Bufferberekening

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Bufferberekening

Hoi ik heb een vraagje over bufferberekening. Ik beschik enkel over de volgende gegevens : pH waarden 4,3 en 9,7 ? kan iemand mij op weg helpen? of indien je meer gegevens nodig hebt , laat me maar weten hoor? want zit echt vast met berekening . alvast bedankt.

Berichten: 328

Re: Bufferberekening

Moet je een buffer maken met de pH 4,3 en een buffer met de pH 9,7?

Berichten: 3

Re: Bufferberekening

Ja , kan je me mss even op weg helpen? of heb je nog meer gegevens nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bufferberekening

Als je een buffer wil maken in een bepaald gebied, zal je eerst moeten bepalen welke buffercombinatie in dat gebied goed is.

Dat doe je door te kijken naar de pKa-waarde van de buffer. Grofweg mag die, voor een echt goede buffer, 1 eenheid hoger of lager zijn dan de pH van de buffer die je wil hebben.

Dus, als je een buffer wil hebben van pH 4,3 kies je voor een zuur met een pKa van grofweg 3,3 tot 5,3.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 328

Re: Bufferberekening

Idd zoals Beryllium zegt kies je een zuur waarvana de pKa in de buurt ligt van de pH van je buffer en met de formule van Henderson-Hasselbalch kun je je buffer maken. De formule is:

pH = pKa + log ([base] / [zuur])

pH = de gewenste pH van je buffer

pKa = de pKa van je gebruikte zuur

[base] = de concentratie van je base

[zuur] = de concentratie van je zuur

De base en het zuur zijn wel de geconjugeerde base en zuur van elkaar. Bijv H3PO4 met H2PO4-.

Reageer