Springen naar inhoud

HPLC

• Log in om te kunnen reageren

Jason_CF

Jason_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2005 - 18:23

Hoi :oops:,
Ik weet wel dat er reeds vragen gesteld zijn over HPLC, en heb er al wat bij zitten zoeken hoor, maar ik weet niet of er daarbij antwoorden op deze vragen te vinden zijn:

Wat is de invloed (invloed op de retentietijd, piekhoogte, piekvorm, kwaliteit van de scheiding,... ) van het ge´njecteerde volume, wat is de invloed van het pompdebiet en tenslotte wat is de invloed van de golflengte-instelling?

Als iemand mij hierbij wat kan helpen
Alvast merci!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2005 - 08:57

Ok here we go:

ge´njecteerde volume: Dit heeft geen invloed op de retentietijd, kun je bedenken waarom? De piekhoogte uiteraard wel, want de piekoppervlakte is evenredig met de concentratie. Ja en invloed op de scheiding.......... Wanneer de kolom wordt overladen, dan uiteraard wel. Als je naar de formule voor resolutie kijkt (t2-t1)/(0,5 Wb1 +0,5 Wb2)
dan veranderd je W, dus wordt je resolutie negatief beinvloed, maarja dit is meer theoretisch denk ik :oops:

Pompdebiet: Zeker van invloed op de retentietijd, dit kan je ook zelf beargumenteren neem ik aan? Piekvorm zal scherper worden, want je analiet komt eerder de kolom uit, dus minder tijd voor piekverbreding door diffusie. Je resolutie zal afnemen (dit is wat kort door de bocht bekijk eens de van Deemter vergelijking ook te vinden op het forum).

Golflengte: Je praat hier over een UV detector neem ik aan. Wat denk je zelf wat er gebeurd als je een andere golflengte gaat nemen? Neem een spectrum op van je analiet als je het niet weet, de invloed op de piekhoogte kun je dan zelf wel beoordelen. Aangezien een detector niets aan je systeem veranderd, zal je retentietijd en scheiding niet veranderen.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2005 - 12:43

Pompdebiet: Zeker van invloed op de retentietijd, dit kan je ook zelf beargumenteren neem ik aan? Piekvorm zal scherper worden, want je analiet komt eerder de kolom uit, dus minder tijd voor piekverbreding door diffusie. Je resolutie zal afnemen (dit is wat kort door de bocht bekijk eens de van Deemter vergelijking ook te vinden op het forum).

misschien een beetje mieren**kerig maar toch even voor de duidelijkheid voor Jason; Het klopt wat Napoleon beschrijft maar uiteraard alleen in het geval van een hoger pompdebiet! Een verlaging heeft natuurlijk een omgekeerd effect op retentietijd, piekvorm en resolutie. Geplaatste afbeelding (voor het geval dat nog niet duidelijk was :oops:)

Grtz Bas

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2005 - 20:19

Hehehehe ja uiteraard, ik ben een beetje vaag geweest daar :oops:

Jason_CF

Jason_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2005 - 16:30

:oops: Bedankt voor jullie reacties!!
Nu is 't toch al veel duidelijker voor mij...

Greetz Jason

Jason_CF

Jason_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2005 - 18:38

De piekhoogte uiteraard wel, want de piekoppervlakte is evenredig met de concentratie

Mss een stomme opmerking maar... De concentratie verandert toch niet, enkel het ge´njecteerde volume verandert, is toch wel iets anders denk ik... of heb ik het mis? :oops:

Grtz Jason

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2005 - 19:36

idd. Het ge´njecteerde volume veranderd dus ook de hoeveelheid ge´njecteerde stof. En de piekoppervlakte is evenredig met de hoeveelheid stof!

Grtz Bas

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2005 - 18:53

idd. Het ge´njecteerde volume veranderd dus ook de hoeveelheid ge´njecteerde stof. En de piekoppervlakte is evenredig met de hoeveelheid stof!

Is dat niet afhankelijk van het type detector?
Je hebt concentratiegevoelige en massagevoelige detectors.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 08:08

cheMister heeft gelijk: je hebt massa of concentratie gevoelige detectoren. Dus wat Bas zegt gaat niet helemaal op. Dit geldt alleen voor massa gevoelige detectoren.

({edit} typo)

Veranderd door JeroenC, 14 april 2005 - 08:08

Taaie-neuskoek

Taaie-neuskoek

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 21:32

Ehh, hoe werkt dat dan? Concentratie = massa (opgeloste stof) x volume, dus als het volume omlaag gaat, gaat de concetratie evenredig omlaag... toch?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 april 2005 - 07:24

Oh ja? Je hebt 100 mL van een 1M NaCl. Daar neem je 50 mL van. Is de concentratie in die 50 mL opeens 0.5M geworden?? :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2005 - 07:34

Concentratie = massa (opgeloste stof) x volume

:oops:

Concentratie is hoeveelheid gedeeld door volume. Geplaatste afbeelding

Taaie-neuskoek

Taaie-neuskoek

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2005 - 10:14

Het was laat mensen... TN snapt hem nu...

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2005 - 11:01

kan iemand dan een voorbeeld noemen van een concentratiegevoelige detector in GC? De detectoren die ik ken die bij GC gebruikt worden zijn volgens mij namelijk allemaal massagevoelig. Of is NMR misschien concentratiegevoelig?

grtz Bas

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 april 2005 - 11:08

Wie heeft het over GC? We zitten in het LC-subforum :oops:
Bijv een UV-detector is concentratiegevoelig.

Of is NMR misschien concentratiegevoelig?

NMR wil je niet gebruiken als kwantitatieve detectiemethode, en al helemaaaaaaaal niet online (vraag maar aan Eva :oops:).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures