Kristallen kweken ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Kristallen kweken ?

Nou mijn pa zoekt al een tijdje na hoe hij kristallen kan kweken van goede kwalitieit en met een grote van 10 cm of zelfst groter.

Dat moet kunnen met de juiste mal en ingredienten.

Hij had het ergens in een boek staan maar hij heeft echt zo'n 400 boeken dus hij vond het natuurlijk niet meer :oops:

Mijn vraag is nu,

-Hoe kweek je dat nou??

-Veiligheids voorwaarden??

-Waar kan ik de ingredienten halen??

-Hoe duur zijn de ingredienten?? want het moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk zijn, maar het moet wel veilig blijven he.

-Welke extra spullen heb je ervoor nodig?? zoals mallen, misschien reageerbuisjes of iets in die rechting.

-Misschien nog extra informatie hierover die wel belangrijk zijn.

En waarom hij dat nodig heeft??

Hij heeft veel interesse in telepatische geneeskunde en die richting op.

Kristallen (vooral bergkristal) heeft een genezende werking zoals het al verklaard is door professoren.

Je kan ermee bijvoorbeeld de nawerkingen van kunstmatige medicijnen minder maken of zelfs verhelpen maar ook migraine verhelpen.

En ja ik weet dat het onlogisch klinkt maar het is de waarheid :oops:

Hij wilt als de kristallen van goede kwaliteit zijn het voor een goedkope prijs verkopen aan mensen die het nodig hebben omdat het in de winkel te duur zijn.

Als die vrienden hulp nodig hebben kan mijn vader hun altijd helpen want hij weet hoe het werkt dankzij zijn opleiding en na-opleidingen dus hij heeft een goed diploma (telepatische dokter)

Berichten: 151

Re: Kristallen kweken ?

Zelf berkristal maken ed gaat moeilijk worden :oops: .

Maar koper sulfaat en aluin word vaak gebruik, maar 10 cm is erg groot...

Wat voor kristallen wil hij? want dat lijkt me nogal belangrijk als je gelooft in genezen daarmee.

Berichten: 8

Re: Kristallen kweken ?

ja ik denk dat je het verkeerd begrijpt..

overal zit energie dat weet iedereen denk ik wel.

je hebt altijd een positieve en negatieve lading energie

(net zoals bij een batterij)

Als het balans tussen de positieve en de negatieve lading energie verstoord wordt door bijvoorbeeld 60/40% te hebben in plaats van het normale 50/50% dan wordt je ziek..

Als je in een slechte omgeving woont door weinig zonlicht dan heb je ook een verstoorde energie waardoor de kans dat je ziek wordt drastisch verhoogt wordt.

Kristallen kunnen die negatieve/positieve energie ladingen weer terug naar het normale helpen, of in ieder geval verbeteren.

In Amerika heb je al tientallen praktijken waarmee ze met kristallen werken.

In Nederland ook al enkele maar die zijn nog erg onbekend.

Scheikundige en proffessoren hebben dit onderzocht omdat het toch wel een prettig onderwerp is dat je 1 medicijn altijd kan gebruiken.

1 goed voorbeeld is om lucht te zuiveren.

Je doet een lamp in een zoutkristal en laat die gewoon enkele uren aanstaan.

Dan merk je al echt dat die zuivert want de lucht wordt prettiger en zuiverder.

En geloof me het helpt echt want we hebben zelf ook 1 lamp in de woonkamer en 1 in de eetkamer.

En over letterlijk bergkristallen kweken bedoelde ik niet letterlijk.

Ik bedoelde dat je kristallen zoals bergkristallen kan kweken want je kan ze kweken.

In de praktijken die ik al zei van Amerika gebruiken ze veel zelf gemaakte kristallen omdat die héél erg zuiver zijn met geen krassen en ongelijkheden in het kristal zelf want dan werkt het effect al niet meer.

En over de geneeskunde van kristallen...

Het werkt op een super rare manier die ik niet mag verklappen want het is geheimhouding voor de mensen die ermee willen experimenteren omdat je er ook ziek door kan worden door verkeerd gebruik (zelfde als kunstmatige medicijnen want je slikt ook niet zomaar medicijnen om te ontdekken wat het is)

Ik kan je wél zeggen dat je het bijvoorbeeld om je nek hangt door een "dopje" op een klein kristal te zetten waardoor je het touwtje bevestigt dat je om je nek doet natuurlijk.

En dat heeft voor sommige dingen al een geneeskundige werking.

