Draaggas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 266

Draaggas

Heeft er iemand een idee wat de invloed op de retentietijd is als ik mijn draaggas verander (vb helium naar waterstof)? De snelheid van het draaggas blijft ongewijzigd.

Wordt de retentie veel groter bij waterstof omdat er meer theoretische platen zijn?

Ik zit hier nl. met twee chroma's en er zit een groot verschil (piek bij 7.5min voor waterstof en piek bij 6min voor helium) op. Kan dit?

Of is het draaggas hier twee keer hetzelfde maar omdat het toestel verkeerdelijk geconfigureerd is qua draaggas(viscositeit anders berekend) dat ik hier met twee verschillende chroma's zit.

Berichten: 328

Re: Draaggas

Nee de retentietijd verandert wel met een ander draaggas.

Ander draaggas --> dus meer of minder schotels --> retentietijd hangt van het aantal schotels af --> dus andere retentietijd.

Maar of dit veel invloed heeft weet ik niet.

Berichten: 1.122

Re: Draaggas

Of is het draaggas hier twee keer hetzelfde maar omdat het toestel verkeerdelijk geconfigureerd is qua draaggas(viscositeit anders berekend) dat ik hier met twee verschillende chroma's zit.
bedoel je hiermee dat je niet weet wat voor dragergas er is aangesloten op je GC? :oops:

Of heb je het alleen over theorie?

Bas

Berichten: 266

Re: Draaggas

Er had iemand zogezegd de kabels voor het draaggas veranderd van helium naar waterstof maar uiteindelijk bleek het verkeerd te zijn en dus helium bleef. Ik had natuurlijk wel het toestel geconfigureerd naar waterstof. En omdat die viscositeiten anders zijn voor de berekening van druk naar snelheid geeft dit een ander chroma voor 2xhelium.

Dus de chroma's met helium zijn opgeslagen in de map van waterstof. Nu weet ik natuurlijk niet meer juist voor elke analyse welk draaggas er gebruikt is en kan ik ook niet terugvallen op de configuratie van het toestel.

Dus om terug te komen op de vraag: is het mogelijk dat een piek met helium op 6min komt en een piek met waterstof op 7.5min.

Om nog wat meer info te geven de eerste piek (geen dode tijd) komt op iets minder dan 0.5min met helium en iets minder dan 1min met waterstof.

De pieken met helium zijn ook veel breder hoewel ze dus sneller komen.

Mijn indruk is dus dat het inderdaad helium en waterstof is, maar ik twijfel een beetje aan de omvang in retentieverschil.

Heeft er dus iemand een beetje ervaring met het wisselen van draaggas wat betreft de retentietijd?

Berichten: 2.399

Re: Draaggas

Het voordeel van helium/waterstof gas is dat je (veel) hogere flowsnelheden kan halen zonder veel schotels te verliezen in vergelijking tot stikstof. Dit wordt ook weer beschreven door de van Deemter plots. Bekijk deze link maar eens

Om je data terug te redeneren is lastig omdat het verschil tussen deze gassen niet zo groot is. Kun je niet gewoon een expirimentje reproduceren?

Berichten: 2.399

Re: Draaggas

Waterstof heeft trouwens de laagste viscositeit. Ik heb dus het idee dat het precies omgekeerd is......... met waterstof worden de snelste scheiding gehaald. Ik zou ff 1 experimentje doen :oops:

Berichten: 266

Re: Draaggas

Het probleem is dat ik geen experimentje meer kan doen maar ik den dat ik fout was als ik deze link bekijk.

Berichten: 2.399

Re: Draaggas

Ja dat dacht ik ook al, alleen wel vreemd dat je pieken veel breder waren, dan moet je echt ver onder de optimum snelheid voor waterstof gezeten hebben, en dat kan ik weer niet rijmen met een systeem wat druk gestuurd is

Berichten: 266

Re: Draaggas

Ik weet niet juist wat je bedoelt met
en dat kan ik weer niet rijmen met een systeem wat druk gestuurd is
maar zal voor de verduidelijking de besturing van het systeem uitleggen.

Er zijn twee mogelijkheden ofwel stel je een druk in of snelheid.

Indien je de constante snelheid kiest stel je een snelheid in en berekent het systeem met interne software aan de hand van het draaggas (viskositeit) en de kolomtemperatuur welke druk het moet uitvoeren op het draaggas. Indien je dus waterstof configureert in het toestel maar toch helium gebruikt zal het toestel aangeven dat de ingegeven snelheid correct is maar dit is in realiteit niet zo omdat er te weinig druk wordt uitgevoerd op het viskeuzere helium.

De chroma's met helium waren boven de optimale snelheid met brede pieken tot gevolg. De chroma's waarvan ik dacht dat ze met waterstof waren, zijn in het echt met helium en doordat het toestel een lagere druk (voor het ingestelde minder viskeuze waterstof) gaf lag de snelheid dichter bij het optimale met kleinere piekbreedte tot gevolg.

Reageer