HPLC pomp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 266

HPLC pomp

Zou iemand kunnen vertellen waarom een binaire pomp beter is dan een quaternaire HP1100 pomp?

Is het omdat er minder onderdelen voor nodig zijn en ze dus beter reproduceerbare en constante hoge drukken kan leveren?

Berichten: 1.153

Re: HPLC pomp

he tis niet zo dat een binaire pomp beter is dan een quaternaire pomp. Als ik een Lc gradient met 4 vloeistoffen wil is de quaternaire pomp beter. Als ik het echt met aleen 2 vloeistoffen wil is de binaire beter.

Berichten: 62

Re: HPLC pomp

Kijk eens op de site van de makers van dat HPLC systeem, dan kom je HIERUit.

Staat info genoeg, als je het HPLC systeem voor research gaat gebruiken --> binairy pump. Ga je hem gebruiken voor maar een paar verschillende bepalingen, met maar 1 gradient --> binary pump.

Kom je er nog niet uit, dan moet je die lui ff een mailtje sturen, ze zijn altijd redelijk erg aardig in het helpen, ook ik heb van die lui redelijke hulp voor een detectiemethode gekregen.

Berichten: 266

Re: HPLC pomp

JeroenC

Als ik het echt met aleen 2 vloeistoffen wil is de binaire beter.
Waarom?
Taaie-neuskoek

Staat info genoeg, als je het HPLC systeem voor research gaat gebruiken --> binairy pump. Ga je hem gebruiken voor maar een paar verschillende bepalingen, met maar 1 gradient --> binary pump.
eeuh

Het verschil zit hem dus in de high-pressure mixing (binair) en de low-pressure mixing (quaternair).

Maar heb vrijdag een Agilent-day dus zal het daar nog eens vragen.

Berichten: 62

Re: HPLC pomp

Excuus, die 2e binaire moest dus een quadinaire (of-hoe-je-dat-ook-schrijft!) pomp zijn!

Daarmee kan je een gradient maken tussen 4 mobile fasen, wat een voordeel kan zijn in research. Vaak heb je dit niet nodig, maar als je toch met geld aan het smijten bent...

Berichten: 266

Re: HPLC pomp

Ik denk dat hier de binaire pomp meer geld kost door de high pressure mixing.

Berichten: 1.153

Re: HPLC pomp

waar het om gaat binaire of quaternair: om de vloeistoffen.

Een gradient kan binaire, tertiar, of quaternair zijn. Dus met 2 ,3 of 4 vloeistoffen.

BV. begin gradient 80% water 20 % methanol. eind 20% water 80% water. Hiervoor heb je 2 vloeistoffen nodig die gedurende de tijd met elkaar worden gemengt. Een binair systeem is voldoende.

Als je ingewikkeldere systemen wilt gebruiken bv: eerst een zoutoplossing, dan het gradient van hierboven te draaien en vervolgens met acetonitril te spoelen. Heb je 4 vloeistoffen. Hiervoor heb je een quaternair systeem nodig. Dit kan bestaan uit 2 binaire systemen.

Een binaire pomp is dus een pomp die 2 vloeistoffen kan mengen/op pompen

Een quaternaire pom is een pomp die 4 vloeistoffen kan mengen/op pompen.

[edit] beide systemen zijn in low en high pressure verkrijgbaar. Maar welke je nodig hebt hangt helemaal af van de kolomen die je erachter hangt.

Berichten: 266

Re: HPLC pomp

waar het om gaat binaire of quaternair: om de vloeistoffen.
helemaal mee eens

maar de vraag ging over het pompsysteem van de HP1100

het pompsysteem van de binaire pomp is met high pressure mixing (meerdere pompen nodig dus duurder)

voor een link high pressure mixing

op de site van HP1100 is heel interessant de brochure "Pumping systems" links boven bij library information

de quaternaire pomp is met low pressure mixing(in principe is hier maar 1 pomp voor nodig)

Berichten: 1.153

Re: HPLC pomp

ok. Waar het dan omgaat is iets anders.

Bij high pressure mixing wordt na 2 pompen gemixt. Dus iedere pomp pomt zijn vloeistof naar het systeem (in verhoudingen die van het gradient afhangt) en deze worden na de pompen, voor de injector gemixt.

Bij low pressure mixing wordt er voor 1 pomp gemixt. Dus 1 pomp zuigt via een solvent selectie kraan een, twee, drie of meer vloeistoffen aan. De mixing van het gradient vind hieribj voor de pomp plaats.

Nou dan het antwoordt op de oorspronkelijke vraag:
Zou iemand kunnen vertellen waarom een binaire pomp beter is dan een quaternaire HP1100 pomp?

Is het omdat er minder onderdelen voor nodig zijn en ze dus beter reproduceerbare en constante hoge drukken kan leveren?
Ik denk dat dit te maken heeft met stabieliteit van het gradient. Bij high pressure mixing wordt er beter gemengt en zal dus een verandering in het gradient sneller bij de kolom zijn dan bij low pressure mixing. Je samenstelling van loopvloeistof zal dus sneller veranderen bij high pressure mixing. Dit komt door minder volume etc.

Berichten: 266

Re: HPLC pomp

merci, maar mijn vorige post was geen vraag maar het antwoord.

Uit ervaring met beide pompen is het wel zo dat het verschil in resolutie niet echt zo groot is en soms zelfs helt in het voordeel van de low pressure mixing. Waarschijnlijk heeft het design van de mengkamer ook wel wat invloed. Maar de info daarrond is nogal schaars.

Voor mensen die toevallig een HPLC gaan kopen en naar mijn raad Afbeelding willen luisteren heb ik wat onderzoek naar verschillende LC-toestellen gedaan en de volgorde is (onder voorbehoud) voor dezelfde condities: UPLC > HP1100 binair en quaternair > Alliance 2695. Als ge poen genoeg hebt, ni twijfelen gaat dan voor den UPLC. Tussen binaire en quaternaire HP1100 zou ik persoonlijk voor quaternair gaan.

Berichten: 1.153

Re: HPLC pomp

sorry ik had inderdaad je post als vraag opgevat.

Maar je rijtje is verre van compleet. De LC10AD van Shimadzu mis ik zeker in je rijtje en de CapLC van Waters.

Het hangt helemaal van de condities af welke pomp het beste is, maar dat kan je jaren over dicussieren.

Berichten: 266

Re: HPLC pomp

Ik heb alleen maar getest met de LC's die op de afdeling beschikbaar zijn. Wij hebben allen maar Waters en HP.

Heb je voor die CapLC geen dunne kolommen nodig?

Die HP1100 met binaire pomp kan geconfigureerd worden voor CapLC want daar zit nog een micropomp in, maar dan moesten ook de capillairen vervangen worden en een dunne kolom. Ik heb alles maar op een 5cm met 4.6mmID 1.7um gedaan.

Berichten: 1.153

Re: HPLC pomp

ja inderdaad voor de Cap LC heb je 75μm ID capilaire kolomen nodig, of kleiner.

Alle tubing van de 1100 moet je dan tot 75μm ID fused silica vervangen. De Flow rate's liggen dan ook in 100nL/min range.

Reageer