[scheikunde] bindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[scheikunde] bindingen

ik heb een paar vragen over de volgende bindingen :oops:

ik zou het fijn vinden als jullie hier wat verduidelijking over kunnen geven alvast bedankt Afbeelding

type binding: atoombinding komt voor in: moleculaire stoffen.

vraag: moleculaire stoffen geleiden geen elektrisch geladen deeltjes of wel?? kunnen jullie mij hier alles over vertellen svp?

type binding: polaire atoombinding komt voor in: komt voor in:

vraag: mijn leraar vertelde dat als een stof een polaire atoombinding is als de elektronegativiteit kleiner is dan 0,4. en hij vertelde nog wat dit vond ik niet helemaal duidelijk dus wil ik jullie vragen of jullie het kunnen verduidelijken; als het zwaarte punt van delta+ en delta- samenvalt heeft het molecuul geen dipool en is dus een apolaire stof ( hoe weet je of het zwaartepunt samenvalt? en wat is precies een dipool en apolaire stof?)

en andersom heeft het wel een dipool en is een polaire stof

zouden jullie dit kunnen verduidelijken ??? alstjullieblieft alvast bedankt Afbeelding

Berichten: 328

Re: [scheikunde] bindingen

Samenvallen van het zwaartepunt is makkelijk uit te leggen met CO2 en H2O. In beide gevallen is zuurstof delta- en koolstof en waterstof delta+. Als je de moleculen tekent zie je dat CO2 een lineair molecuul is en H2O een soort 3-hoekje is. (is hier niet helemaal goed gelukt, maar ik denk dat je wel weet hoe een watermolecuul eruit ziet :oops: )

CO2

O=C=O

Beide dipoolmomenten wijzen precies in de tegengestelde richting namelijk

O->C<-O naar de C en omdat ze in precies de tegengestelde richting wijzen, heffen ze elkaar op. Het zwaartepunt van de delta+ ligt op het C-atoom en het zwaartepunt van het delta- ook. De stof is dus apolair

H2O

Code: Selecteer alles


   O

  / \

H   H
Nu wijst 1 dipoolmoment naar linksonder en de ander naar rechtsonder. Het zwaartepunt van delta+ ligt tussen de 2 H-atomen en het zwaartepunt van delta- ligt op het O-atoom. Nu liggen delta+ en delta- niet bij elkaar en dus is het molecuul polair.

Hoop dat je hier iets aan hebt

Beryllium: even je waterstructuur tussen {code}-tags gezet, dan neemt-ie spaties mee

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] bindingen

type binding: atoombinding  komt voor in: moleculaire stoffen.

vraag: moleculaire stoffen geleiden geen elektrisch geladen deeltjes of wel?? kunnen jullie mij hier alles over vertellen svp?


Normale sigma-bindingen tussen relatief kleine atomen geleiden geen stroom. Echter grote л-systemen (geconjungeerde л-bindingen) kunnen wel stroom geleiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan grafiet. In een aantal gevallen kunnen deze systemen zich ook als halfgeleider gedragen.

Reageer