Springen naar inhoud

[scheikunde] Datieve convalente binding.

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2005 - 20:25

Hallo,

Bij het vormen van een covalente binding deelt een atoom een elektron dit zorgt dan voor de binding.
Maar er bestaan er specialer en daar heb ik problemen mee, een zogenaamde datieve covalente binding. Is dit hetzelfde als (in mijn ander boek zo aangeduid) semi-polaire covalente binding?
Ik heb twee schetsen die ik spijtig genoeg niet kan invoegen

http://expand.xs4all...ile=datieve.JPG

Als uitleg vind ik na een aantal boeken geraadpleegd te hebben dat het stikstof atoom een elektron afstaat aan het waterstof en de tweede elektron gebruikt om de binding aan te gaan.
Als ik dit zo bekijk heb ik twee bedenkingen als dat zo is waar blijft dan dat waterstof elektron dat, dat waterstoof in grondtoestand heeft? Kunnen we dan dat waterstof atoom dan voorstellen als een ion maar waar bijft dan dat elektron?
Een tweede bedenking die ik dan maak is waarom reageert dat stikstof niet gewoon met twee waterstoffen.
Hoe bereidt men dergelijke zaken?

Groeten. Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 april 2005 - 21:22

Als ik je schets zie begrijp ik dat waterstof al als H+-ion aanwezig is, dus het elektron is reeds afgestaan aan een ander atoom.
Bijvoorbeeld, aan Cl als het een zoutzuuroplossing zou zijn (wordt dan H+ en Cl-).

waarom reageert dat stikstof niet gewoon met twee waterstoffen.

Bedoel je waarom is de reactie niet:
NH3 + 2H+ --> NH52+
?

Veranderd door Beryllium, 09 april 2005 - 21:23

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2005 - 21:35

Bij nader inzicht klopt dat niet wat ik gezegd heb, het stikstof heeft nog twee vrij elektronen het heeft dus al drie enkelvoudige covalente bindingen aangegaan maw moest het nogmaals twee enkelvoudige bindingen aangaan met 2 aparte zuurstof atomen dan overschrijdt het de edelgas configuratie.

maar wat ik toch nog niet echt begrijp is dat, dat elektron van die waterstof gewoon weg is Stel als het dat afstaat aan een ander atoom vormt het dan hier geen ionbinding mee?

Of als je zoals je al zei het al eerder al zij het is gebonden met iets anders maar is het dan niet zo dat éénmaal gebonden en dus afgestaan dat het dan echt gebonden is maw als men dat terug scheid komt het elektron gewoon terug of zie ik dat verkeerd?

Groeten.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 april 2005 - 21:45

maar wat ik toch nog niet echt begrijp is dat, dat elektron van die waterstof gewoon weg is Stel als het dat afstaat aan een ander atoom vormt het dan hier geen ionbinding mee?

Dat electron is niet weg, het is alleen aan een ander atoom gedoneerd (het tegenion).
Van een echte "binding" is geen sprake bij ionen. Wel is het zo dat een ion niet kan bestaan zonder een tegenion.

is het dan niet zo dat éénmaal gebonden en dus afgestaan dat het dan echt gebonden is maw als men dat terug scheid komt het elektron gewoon terug of zie ik dat verkeerd?

Dit is me niet helemaal duidelijk! Bedoel je te vragen of als een atoom eenmaal ion is geworden het geen "normaal" atoom meer kan worden? Dat is nl. wel zo. Stel je voor, laten we het bij zoutzuur houden.
De meeste H en Cl zijn aanwezig als ion in de oplossing. Maar, elk moment kan een H+ met Cl- weer H-Cl vormen, evenals het H-Cl weer kan splitsen in ionen. Dat is een continu proces en gaat zeer snel. In oplossing is het dan zo dat er per tijdseenheid evenveel H-Cl wordt gevormd als gesplitst.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2005 - 00:58

Een datieve binding is hetzelfde als een coördinerende binding. Het wil zeggen dat de binding wordt gevormd uit één atoom die een electronenpaar levert (stikstof) en één die géén elektron levert (H+).

Bij normale covalente bindingen doneren beide atomen 1 electron aan de binding.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2005 - 10:53

Ik dacht: als twee atomen gebonden worden door een ion binding dan zal één atoom mbv ionisatie energie één elektron afstaan aan een ander atoom die het dan mbv de juiste elektronenaffiniteit opneemt.
We krijgen dan een positief ion en een negatief. Beide zullen mekaar aantrekken en een stabiel geheel vormen. Als je nu dit terug splits dan zal het afgestane elektron van het eerste atoom terug keren naar dat atoom.

Dit blijkt dus zo niet te zijn éénmaal een positieve ion gevormd kan dit regeren op iets anders.
Dat bedoelde ik gisteren maar nu leid ik af uit de post van Beryllium dat dit dus zo niet is en dat, dat stikstof atoom kan reageren met dat positief ion.

Ik ben mss wat onduidelijk maar ben nog maar een klein weekje op mijn eentje wat chemie aan 't doornemen.

Weet er iemand hoe ammonium gemaakt wordt?

Groeten.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2005 - 11:23

Een positief ion kan best ergens mee reageren, hoor.

In dit geval dus H+(aq) + NH3(aq) <-----> NH4+(aq)

Hier wordt dus een covalente binding gevormd, waardoor de positieve lading van het waterstofatoom op het stikstofatoom terecht komt.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2005 - 13:48

Wordt een ion gevormd zoals ik een aantal posten geleden uit probeerde te leggen? Ik maak ook uit de posts op dat een ion een tegenion nodig heeft, waar is dat tegenion in dit geval naar toe is het gewoon niet getekend? Of hangt dat er aan vast?

Groeten.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2005 - 14:07

Dat is inderdaad waar. De oplossing moet altijd electrisch neutraal zijn.
Bij simpel keukenzout bijvoorbeeld heeft Na+ als tegenion Cl-.

In het geval van H+(aq) + NH3(aq) <-----> NH4+(aq) is het tegenion het zuur waar de H+ oorspronkelijk vandaan komt. Bij zoutzuur zou dat dus Cl- zijn. of bij zwavelzuur HSO4-.

Grtz Bas

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures