vlamkleuring

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 416

vlamkleuring

Hallo,

Van een aantal metalen of metaal-ionen weet ik wat voor karakteristieke vlamkleuring ze geven. Ik weet ook dat niet alle metalen een vlamkleuring zullen geven, maar ik wil graag weten welke metalen nu allemaal een vlamkleuring geven en welke niet. Van een aantal metalen die ik wel weet zet ik hieronder:

Natrium- geel

Kalium- zwak paars

Rubidium- zwak paars

Cesium-rose

Lithium-wijnrood

Strontium-rood

Calcium-oranjerood

Barium-geelgroen

Molybdeen-geelgroen

Telluur-zwak groen

Borium-helder groen

Thalium-helder groen

koper-blauwgroen

Zink-zwak blauwgroen

Koper met halogeniden-blauw

Indium-blauwpaars

Lood-zwak blauw

Seleen-helder blauw

Arseen-zwak blauwgrijs(geen metaal)

Antimoon-blauwgrijs

Bismuth-blauwgrijs

Kwik-helder blauwgroen

Zilver-donker blauwgroen

Magnesium-wit

Titaan-wit met sterren

IJzer-goudkleurig

Alluminium-zilverkleurig

Dit waren dan 28 elementen, waarvan er 1 een niet-metaal is.

Maar ik vraag me af wat voor vlamkleuring geven de volgende (niet-)metalen of ionen daarvan?

Beryllium?

Scandium?

Vanadium?

Chroom?

Mangaan?

kobalt?

Nikkel?

Gallium?

Germanium?

Astaat?

Broom(niet-metaal)?

Ytterbium?

Zirkonium?

Niobium?

Techneticum?

Rutithium?

Rhodium?

Palladium?

Goud?

Cadmium?

Tin?

Jood(niet-metaal)?

Lantanium?

Hafnium?

Tantaal?

Wolfraam?

Renium?

Osmium?

Iridium?

Platina?

Polonium?

Frankenium?

Radium?

Cerium?

Samarium?

Europium?

Gaddolium?

Holmium?

Erbium?

Yttrium?

Lutithium?

Actinium?

Thorium?

Protacticum?

Uraan?

Neptunium?

Plutonium?

Americum?

Callifornium?

Einsteinium?

Fermium?

Lawcrensium?

Silicium(niet-metaal)?

Dus wat voor karakteristieke vlamkleuringen geven deze elementen en/of ionen van deze elementen, en welke hierboven geven geen vlamkleuring??

Berichten: 111

Re: vlamkleuring

Wil jij dat zelf weten (waarom?) of is het een huiswerk vraag?

Berichten: 1.122

Re: vlamkleuring

nou, de hoofdprijs voor degene die dat allemaal uit zijn hoofd weet! :oops:

Heb je al geprobeerd te zoeken op google? Het zal vast wel ergens te vinden zijn Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 416

Re: vlamkleuring

Wil jij dat zelf weten (waarom?) of is het een huiswerk vraag?
Ik wil dat graag zelf weten, omdat ik het wel interessant vind. En op google kan ik alleen de kleuren vinden van de metalen waar ik een kleur heb achtergezet. Dus hoop ik hier er meer info over te krijgen.

Berichten: 2.399

Re: vlamkleuring

Een aantal van de elementen die je opnoemt zijn niet stabiel, de aanwezig het van deze zijn alleen aangetoond. Hier zijn vaak zeer heftige reacties voor nodig, en dan zijn ze er slechts zeer kort. Dus van een aantal van de elementen die jij hier noemt is het simpel weg niet bekend.

Berichten: 416

Re: vlamkleuring

Een aantal van de elementen die je opnoemt zijn niet stabiel, de aanwezig het van deze zijn alleen aangetoond. Hier zijn vaak zeer heftige reacties voor nodig, en dan zijn ze er slechts zeer kort. Dus van een aantal van de elementen die jij hier noemt is het simpel weg niet bekend.
Kun je me dan ook vertellen welke dat zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vlamkleuring

Grofweg, alles met een atoomnummer groter dan Uraan zijn kunstmatige elementen en dus instabiel.

Let wel, dit is een beetje grof want hóe instabiel ze zijn hang af van het atoom in kwestie en de isotoop.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vlamkleuring

Als ik het goed heb heeft Lood de zwaarste niet radioactieve isotoop.

Berichten: 1.122

Re: vlamkleuring

Kun je me dan ook vertellen welke dat zijn?
Bijvoorbeeld de elementen die in het periodiek systeem vallen onder de zogenaamde 'actiniden'.

Alle actiniden zijn radioactief en vervallen spontaan naar lagere elementen (uiteindelijk naar lood).

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vlamkleuring

Wat betreft de vlamkleuringen:

Je kunt alle emissielijnen van de elementen (met intensiteit) vinden in het CRC Handbook of Chemistry and Physics. Pagina E-150 en verder in mijn eigen exemplaar (Line spectra of the elements). Ik heb geen zin het allemaal over te typen. Dit boek moet eigenlijk overal aanwezig zijn waar chemie bedreven wordt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vlamkleuring

Je kunt alle emissielijnen van de elementen (met intensiteit) vinden in het CRC Handbook of Chemistry and Physics. Pagina E-150 en verder in mijn eigen exemplaar (Line spectra of the elements). Ik heb geen zin het allemaal over te typen. Dit boek moet eigenlijk overal aanwezig zijn waar chemie bedreven wordt.
Je kan ze ook hier vinden...

[!] Zwaar java-applet

Berichten: 416

Re: vlamkleuring

DrQuico schreef: Wat betreft de vlamkleuringen:

Je kunt alle emissielijnen van de elementen (met intensiteit) vinden in het CRC Handbook of Chemistry and Physics. Pagina E-150 en verder in mijn eigen exemplaar (Line spectra of the elements). Ik heb geen zin het allemaal over te typen. Dit boek moet eigenlijk overal aanwezig zijn waar chemie bedreven wordt.
Kun je me dan ook vertellen op welke site ik dat kan vinden? ik heb op google echt alles afgezocht, maar kon er niet genoeg over vinden, in ieder geval niet wat ik vroeg.

Berichten: 416

Re: vlamkleuring

DrQuico schreef: Je kunt alle emissielijnen van de elementen (met intensiteit) vinden in het CRC Handbook of Chemistry and Physics. Pagina E-150 en verder in mijn eigen exemplaar (Line spectra of the elements). Ik heb geen zin het allemaal over te typen. Dit boek moet eigenlijk overal aanwezig zijn waar chemie bedreven wordt.
Je kan ze ook hier vinden...

[!] Zwaar java-applet
Dat heb ik gedaan, maar ik kreeg helaas een grijs vak. Wat doe ik hier verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vlamkleuring

Als je Java al hebt geïnstalleerd, dan moet je gewoon wat langer wachten. Het duurt wel even voordat het programmaatje geladen is. Helaas geeft het applet alleen de golflengtes, en niet de onderlinge intensiteiten, zodat je eigenlijk nog niet weet wat de (overheersende) vlamkleur is.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vlamkleuring

http://www.sciencelab.com/data/elements.htm

Onderin bij description staan de gegevens over de 'flame test'. Ik denk dat je daar wel al je info kan vinden :oops:

Reageer