Springen naar inhoud

Phenylalanine --> Phenylalanine-methylester

• Log in om te kunnen reageren

Susanne_CF

Susanne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2005 - 14:50

Hallo,

Ik moet voor een project van phenylalanine het phenylalanine-amide maken. Dit het liefst via de phenylalanine-methylester. Nu zou dit via SOCl2 en methanol moeten lukken, echter volgens de docent geeft dit een slechte opbrengst, ook als je ze tegelijker tijd erbij doet. Nu vind ik in mijn boek Solomons wel een helehoop reacties, maar ik kan de synthese routes in Vogel of Organikum nergens terug vinden. Het is de bedoeling om het zonder beschermgroep te doen, tenzij het niet anders kan. (Beschermgroep wordt dan waarschijnlijk Boc.)

Er bestaat ook een mannier om van het zuur rechtstreeks een amide(-zout) te maken, wie kan mij hier meer info over geven?

Wie kan mij helpen...?

Groetjes Susanne

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2005 - 16:29

Met DCC/HOBt kun je het zuur omzetten in een actieve ester (deze isoleer je niet), om deze vervolgens met ammoniak te laten reageren. Andere peptide-koppelingsreagentia (TBTU of NHS etc) kunnen natuurlijk ook.
Hiervoor moet je het amine wel eerst beschermen (met Boc) anders polymeriseert de boel.

Bovenstaande zou dan de 'rechtstreekse methode' moeten zijn

Als alternatief voor de 'fried chicken' methode met SOCl2 (of POCl3) kun je de methylester ook maken door phenylalanine in een met HCl verzadigde methanol oplossing te refluxen onder een HCl atmosfeer. Wanneer je de boel indampt houd je het HCl-zout van de phenylalanine methylester over. Beschermen van het amine is niet nodig. Dit kan ook met bijv. geconcentreerd zwavelzuur, maar dat damp je niet zo gemakkelijk af.

Ten slotte kun je het zuur ook met een methylerend reagens (MeI of Me2SO4) en een base. behandelen, maar ook hiervoor moet het amine beschermd zijn omdat je anders methylering op je amine krijgt.

Verder zijn er ook nog wat obscure methodes om van het zuur direct het primaire amide te maken, maar die werken niet in alle gevallen.

Je moet er wel rekening mee houden dat onder bepaalde reactiecondities gemakkelijk racemisatie van optisch actief D- of L-fenylalanine op kan treden. Wanneer je al uitgaat van het racemische mengsel maakt dit natuurlijk niet uit.

Veranderd door DrQuico, 07 april 2005 - 18:47

Susanne_CF

Susanne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2005 - 19:42

Dankjewel voor je antwoord.

Gelukkig hoef ik geen rekening te houden met rachemisatie.

Weet je ook waar ik ergens meer exacte voorschriften kan vinden. Ik had ook al geopperd om het met DCC en NH3 te doen, maar de docent vindt dat ik een gedetaileerd voorschrift moet hebben voor ik het mag uitvoeren. Dit niet zo zeer voor mij, maar het moet uiteindelijk een project voor tweedejaars studenten worden. En die moeten natuurlijk wel ergens een voorschrift uit kunenn halen. Dit is ook de rede waarom het liever niet via beschremgroepen mag gaan. (Als het aan mij zou liggen, zou ik er een beschermgroep opzetten, maar ja...)

Ook voor de andere methodes die jij oppert kan ik geen exacte voorschriften vinden. Waar kan ik deze terug vinden? In Vogel staat bv. wel hoe je DCC moet maken, maar de reactie die ik nodig heb kan ik niet vinden. :oops:

Ik hoop dat je me verder kunt helpen,
Alvast bedankt,
Groetjes Susanne

ps.: De methode met SOCl2 heb ik wel. En de beschermgroep erop en eraf is ook geen probleem. :oops:

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2005 - 20:21

Waar je een exact voorschrift voor de synthese van het amide uit fenylalanine kan vinden weet ik zo niet uit mijn hoofd. Meestal doe ik zo'n reactie zonder voorschrift, maar het is begrijpelijk dat je docent het wel wil.

Als je de mogelijkheid hebt kun je online zoeken met Scifinder Scholar of Beilstein. Dan vind je waarschijnlijk wel een literatuurreferentie naar een exact voorschrift.

Je kunt natuurlijk ook een analoog voorschrift van een ander aminozuur gebruiken of een voorschrift voor een standaard peptidekoppeling met DCC (met NH3 als amine).

