EVOH in PP

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

EVOH in PP

Hallo Mensen,

Ik werk op dit moment bij een producent van PP plantenpotjes.

Die worden geproduceerd mbv het extrusie en thermovorm proces.

De laatste tijd hebben we extreem veel last van aanslag op de spuitlip van de extruder. Hdet vermoede is dat dit EVOH is.

Op internet e.d. is echter weinig te vinden over EVOH icm PP

Weet iemand meer hierover, en ook hoe EVOH aangetoont kan worden wat het bijbehorende IR spectrum is e.d.

alvast bedankt,

m.v.gr.

Ben Janssen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: EVOH in PP

Hoi Ben, welkom op Chemieforum.nl!

PP plantenpotjes zijn polypropylene plantenpotjes neem ik aan en EVOH zal dan wel ethyleenvinylalcohol zijn. :oops:

IR-spectrum (pagina 4) (zelfde iets beter)

Nu weet ik weinig over dit soort processen, maar is het een 'standaard' bijproduct of bevat pp altijd een klein percentage EVOH (of EVAL). Vertel eens iets meer, als je dat mag :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: EVOH in PP

Ik neem aan dat jullie de PP als granulaat kopen? Als het een probleem van de laatste tijd is en jullie hebben geen veranderingen in de extrusie-apparatuur doorgevoerd, dan kan dit te maken hebben met een verontreiniging in de batch PP-granulaat die jullie hebben.

Hebben jullie een administratie waarin de batchnummers van het geleverde PP-granulaat staan en kun je dit koppelen aan het ontstaan van de problemen?

Het is sowieso een goed idee om deze problematiek aan te kaarten bij de leverancier van het PP. Zij zouden de aanslag gemakkelijk moeten kunnen analyseren en welwillend mee moeten werken aan de oplossing van dit probleem.

Berichten: 2

Re: EVOH in PP

De bedoelde PP is afval uit de levensmiddelen verpakkingsindustrie (mn boterkuipjes). daar wordt het vermalen, en als scrap aangeleverd.

Dus het is voor de leveranciers erg moeilijk om dat te verwijderen aangezien dat in een 5 laags co-extrusie proces wordt vervaaardigd.

In ieder geval: alvast bedankt voor het aangeleverde IR spectrum. en mocht er iemand iets tegenkomen waarin beschreven staat hoe je de uittreding/afzetting van EVOH uit PP en hoe het te voorkomen, dan hoor ik dat graag.

groetjes Ben

Reageer