Doorstuderen of werken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 130

Doorstuderen of werken?

Ben wel benieuwd wat jullie gaan doen als je klaar bent met je huidige studie. Zelf ben ik aan het afstuderen (HLO) en heb al een baan voor na mijn afstuderen.. :oops:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Doorstuderen of werken?

Ik heb even een optie toegevoegd :oops: ik ben net zo als jij aan het afstuderen en moet nog gaan bedenken wat ik wil :oops: echt nog geen goed idee, naja werken zie ik nog niet zo zitten, dat is wel duidelijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Doorstuderen of werken?

Mag je deze poll ook invullen als je al geruime tijd afgestudeerd bent?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Doorstuderen of werken?

Mag je deze poll ook invullen als je al geruime tijd afgestudeerd bent?
Van mij wel :oops: als je maar vertelt WAAROM je die keuze hebt gemaakt. Dat vind ik in iedergeval erg interessant :oops:

Berichten: 778

Re: Doorstuderen of werken?

W-e-r-e-l-d-r-e-i-s! W-e-r-e-l-d-r-e-i-s! :oops: :oops:

Alhoewel het hoogst waarschijnlijk eerst een jaartje werken wordt.

voordat die wereldreis er van komt 8-[ 8-[

Maar een Wereldreis is toch wel iets wat ik echt heel graag wil.

Al zou ik het ook niet erg vinden om eerst een paar jaar te gaan werken, of gewoon nog verder te studeren.

Ja - Nee lekker duidelijk allemaal weer Elbert :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Doorstuderen of werken?

Promoveren dus... daar ben ik nu mee bezig. Eigenlijk heb ik dat gekozen omdat het onderzoek me gewoon boeit, wat eigenlijk de belangrijkste reden moet zijn om een bepaalde toekomst te kiezen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Doorstuderen of werken?

Ik ben na mijn afstuderen gaan promoveren omdat ik graag veel dieper in de stof wou duiken en mijn praktische ervaring in de organische en organometaalsynthese wou uitbreiden. Ik had niet echt het gevoel 'uitgestudeerd' te zijn (nu eigenlijk nog niet) en had veel plezier beleeft aan mijn hoofdvakonderzoek.

Achteraf ben ik er ook achter gekomen dat een promotie-onderzoek je een onderzoeksvrijheid geeft die je daarna in het bedrijfsleven niet in die mate terug zult vinden. Je kunt naar believen 'zijstraten' inslaan en samenwerkingen aangaan die je weer allemaal nieuwe inzichten op je onderzoek kunnen geven. Het is natuurlijk niet altijd vrijheid en blijheid geweest, maar ik heb het als geheel erg leuk, interessant en uitdagend ervaren. Als ik terug zou moeten gaan en opnieuw kiezen zou ik het weer doen (al ga ik het zeker niet nog een keer doen :oops: )

Tot zover mijn promotie voor de promotie :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Doorstuderen of werken?

Nou, ik ben dus ook gaan promoveren. Ik wist eigenlijk zeker dat ik onderzoeken het leukste van de wereld vond, en er lag een leuk onderzoek klaar toen ik ernaar vroeg, dus het was een makkelijke keuze. Een promotie geeft je natuurlijk een heel breed bewijs dat je goed individueel onderzoek kunt doen, dus ook in het bedrijfsleven kun je dan goed terecht.

Na mijn promotie ben ik gaan post-doccen op het EMBL in Heidelberg (Europees laboratorium voor moleculaire biologie) op de afdeling bio-informatica. Toen ik daar 4 jaar had gezeten ben ik gaan zoeken naar een andere postdoc positie, en heb daar samen met een hoogleraar uit York, Engeland, een europese geldaanvraag voor geschreven. En toen dat op één handtekening na rond was kreeg ik zomaar een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek in de industrie, in Delft. Dat was een zware keus, maar omdat ik inmiddels ook mijn toenmalig toekomstige vrouw had ontmoet, heb ik toch voor de "vaste baan" gekozen (alhoewel die ook eerst tijdelijk was, hoor, maar het uitzicht was beter).

En dan blijf je dus je leven lang onderzoeker, toch, als je dat het leukst vindt? Mis. Ineens vindt iemand dat je een goede regelaar bent, en dan wordt je manager. Wel nog meewerkend manager.... En dan dus terug naar "school": leren om een goede manager te zijn. En je eigen management-stijl ontwikkelen.

Nu neem ik dus af-en-toe onderzoekers aan. En is het dan belangrijk dat ze zijn gepromoveerd? Niet echt. Andere relevante onderzoekservaring mag ook. Maar iedereen op de afdeling moet wel zelfstandig kunnen onderzoeken. Ik heb ook mensen met een middelbaar technische opleiding en dertig jaar ervaring. Goud!

Natuurlijk is het zo dat een industriëel onderzoek/ontwerpafdeling wat meer eisen stelt aan het werk dat wordt gedaan, en dat er meer druk op de ketel staat. Maar er is nog steeds heel veel ruimte voor, en vraag naar, creatief denkende mensen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Doorstuderen of werken?

Elbert schreef: W-e-r-e-l-d-r-e-i-s! W-e-r-e-l-d-r-e-i-s! :oops: :oops:
Toen ik afstudeerde had ik echt helemaal niet zo'n behoefte om andere landen te zien. Na mijn promotie ook niet, en ik moest me er echt toe zetten om buitenlandse ervaring op te doen. Het werk heeft me inmiddels over de afgelopen 12 jaar in 20 verschillende staten van de VS gebracht inclusief Hawaii, in Cuba, Mexico, Zuid-Afrika, Japan, Engeland, Tsjechië, Zweden, Portugal, ja ik kom zelfs regelmatig in Duitsland en België!

Conclusie: het leven is één grote wereldreis, en eigenlijk kan ik soms geen vliegtuig meer zien.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Doorstuderen of werken?

Ik ga na mijn afstuderen (juni 2005) proberen een baan te zoeken. Ik wil namelijk zo snel mogelijk geld verdienen en gaan samenwonen met mijn vriendin. Dat lijkt miij nou helemaal super. :oops: Ik ben ook niet zo'n avonturier :oops:

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Doorstuderen of werken?

Doorsturen namelijk...

Ik ga als het goed is dit jaar van de middelbare af en ga dan studeren in Nijmegen. Scheikunde welke richting in de scheikunde weet ik nog niet
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 311

Re: Doorstuderen of werken?

Ik heb nog geen idee. Ik denk dat ik wel ga promoveren. Het afstuderen bevalt mij nu ook goed, met mijn eigen onderzoekje wil het wel vorderen. Waar ik een PhD positie wil of kan krijgen is mij eigenlijk nog een raadsel.

Berichten: 1.153

Re: Doorstuderen of werken?

ik ben nu 2 en half jaar bezig met promotie onderzoek.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik echt onderzoek wou doen en er een mogelijkheid tot een leuk AIO onderzoek aanwezig was op het moment van afstuderen.

Als ik nu, halverwege, terug kijk en meteen de vraag zou je het zelfde doen als...beantwoordt:

Ja ik zou hetzelfde doen. Ik vind het wel erg leuk om zo bezig te zijn met onderzoek. Ik zou wel verschillende dingen anders aan pakken...maar dat blijft een onderdeel van onderzoek doen, toch?

Berichten: 170

Re: Doorstuderen of werken?

Ik weet niet wat te antwoorden,

Heb eerste een baan gezocht, nu al een negen jaar geleden

momenteel werk ik overdag in een labo en 's avonds studeer ik verder.

Nu heb ik spijt dat ik niet verder heb gestudeerd

ma allee ik heb een plezant werk, dat is toch ook al iets

grts

Berichten: 254

Re: Doorstuderen of werken?

Hmm z'n wereldreis klinkt toch wel goed... :oops: :oops:

Maar dat ga ik maar nog niet doen... 8-[

Gesloten