Verder ook door lichtinvallen door het voor een kamerruit te hangen.

Dat zuivert de lucht ook.

En nee je haalt er geen boze geesten, monsters, vampieren en weerwolven mee weg of welke andere onzinnige dingen dan ook :oops:

Berichten: 8

Re: Kristallen kweken ?

Oh ja en over die koper sulfaat, dat heb ik al op diverse sites gelezen maar dat is maar tot 2 cm, 5 cm hooguit maar dan is het van zeer slechte kwaliteit.

Ik weet wel dat je een mengsel maak van diverse stoffen die je dan in een mal giet.

En na enkele weken is het echt hard geworden door de chemische reactie van de stoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Kristallen kweken ?

Goede/mooie kristallen kweken is een bezigheid waarvoor geldt oefening baart kunst. Er zijn wel een aantal voorwaarden te bedenken om zo groot mogelijke kristallen te kweken. Erg belangrijk voor grote puntgave kristallen is in ieder geval dat wanneer de kristallisatie is begonnen dit in alle rust bij een constante temperatuur moet plaatsvinden. Afblijven en veel geduld dus. Let op: zelfs het aan- en afslaan van een koelkast kan een kristallisatie beinvloeden (wanneer je deze hierin uitvoert).

Het is niet met huis-tuin-en-keuken middelen mogelijk om kristallen na te maken die in de bergen gevonden worden. Deze zijn onder zeer hoge druk gevormd. Van veel zouten zijn wel mooie kristallen te maken.

Kristallisatie vindt plaats in een oververzadigde oplossing. Voor het vormen van het begin van het kristal (ent) is energie nodig, terwijl bij de verdere groei energie vrijkomt (meestal tenminste).

Kristallisatie begint meestal op een onregelmatigheid in het glas (krasje) of aan een stofdeeltje in de vloeistof. Om grote kristallen te krijgen moet puntgaaf glaswerk worden gebruikt. Bijvoorbeeld een nieuwe (!) kristalliseerschaal. De oververzadigde oplossing van het zout wat je kristalliseerd moet gemaakt worden met gedestilleerd water wat het liefst ook nog gefilterd is (HPLC-water). Wanneer je dit niet gebruikt zal op veel meer plaatsen kristallisatie op gaan treden wat resulteerd in veel kleine kristallen.

Maak een oververzadigde verzadigde oplossing van je zout. Dit kun je doen door het zout op te lossen bij een iets hogere temperatuur (bijv. kamertemperatuur) als waarbij je de kristallisatie uit gaat voeren (bijv. een koele kelder). Filtreer deze oplossing door een zo fijn mogelijk (glas)filter. Wanneer kristallisatie direct bij het afkoelen van de gefiltreerde oplossing al op gaat treden is de temperatuur te hoog geweest.

Je kunt deze oplossing wegzetten en wachten, of je kunt ook één entkristalletje toevoegen. Zoek één klein kristalletje van het zout wat je gaat kristalliseren uit. Deze moet eigenlijk puntgaaf zijn dus bekijk ze onder een microscoop. Voeg deze aan de oplossing toe (in het midden).

En dan wachten en alleen met de ogen kijken.

Ik denk dat wanneer je wat op internet zoekt je gemakkelijk een zout vindt wat zonder al te veel moeite mooie kristallen geeft en wat ook gemakkelijk verkrijgbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kristallen kweken ?

Ik kan me best voorstellen dat in de misleidende business van de genezende kristallen deze kristallen gemaakt worden door mengsels (epoxy?) met geschikte toevoegingen in mallen te gieten, en zo prachtige "kristallen" te maken. Natuurlijk is dit veel goedkoper en eenvoudiger dan de werkelijke mineralen ergens te gaan zoeken.

Helaas kunnen chemici je daarbij niet helpen, want chemici verstaan, zoals je van mijn collega's op het forum ook al hebt begrepen, iets anders onder de term kristal.

Even wat wetenschap om mijn mond te spoelen:

Overigens heb ik ooit een prachtig zuiver kopersulfaat kristal gezien van 8kg. Maar dat is inderdaad wel een uniek exemplaar, groter dan wat er toen in het Guinness Book stond....

Voor echte grote kristallen die redelijk makkelijk te groeien zijn dacht ik dat kaliumdiwaterstoffosfaat een goede stof was.

Berichten: 8

Re: Kristallen kweken ?

