Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

Ik ben van België dus de leerstof is waarschijnlijk anders maar toch...

Wij hebben dus bij de organische stoffen alkanen,alkanolen en alkaanzuren gezien en ik snap dus nie wanneer ik bv. bij alkanolen de formule C2H5OH moet gebruiken en wanneer CH3-CH2OH

hetzelfde met alkaanzuren

wat is het verschil?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 328

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

Er is geen verschil, het ene is alleen duidelijker dan het andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

Hallo Janam, welkom op Chemieforum.nl!

Als je wat rondkijkt zal je zien dat we veel Belgische bezoekers hebben, je bent zeker niet de enige!

Er is geen verschil tussen C2H5OH en CH3-CH2OH, in zoverre dat het dezelfde stof is.

De reden dat je de laatste manier van noteren opschrijft, is dat je dan meteen kan zien wat de structuur is van het molecuul, voor als er meer mogelijkheden zijn.

Bij ethanol is dat niet zo, maar bij propanol bijvoorbeeld wel:

C3H7OH zegt niet of het 1-propanol is of 2-propanol. Als je het schrijft als C2H5-CH2OH (1-propanol) of als CH3-CHOH-CH3 (2-propanol) zie je dat wel.

In de praktijk zal je dat niet veel tegenkomen, je kan je voorstellen dat moleculen met veel atomen zo een heel ingewikkelde molecuulformule krijgen.

[edit]

Ahh, Roytje was eerder...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

Er is idd geen verschil.

In het eerste geval kun je uit de molecuulformule niet altijd de structuurformule halen. C4H9OH kan bijvoorbeeld 1-butanol of 2-butanol zijn maar ook iso-butanol.

Als je dit bijvoorbeeld schrijft als CH3-CH(CH3)-CH2-OH dan is meteen duidelijk dat het om iso-butanol gaat!

Grtz Bas

edit: ja en jij was mij weer voor....

Berichten: 3

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

1. Mag je bij een vergelijking(verbranding bv.) C2H5OH schrijven ipv een formule met streepjes?

2. bestaat er bij de alkaanzuren een formule zonder streepjes dus zoiets als C2H5COOH

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 1.122

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

1. Ja dat mag. Het maakt in dit geval ook niet uit op welke positie de alcohol groep zit want er is maar 1 mogelijkheid

2. Zo zou je het idd kunnen schrijven. Maar in een reactievergelijking is dat niet echt gebruikelijk en schrijf je meestal gewoon C3H6O2

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

bteunissen schreef: 2. Zo zou je het idd kunnen schrijven. Maar in een reactievergelijking is dat niet echt gebruikelijk en schrijf je meestal gewoon C3H6O2

Grtz Bas
Is dat zo ?? Ik vind C2H5COOH vééél duidelijker omdat je in één oogopslag ziet dat het om een zuur gaat. Ik weet niet wat 'gebruikelijk' is, maar ik heb toch gewoon geleerd om het 'duidelijkste' op te schrijven...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

Ligt ook erg aan de stof natuurlijk. Bij propaanzuur is C2H5COOH inderdaad handiger dan C3H6O2.

Maar voor bijv. aspirine heb ik toch liever C8H10O4 dan HOOCC6H4OOCH2CH3 :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Formules alkanen,alkanolen en alkaanzuren

Jorim schreef:
bteunissen schreef: 2. Zo zou je het idd kunnen schrijven. Maar in een reactievergelijking is dat niet echt gebruikelijk en schrijf je meestal gewoon C3H6O2

Grtz Bas
Is dat zo ?? Ik vind C2H5COOH vééél duidelijker omdat je in één oogopslag ziet dat het om een zuur gaat. Ik weet niet wat 'gebruikelijk' is, maar ik heb toch gewoon geleerd om het 'duidelijkste' op te schrijven...
'Gebruikelijk' is dat je bij het weergeven van reactievergelijkingen van organische reacties eigenlijk (bijna) nooit molecuulformules gebruikt, maar altijd struktuurformules. Dit om de duidelijkheid te vergroten/de mogelijkheid tot verwarring te verkleinen. Bij heel simpele reacties kun je natuurlijk volstaan met molecuulformules, maar dan zou ik in het geval van propaanzuur sterk de voorkeur voor C2H5COOH boven C3H6O2 geven.

Eigenlijk draait het bij het weergeven van een reactievergelijking altijd enkel om de duidelijkheid. Als de vergelijking op meerdere manieren geinterpreteerd kan worden heb je er niets aan.

Om de focus op de functionele groep(en) waar de reactie plaatsvindt te krijgen kun je naar believen gebruik maken van streepjes e.d om bindingen of electronenparen expliciet aan te geven. Om de focus van de overige delen af te halen kun je deze weergeven met bekend veronderstelde afkortingen (t-Bu, Boc, Fmoc, TBDMS etc).

De 'gebruikelijke' manier is dus altijd de 'duidelijke' manier.

Reageer