Springen naar inhoud

aggregatietoestand

• Log in om te kunnen reageren

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2005 - 08:18

Beste

Bestaat er een Formule/ regel om na te gaan in welke aggregatie toestand een stof zich bevind bij n.o.

Probleem is men krijgt een formule en er wordt gevraagd in welke aggregatietoestand bevindt deze zich en leg uit
Ik dacht misschien aan de molmassa maar ik vind niet echt een referntieformule

grts
El Blanco

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2005 - 09:17

om te weten in welke aggregatietoestand een stof zich bevind bij een bepaalde temperatuur heb je het smelt/kookpunt van die stof nodig. Dan kun je zelf direct zien in welke toestand de stof zich moet bevinden. Die waarden zijn echter wel bij een constante druk en of het smelt/kookpunt evenredig verandert met de druk? :oops: dat weet ik niet.

Het smeltpunt en het kookkpunt van veel stoffen staan in BINAS en zijn anders wel op internet te vinden. Geplaatste afbeelding

Grtz Bas

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2005 - 12:19

Inderdaad het smeltpunt - kookpunt is afhankelijk van de druk

het probleem is kan men nagaan bij moleculen via de structuurformule in welke toestand deze zich bijvind bij normale omstandigheden

Als voorbeeld was er gegeven I2 = een vaste stof aangezien de molmassa zeer zwaar is (2x 126)

Nu heb ik het probleem om dit uit te leggen want indien we water bekijken (18) en zuurstof (32) gaat deze regel dus al niet op

Toch is deze regel gegeven in het 5e middelbaar wetenschappen (BelgiŽ)
nu is er aan mij gevraagd om dit uit te leggen en zit ik blijkbaar met een dilemma.
(toen ik nog studeerde had ik daar niet van gehoord en kan dat dus ook niet terug vinden in mijn oude nota's) en zit ik dus vast :oops: :oops:

kan er iemand hier enige duidelijk over scheppen

grts El Blanco

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 april 2005 - 12:31

Water is een beetje een uitzondering. Vanwege de waterstofbruggen heeft water een veel hoger smelt- en kookpunt dan je op grond van de molmassa zou verwachten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

El Blanco

El Blanco

• >100 berichten
  • 170 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2005 - 13:00

Ok dat helpt al, maar was is nu ongeveer een richtwaarde voor een aggregatietoestand.

Mag ik er dan ook bij uitgaan dat bij andere moleculen met waterstofbruggen geldt dat het smelt - kookpunt hoger ligt

Grts
El Blanco

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2005 - 14:36

Inderdaad, polaire verbindingen hebben vooral een hoger kookpunt, maar ook wel een hoger smeltpunt dan apolaire verbindingen. Waterstofbruggen doen daar nog eens een schepje bovenop. Zouten zijn allemaal vast, en smelten vaak pas bij heel hoge temperaturen. Verder geldt binnen een klasse verbindingen dat het zwaarder maken het kookpunt/smeltpunt verhoogt.

Met deze regeltjes en kennis over een beperkt aantal verbindingen kun je een heel eind komen, maar soms gaat zelfs de intuitie van een geroutineerd chemicus helemaal mis..... Tabellen zijn toch de echte oplossing.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures