Aniline

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Aniline

Hallo,

Wie krijgt bij het lezen van dit berichtje meteen een inval over in welke consumentenproducten aniline toegepast wordt.

Aniline wordt of werd gebruikt als kleurstof in bijvoorbeeld leer. Weet iemand nog een andere toepassing?

Ik zoek al via google en alle andere wegen, ik vraag hier alleen om de ideeen van andere leden.

groet, Peena

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aniline

Aniline is een grondstof voor kleurstoffen, maar het is zelf toch geen kleurstof? Het zou een nare stank geven aan die schoenen hoor!
http://www.nsc.org/library/chemical/aniline.htm schreef:
Aniline (CAS #62-53-3) is a colorless to brown oily liquid with an aromatic, pungent odor. It is used in the manufacturing of resins, varnishes, perfumes, printing inks, cloth marking inks, paint removers, photographic chemicals, explosives, herbicides, fungicides, rigid polyurethanes, optical whitening agents, and shoe blacks.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Aniline

Het wordt onder meer gebruikt in het laboratorium om furfural aan te tonen in gasolie of dieselolie.

Ook het anilinepunt (ASTM D611) van geraffineerde aardolieprodukten is in de olieindustrie een belangrijke test om de ontstekingseigenschappen en het aromaatgehalte te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Aniline

En heel vroeger had je van die paarse potloden, waar je niet aan mocht likken!

Maar wie weet dat nog??

Berichten: 1.122

Re: Aniline

opajuup schreef: En heel vroeger had je van die paarse potloden, waar je niet aan mocht likken!

Maar wie weet dat nog??
hahaha. Is dat niet zooo vroeger dat we het hebben over de tijd dat potloden nog van hout en lood werden gemaakt? En likken aan lood mocht natuurlijk niet!

Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Aniline

hahaha. Is dat niet zooo vroeger dat we het hebben over de tijd dat potloden nog van hout en lood werden gemaakt? En likken aan lood mocht natuurlijk niet!
Nee hij heeft het over de tijd dat de (paarse) inkt werd gemaakt met aniline als grondstof, neem ik aan :oops:

Berichten: 104

Re: Aniline

in light frisdranken zit fenylaniline. Dan staat op de verpakking; bevat een bron van fenyl-aniline. Daarom moet je daar ook niet teveel van drinken, want dan moet je zo vaak naar de wc. ffffffffffffffffffrt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aniline

in light frisdranken zit fenylaniline. Dan staat op de verpakking; bevat een bron van fenyl-aniline. Daarom moet je daar ook niet teveel van drinken, want dan moet je zo vaak naar de wc. ffffffffffffffffffrt 8-[
Ja, fenyl-aniline Afbeelding . Of was het fenyl-alanine 8-[ ? vinyl-alambine :oops: ? viriel-analide :oops: ?

Fenylalanine is een aminozuur. Het enige dat dat in overeenkomst heeft met aniline is de NH2 en de fenylgroep, maar in eigenschappen helemaal niets.

Berichten: 104

Re: Aniline

het zal vast het aminozuur zijn. lijkt me beter voor de gezondheid. :oops:

Berichten: 10

Re: Aniline

En als vervolg hierop:

Ik kom vaak de term aniline leer tegen. Dit is leer dat geverfd is in een bad met transparante verf om een bepaald uiterlijk te krijgen. Vroeger werd hiervoor aniline gebruikt. Weet iemand of dat nu nog steeds zo is? Ik kan dit nog niet helemaal achterhalen.

groet Peena

Berichten: 1.122

Re: Aniline

in light frisdranken zit fenylaniline. Dan staat op de verpakking; bevat een bron van fenyl-aniline. Daarom moet je daar ook niet teveel van drinken, want dan moet je zo vaak naar de wc. ffffffffffffffffffrt :D
de reden dat op verpakkingen (zoals cola) vaak staat; 'bevat een bron van fenyl-alanine' is voor mensen die niet tegen die stof kunnen en/of fenylketonurie hebben. Die mensen kunnen dat soort producten dus niet kopen/eten. De zoetstoffen die gebruikt worden zijn afkomstig van de fenyl-alanine (='bron van'). Volgens mij is aspartaam de gereduceerde of geoxideerde vorm van fenyl-alanine......maar dat weet ik weet ik niet helemaal zeker ;) )

(van die minuscule hoeveelheid ga je niet frrrrrrt denk ik :P )

Grtz Bas

Berichten: 243

Re: Aniline

bteunissen schreef: Volgens mij is aspartaam de gereduceerde of geoxideerde vorm van fenyl-alanine......maar dat weet ik weet ik niet helemaal zeker ;) )
Aspartaam is (de methyl-ester van) het koppelingsproduct van phenylalanine en asparaginezuur. :D

Reageer