Waterstofbrugvorming met chloride ion

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.122

Waterstofbrugvorming met chloride ion

Vandaag las ik in het chemisch weekblad (#7) over de winnaar van de gouden medaille 2004.

De betreffende persoon heeft onderzoek gedaan naar de structuur van water. In het artikel schrijft hij:

"Solvatieschillen blijken verrassend stabiel te zijn. Het eerste laagje water zit heel vast rond een opgelost ion. Opmerkelijk is dat de waterstofbrug tussen een watermolecuul en een chlorideion zwakker is dan tussen watermoleculen onderling, maar dat deze toch twintig keer zo lang leeft"

Nu vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat zich een waterstofbrug vormt tussen water en een chlorideion? Dat solvatatie (of in dit geval hydratatie) optreedt begrijp ik maar hoe zich een waterstofbrug zou moeten vormen met een ion kan ik mij niet voorstellen.....tenminste niet met mijn kennis voor wat betreft waterstofbruggen. :oops:

Ik heb op het forum reeds info kunnen vinden over waterstofbrugvorming van haloalkanen maar in die gevallen ging het om alkaan gebonden chloor en dat is toch een heel ander geval dan een chlorideion, toch??

Heeft iemand een idee hoe een chloride ion een waterstofbrug kan vormen met water?

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waterstofbrugvorming met chloride ion

Ik zou zeggen, dat de relatief positieve δ+-waterstoffen een soort van interactie aangaan met de negatieve chloride.

"Waterstofbrug" is denk ik niet veel meer in dit geval dan een term om aan te geven dat er een soort van ladingsinteractie plaatsvindt tussen waterstof en een ander atoom.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waterstofbrugvorming met chloride ion

In de wereld van de structuurchemie zijn er inderdaad zat mensen die een O-H...halogeenanion interactie als waterstofbrug beschrijven. Als je waterstofbruggen uitsluitend ziet als sterke dipool-dipool interacties is dat inderdaad raar. Duidelijk zal zijn dat de interactie tussen een sterke dipool en een lading energetisch gunstig is.

Reageer