Soorten krachten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 170

Soorten krachten

Beste Leden

Vrijdag kreeg ik de vraag wat het verschil was tussen

Vanderwaalskracht

Dipool - dipool interactie

waterstofbrug

Ion dipoolinteractie

Of ik hiervan een voorbeeld van kon geven

Ik weet wel wat deze termen betekenen, maar kan het niet echt makkellijk verwoorden, alsook kan ik niet onmiddelijk op een voorbeeld komen. :oops: :oops:

Heeft iemand hier een zeer eenvoudige uitleg voor alsook een vb

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Soorten krachten

Voor een goede uitleg ben ik niet geschikt, maar een paar sites kan ik altijd wel geven :oops:

vanderwaalskracht op Wikipedia

waterstofbrug op Wikipedia

Stille hint voor de wikipedia schrijvers hier: dipool-dipool interactie, ion dipoolinteractie :oops:

Berichten: 170

Re: Soorten krachten

Beste jorim,

Bedankt zenne maar deze had ik ook gevonden :oops:

Vooraleer ik om hulp roep probeer ik het eerst zelf op te lossen

Ma ik moet toegeven de uitleg is nogal technisch om deze verder door te geven

toch bedankt voor de moeite

El Blanco

Berichten: 170

Re: Soorten krachten

Please kan iemand me helpen Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Soorten krachten

De eenvoudigste en sterkste interactie is die tussen twee ladingen. ion-ion.

Een stapje zwakker is de interactie tussen twee "deeltijdladingen" (een dipool) en een ion. De "som" van de interacties is natuurlijk nul als de twee deeltijdladingen bovenop elkaar liggen, dus we hebben te maken met de interactie tussen een "plaatsverschil" en een lading.

Nog een stapje lager komen interacties tussen twee paren deeltijdladingen, twee dipolen. Deze zijn nog een ordetje zwakker. De sterkste varianten ervan heten waterstofbruggen.

En daarna komen interacties tussen "geinduceerde dipolen", dat is een belangrijke attractieve term in de Van der Waals kracht. De dipolen op zich bestaan niet, maar doordat er andere dipolen in de buurt zijn kunnen ladingen anders worden gedistribueerd, en daarmee nieuwe dipolen worden gemaakt. Groepen die hiervoor gevoelig zijn heten "polariseerbaar".

Reageer