebt helemaal gelijk....
:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: cafeine

Caffeine is een organisch molecuul en dat zijn bij mijn weten geen sterke zuren of basen (in de neutrale vorm).


Ook organische Moleculen kunnen in neutrale vorm sterke zuren of basen zijn. Dit is niet een eigenschap die enkel voor anorganische zuren gereserveerd is. Bijv. trifluoroazijnzuur, p-tolueensulfonzuur.

Berichten: 2.399

Re: cafeine

DrQuico schreef:
Caffeine is een organisch molecuul en dat zijn bij mijn weten geen sterke zuren of basen (in de neutrale vorm).


Ook organische Moleculen kunnen in neutrale vorm sterke zuren of basen zijn. Dit is niet een eigenschap die enkel voor anorganische zuren gereserveerd is. Bijv. trifluoroazijnzuur, p-tolueensulfonzuur.
Weer wat geleerd :oops: . Ik zei gelukkig al bij mijn weten..... Ik mag wel eens wat aan mijn organische kennis gaan doen :oops:

Reageer