[scheikunde] Kalibratielijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 740

[scheikunde] Kalibratielijn

Weet er iemand wat precies een kalibratielijn is, waar deze voor wordt gebruikt, en hoe je deze moet tekenen?

Greetz Roy

Berichten: 328

Re: [scheikunde] Kalibratielijn

Een kalibratielijn is een lijn waarmee je het gehalte of concentratie van een bepaalde stof in je monster mee kunt berekenen.

Een kalibratielijn wordt gemaakt door een aantal standaarden te maken met oplopende concentratie van je te bepalen stof. Bijv een reeks van 2, 4, 6, 8, 10 mg/l van je stof. Daarna wordt van de standaarden bijv de extinctie gemeten en deze extinctie wordt uitgezet in een grafiek. Op de x-as zet je de concentratie en op de y-as de extinctie. Daarna wordt je monster gemeten, die geeft ook een bepaalde extinctie en met die extinctie en de grafiek is het gehalte in je monster te bepalen.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] Kalibratielijn

Roy van Heesbeen schreef: Weet er iemand wat precies een kalibratielijn is, waar deze voor wordt gebruikt, en hoe je deze moet tekenen?
Sorry als ik het zeg, maar bij chemlevel 6, dan weet je toch wel wat een kalibratie lijn is. ?????

Berichten: 740

Re: [scheikunde] Kalibratielijn

Gewoon hetzelfde als een ijklijn dus.. :oops:

ik wist niet zeker of een kalibratie lijn hetzelfde was...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] Kalibratielijn

Gewoon hetzelfde als een ijklijn dus.. :oops:

ik wist niet zeker of een kalibratie lijn hetzelfde was...
Deze termologie is een beetje oudewets, ijklijn bedoel ik.

Ik had een docent en ik wil het woord ijklijn echt verbannen uit de chemie. Uitleg: Je ijkt bijvoorbeeld een pH meter of een balans. Maar je kalibreert een standaard oplossing voor je monsters. Dat wil je zeggen dat je de standaard onder alle omstandigheden de zelfde invloeden moet hebben als je monster. Dus matrix effect meegenomen.

Maar goed ff een opmerking ik werk bij het UMCG en daar praten ze inderdaad nog over ijklijntjes alleen probeer ik ze nu te overtuigen dat ze deze benaming moeten veranderen :oops:

MvG Ron

Reageer