[scheikunde] thermolyse suiker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] thermolyse suiker

ik weet dat dit een zeer stomme vraag is...........maar komt er CO of CO2 vrij bij de thermolyse van suiker. ik weet wel dat er ook water en caramel wordt gevormd. ik vond ergens op internet dat het CO is. maar ik sprak met iemand die zich niet kom voorstellen dat ze ons een proef lieten doen waarbij koolstofmonoxide vrijkomt. ik eigenlijk ook niet

als iemand het weet, je bent welkom =]

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

Het is een volledige verbranding naar mijn weten dus CO2
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 7

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

maar volgens mij is het geen verbranding (oxidatie) maar een ontleding. we hebben geen suiker in de fik gestoken maar wat in een reageerbuis gedaan en dat in een flam gehouden.

denk ik.........hoop ik

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

Bleef er na de reactie nog iets in het buisje over?

Weet je wat de molecuulformule is van suiker?

Wat zou er allemaal vrij kunnen komen?

En vanuit de andere hoek. Stel je voor, je had 1 gram suiker. Hoeveel gram CO kan daar maximaal uit komen? En hoe ziet de reactievergelijking er dan uit? Is dat waarschijnlijk?

Relativerend: Een roker van een sigaar krijgt volgens een website die ik zag ongeveer 0.8 gram CO binnen, en een dosis van 0.02% in lucht begint ongezond te worden. Hoeveel lucht kun je met jouw experiment dan in theorie vergiftigen?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

c6h12o6

maar dat boeit me allemaal niet zo (nou ja, eigenlijk wel, maar het is nu niet relevant)

ik moet een verslag maken over de thermolyse van suiker

we hebben ongeveer 1 cm suiker in een reageerbuisje gedaan en die in een vlam gehouden. eerst begon de suiker de smelten en werd het karamel (dacht ik) en toen rook het lekker naar suikerspinnen. daarna kwam er een stinkende walm die we in de hens moesten zetten. dat hebben we dus gedaan. we moesten net zolang doorgaan tot er geen brandbare walm meer overwas.

toen was zat er alleen nog een paar cm zwart spul in het buisje en wat druppeltjes (water) op het glas. het gas dat vrijkwam is of CO of CO2. maar welke van de 2 weet ik niet. ik hoef alleen te weten welke het is. (staat leuk in m'n verslag)

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

het gas dat in de fik stond was waterstof (want CO en CO2 zijn NIET brandbaar)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

het gas dat in de fik stond was waterstof (want CO en CO2 zijn NIET brandbaar)
Fijn dat je het zo goed weet, maar dit is niet waar. Koolmonoxide is prima brandbaar.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

aaaargh....*me is confused*

Koolstofmonoxide (CO) is een gas gevormd door de verbinding van één atoom koolstof en één atoom zuurstof. Het gas is niet alleen brandbaar maar ook zeer gevaarlijk, het is zeer giftig en reukloos.

dat zei mun neef net. maar ook hij vond waterstof aannemelijker.

dat zou dan ook het water verklaren. want dat is dan het product van het verbranden van het waterstof. maar nu weet ik nog steeds de reactievergelijking niet.

C6H12O6 --> H2 + karamel ( hoop ik) + nog iets?????)

please help

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

Sci-Fi schreef:c6h12o6

maar dat boeit me allemaal niet zo (nou ja, eigenlijk wel, maar het is nu niet relevant)
Als je wilt weten wat eruit komt is het juist erg relevant. Deze formule is die van een enkele suiker, tafelsuiker is het dubbele min water: C12H22O11.

we hebben ongeveer 1 cm suiker in een reageerbuisje gedaan en die in een vlam gehouden. eerst begon de suiker de smelten en werd het karamel (dacht ik) en toen rook het lekker naar suikerspinnen. daarna kwam er een stinkende walm die we in de hens moesten zetten. dat hebben we dus gedaan. we moesten net zolang doorgaan tot er geen brandbare walm meer overwas.

toen was zat er alleen nog een paar cm zwart spul in het buisje en wat druppeltjes (water) op het glas. het gas dat vrijkwam is of CO of CO2. maar welke van de 2 weet ik niet. ik hoef alleen te weten welke het is. (staat leuk in m'n verslag)
Waarom is dat gas CO of CO2? CO2 is niet brandbaar, en geen van deze twee gassen stinken of walmen!