Met de boeken die ik hieronder noem kun je ook gemakkelijk literatuurreferenties voor specifieke reacties vinden:
Comprehensive Organic Transformations : A Guide to Functional Group Preparations (Richard C. Larock) ISBN 0471190314
March's Advanced Organic Chemistry: Reactions, Mechanisms, and Structure, 5th Edition
(Michael B. Smith, Jerry March) ISBN 0471585890

Er zijn ook nog wel een aantal alternatieve boeken voor die van Vogel, met titels als practical of experimental organic chemistry. De kans is best aanwezig dat je daar ook een exact voorschrift kunt vinden.

PS: Voor een practicum zou ik de DCC/NH3 methode gebruiken. Daar zit nog wel een leuk stukje reactiemechanisme in.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2005 - 08:33

Op de website van Organic Syntheses kun je ook nog veel voorschriften vinden.

Susanne_CF

Susanne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2005 - 10:58

Ook op de websites kan ik niks vinden, ik heb alledrie de data-bases van chemfinder geprobeerd, met alle zoek opdrachten die ik kan bedenken. Het einige voorschrift wat in de buurt komt is dat met de L-serine methyl ester. Maar echt heel veel heb ik daar ook niet aan. De boeken die je zegt zijn helaas niet aanwezig in de bieb van school. En wegens familie problemen kan ik ook niet zomaar even een dag naar Eindhoven.
Maar in iedergeval heel erg bedankt voor je hulp.

Groetjes Susanne

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2005 - 11:43

ook een voorscrift waar phenylalaninemethyl ester in wordt gemaakt mat een hoge opbrengst (zelf geprobeerd) is
Enzymatic Resolution, an organic biochemical laboratory experiment,
volume 48, Number 10, oktober 1971, Journal of Chemical Education.

Hierin wordt een syntheseroute beschreven om acetyl - dl - phenylalanine methyl ester te synthetiseren.
Dit is een twee stap synthese waarin je de ene keer methyleerd en de volgende acetyleerd....
jij kan natuurlijk stoppen na methylering :oops:

Susanne_CF

Susanne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2005 - 12:06

Super, dankjewel! Aan dat artikel is vast wel te komen...

Zou ik voor de methylering het voorschrift van 3-fenylpropeenzuur kunnen volgen? Na bescherming van de NH2-groep met Boc?

Het begint gelukkig al een beetje op te schieten. Met dat artikel heb erbij heb ik 5 verschillende manieren gevonden. Alleen voor de methode met de HCL verzadigde methanol oplossing, heb ik nog geen voorschrift.

Susanne_CF

Susanne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2005 - 12:17

ook een voorscrift waar phenylalaninemethyl ester in wordt gemaakt mat een hoge opbrengst (zelf geprobeerd) is

Hierin wordt een syntheseroute beschreven om acetyl - dl - phenylalanine methyl ester te synthetiseren.
Dit is een twee stap synthese waarin je de ene keer methyleerd en de volgende acetyleerd....
jij kan natuurlijk stoppen na methylering :oops:

Wordt er gebruik gemaakt van enzymen? Dan mag ik het niet gebruiken...

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2005 - 12:57

Zou ik voor de methylering het voorschrift van 3-fenylpropeenzuur kunnen volgen? Na bescherming van de NH2-groep met Boc?

Volgens mij zal dat geen problemen opleveren. Een prima idee.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2005 - 13:40

Dit is toch om selectief één van de beide enantiomeren te veresteren, zodat je ze vervolgens van elkaar kan scheiden. Wanneer je doel enkel het maken van de methyl ester is en niet het scheiden van de enantiomeren, dan is dit een erg dure methode.
Maar zeker wel een interessant experiment.

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2005 - 15:36

het doe is om eerst een racemisch mengsels te synthetiseren om daarna mbv enzymen resolutie uit te voeren....

het beschrijft dus eerst een syntheseroute en daarna een enzymatische resolutie.... voor de synthese zelf heb je dus geen enzymen nodig....

is erg eenvoudig experiment voor de synthes.. in een dag uit te voeren

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 april 2005 - 17:09

Een voorschrift voor de verestering van aminozuren tot het aminozure ethylester hydrochloride-zouten met HCl-gas kun je HIER vinden.

Voor de methylester werkt deze proef hetzelfde wanneer je ipv ethanol methanol gebruikt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures