Chemie der dagelijkse dingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Chemie der dagelijkse dingen

Hallo,

In 1943 is er een boek verschenen van dr. H. Rompp met de titel: Chemie der dagelijkse dingen...

Een (oudere) vriend van mij vroeg of ik eens op internet wilde zoeken of hier een soort vervolg op is, of een moderner vergelijkbaar werk; echter tot nog toe geen bevredigend resultaat...

Misschien dat iemand dit boek kent en mij hier verder mee kan helpen. Of het boek niet kent, maar wel een boek met dergelijke strekking aan mij kan aanbevelen?

Overigens staat hieronder de inhoudsopgave van Chemie der dagelijkse dingen:

I Algemeen Gedeelte

Scheikundige grondbegrippen

Eenvoudig scheikundig onderzoek

II Speciaal Gedeelte

bv.

Afbijten

.....

Carbid

....

Geheimschrift

....

Huidcreme

.....

Looizuur

.....

Reinigingsmiddelen

.....

Salicylzuur

....

Tandmiddelen

....

Zeep

Alvast vriendelijk bedankt!

Edouard

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chemie der dagelijkse dingen

Hoi Edouard, welkom op Chemieforum.nl

Ik heb zelf een poosje geleden een boek besteld (op aanraden van andere leden hier). Over sneeuwballen en glaasjes melk van tenHagenStam uitgevers (ISBN 90-44001-1-59).

Ik qout: "Bijna 100 alledaagse onderwerpen over voeding, geneeskunde, biologie en technologie chemisch verklaard."

Ik had je graag even de inhoudsopgave qua onderwerpen laten zien, maar dat is mij even te veel om over te typen. Ik vind het in iedergeval een erg leuk boek en met bijna 200 pagina's aan informatie staat er ook heel erg veel in!

[edit] Toen € 29,85

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chemie der dagelijkse dingen

Dat boek heb ik ook, toen (een jaar of 4 geleden) kon je het bestellen via de KNCV. Daar zou ik als eerste eens navraag doen als je daar interesse in hebt.

Tegenwoordig is Bèta Publishers trouwens de huisuitgeverij van de KNCV.

[edit]

Kennelijk wordt het boek nog gedrukt, het is nog steeds te bestellen bij bijv. Bruna.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 251

Re: Chemie der dagelijkse dingen

de reeks boeken van Rommp zijn bij mijn leeftijdsgezellen-studiegenoten heel bekend

ze waren eigenlijk de voorloper van de nadien op de markt verschenen "chemiedozen"

blijkbaar was er in de jaren '50-'60 een zekere belangstelling om "thuis" chemie te "bedrijven"

het zijn onderwerpen die je tegenwoordig "ouderwets" zou kunnen noemen, maar toch nog theoretisch interessant (bvb het "spinnen" van draad uit een oplossing van cellulose in "schweitzers reagens")

omstreeks die periode verschenen er nog andere boekjes zoals "mengen en roeren", "eenvoudige chemische preparaten" ed....

als je ze op de oude-boekenmarkt tegenkomt : zeker kopen !!! (liefst in dubbel, want ik koop er zeker over)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemie der dagelijkse dingen

Voor mij ligt H.L. Heys m.a., Scheikunde thuis, Chemische proeven voor de jeugd. Vertaald en bewerkt door Drs. E.J. Harmsen. ISBN 90 03 91540 7. Geen idee hoe oud, maar voor mij heel oud en versleten... Oorspronkelijke titel Chemistry Experiments at Home for Boys and Girls

Reageer