Nog een vraag: wat was dat zwarte dat er overbleef?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

dat 1 van de gassen die er bij vrijkwam CO is vond ik op 1 of andere site.

maar wat is het verschil tussen enkele suiker en tafelsuiker? en hoe kan ik weten wat we op school hebben gebruikt?

en wat is de molecuulformule van karamel (als dat het is wat er gevormd is)

ik denk persoonlijk dat het zwarte spul een overblijfsel van het karamel is (ik weet het , heerlijk lekker geformuleerd)

het gas zal dan wel waterstof wezen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

Sci-Fi schreef: dat 1 van de gassen die er bij vrijkwam CO is vond ik op 1 of andere site.

maar wat is het verschil tussen enkele suiker en tafelsuiker? en hoe kan ik weten wat we op school hebben gebruikt?

en wat is de molecuulformule van karamel (als dat het is wat er gevormd is)

ik denk persoonlijk dat het zwarte spul een overblijfsel van het karamel is (ik weet het , heerlijk lekker geformuleerd)

het gas zal dan wel waterstof wezen
Je hebt vast en zeker tafelsuiker gebruikt. Dat is een 2-voudige suiker die uit 1 glucose (druivesuiker) en 1 fructose (fruitsuiker) bestaat.

En voor de reactie? Tja, nu moet ik natuurlijk eerlijk toegeven dat ik het ook niet weet, en dat ik ook maar wat moet afleiden uit wat je schrijft.

Ik denk dat het zwarte spul dat overbleef gewoon koolstof is. Dat caramelliseren dat houdt heel snel op, als je dat in de keuken wilt doen moet je erg voorzichtig zijn, want anders krijg je deze zelfde zwarte oneetbare vieze troep. Caramel is een heel ingewikkeld mengsel van verbindingen, daar is geen mooie vergelijking voor.

Als nou alle C in de reageerbuis achter zou blijven als koolstof, dan is wat er overblijft gewoon waterdamp. Maar ja, daar is niets brandbaars aan. Het lijkt er dus op dat een gedeelte van de koolstof inderdaad als CO of CO2 eruit komt. En dan blijven er niet genoeg zuurstofatomen over om alle waterstof er als water uit te laten komen. Dan komt er dus inderdaad ook wat waterstofgas uit. Dat je weer verder kunt verbranden.

Blijft er nog die smerige damp over. Dat zouden nog wel eens vieze aromatische koolstofverbindingen kunnen zijn.

Maar ik ben nu net zo aan het speculeren als je zelf zou kunnen doen hoor! Gewoon waarnemen wat je ziet, en daar conclusies uit trekken. Dat is ook het leuke van de wetenschap! Je kunt lang niet alles opzoeken als je experimenten uitvoert die niet iedereen op school doet. Dan moet je proberen door zelf te kijken wijzer te worden!

Berichten: 7

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

danku

maar maakt H2 niet een raar geluidje als je het in de hens zet? volgens mij heb ik dat neit helemaal waargenomen. maar dat kan ook aan mij liggen, want het was een klasikaal practicum en dan is het nogal rumoerig.

maar er stond helemaal niks in het boek, geen enkele molecuulformule etc. nou ja, ik hoop dat dit goed is, want ik werk met iemand samen die niet echt goed staat voor sk en die vermoord me als we een laag cijfer halen. =P

maar bedankt voor jullie hulp =]

kheb nog ff een reactievergelijking gemaakt, kweet niet of die klopt....

2C12H22O11 --> 13C + 22H2+11CO2

Berichten: 184

Re: [scheikunde] thermolyse suiker

Bij de thermolyse van suiker zorgt de warmte die je toevoegd dat de suikermoleculen op allerlei manieren breken, met methaan en etheen als kleinste Moleculen, maar ook allerlei tussenvormen.

Je kan spreken van het ongecontroleerd kraken van de suiker.

Op het moment dat je de kleinere moleculen die als een gas gaan ontsnappen gaat ontbranden dit gepaard gaat met onvolledige verbranding waarbij zowel CO als CO2 en H2O verder vrijkomen.

Datgene wat achterblijft is koolstof, dit molecuul is niet vluchtig genoeg om uit je reageerbuis te verdampen en vervolgens te verbranden.

Ook zullen enkele moleculen met elkaar reageren waarbij teerachtige moleculen onstaan.

De hoeveelheid waterstof die vrijkomt is in verhouding met de andere gasmoleculen zeer gering (dit zou gedeeltelijk wel in een goed gecontroleerde thermolyse kunnen plaatsvinden (onder hoge druk en zeer hoge temperatuur in een zuurstofvrij milieu))

Reageer