Oke bedankt allemaal ik denk dat ik er uit ben

Alleen welk zout zal het beste zijn om te gebruiken?? :oops:

En waar kan je dat natuurlijk halen??

Berichten: 1.122

Re: Kristallen kweken ?

Voor echte grote kristallen die redelijk makkelijk te groeien zijn dacht ik dat kaliumdiwaterstoffosfaat een goede stof was.
Volgens mij gaf rwwh je daar net een antwoord op :oops:

Maar waar je dat kan halen?? ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Al kan je tegenwoordig meer bji de drogist halen dan ik dacht.... :oops:

Grtz Bas

Berichten: 8

Re: Kristallen kweken ?

Oow sorry :oops:

Maare ik kijk daar wel eens en dan verras ik mijn pa eens op zijn verjaardag dat al over een week is :oops:

Enne DrQuico ik heb op google gezocht en ik vond regelmatig deze stof: "Aluin ([KAl(SO4)2.12H2O]" maar dan krijg je maar van die hele kleine kristallen van t/m 2 cm.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kristallen kweken ?

Grote kristallen gaan je meer kosten dan een week! Aluin kan best groter groeien dan 2 cm, maar daar heb je maanden voor nodig. Over het algemeen geldt: hoe langzamer hoe mooier.

Maar:
De Yoreo and his colleagues received an R&D 100 Award in 1994 for developing a process that produces very high quality KDP (potassium dihydrogen phosphate) crystals for inertial confinement fusion lasers.1 Using this process, which is dramatically faster than traditional methods, they announced in May 1996 that their process had, in only 27 days, produced a KDP crystal measuring 44 centimeters across.

Berichten: 8

Re: Kristallen kweken ?

Ja oke danke want op al die "recepten" stond maximaal 2cm.

En tijd hebben we genoeg als het maar geen half jaar duurt voor 1 kristal :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kristallen kweken ?

En tijd hebben we genoeg als het maar geen half jaar duurt voor 1 kristal :oops: .
Als je in een halfjaar één kristal kunt groeien, kun je ook in dezelfde tijd meerdere kristallen groeien. Elk kristal kost je maar een paar minuten per dag.

Er zijn heel mooie gekleurde aluinen. Door een kristal van 2cm van een gekleurde aluin te maken, en dat in gewoon kleurloos aluin door te laten groeien kun je iets heel bijzonders maken.

Berichten: 8

Re: Kristallen kweken ?

hehe ja dat is wel leuk voor de kunstfanaten of om er mee te beginnen en zien hoe het lukt. Maar het doel is om het kleurloos te houden.

Hier onder zie je wat echt bergkristal.

Afbeelding

Het eindeffect van de kunstmatige kristallen moeten ongeveer hetzelfde zijn maar dan zonder de breuken er in. En ik denk ook wat kleiner.

btw dat plaatje is een vergroot plaatje :oops:

Berichten: 7

Re: Kristallen kweken ?

Ik begrijp niet goed dat in een wetenschapsforum niemand reageert op deze onzin. Kristallen zijn gewoon atomen die symetrisch gerangschikt zijn. Ze bezitten geen enkele, ik herhaal: GEEN ENKELE genezingskracht of positieve energie of wat dan ook. Dit is je reinste kwakzalverij.

Maar goed, wat zal ik mij er druk om maken, de idioten die hier in geloven zijn toch niet door argumenten te overtuigen.

Afgezien hiervan is het kweken van mooie, vrij grote kristallen niet zo heel moeilijk, alleen is er wat geduld vereist (hoeveel hangt af van hoe handig je bent en hoe wetenschappelijk dat je werkt).

Voor veel practische tips, handleidingen en foto's van gegroeide kristallen (in ongeveer 4 à 6 weken) google "kristalgroeicompetitie".

Berichten: 130

Re: Kristallen kweken ?

Ik wou net hetzelfde zeggen jan7.

Heren! Ik respecteer jullie mening, maar ik wil het toch even kwijt:

ik dacht, dat jullie als wetenschapper toch iets meer "verstand" hadden. Het kan er bij mij echt niet in als iemand zoiets gelooft...

Maar toch, ik respecteer wat jullie denken!

(En ja, we weten nog niet alles, wie weet dat die theorieën later toch echt bewezen worden, zoals vele andere theorieën achterhaald worden. Maar dat zien we dan wel weer. Ik kan toch maar moeilijk geloven in "eneriewaarden van het lichaam" of wat dan ook. Ieuw.)

Reageer