Verzilveren/verchromen van perspex

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 31

Verzilveren/verchromen van perspex

Hey,

Ik doe mijn PWS op school over telescopen, en nu moet ik er zelf ook één maken. Nu heb ik alleen spiegels nodig. Deze wil ik graag zelf maken. In de eerste plaats vanwege het feit dat ik op het moment een beetje geldloos ben, en op de tweede plaats omdat ik zelf een freesbank tot mijn beschikking heb waarop ik tot de honderdste millimeter nauwkeurig de spiegelvorm kan frezen. Deze vorm wil ik daarna spiegelend maken.

Nu is mijn vraag: is er een manier om perspex goedkoop de verchromen/verzilveren (of op welke andere manier dan ook spiegelend te maken)? Met behulp van zilvernitraat bijvoorbeeld? (want ook dat heb ik tot mijn beschikking :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Na dit antwoord besef je misschien het belang van nauwkeurige spiegels voor een telescoop....

Die freesbank van jou is tot op 0,01 millimeter = 10 micrometer precies. Als je een goede telescoopspiegel wilt maken, moeten de vormfouten kleiner zijn dan de golflengte van de straling die je wilt focusseren. Zichtbaar licht zit rond 500nm = 0.5 micrometer. Je moet dus een freesbank hebben die 20 keer zo nauwkeurig is als die je hebt...... auw....

Spiegels voor telescopen worden op een heel andere manier gemaakt. Kleine spiegels kunnen worden gemaakt door op elkaar slijpen van twee glazen schijven. En grote spiegels door glas al draaiend te laten afkoelen (een proces dat wel 6 maanden kan duren.....).

Als je een perspexspiegel met jouw freesbank maakt, kun je jezelf er niet eens in scheren.... hij is nog matter dan de badkamerspiegel na een hete douche....

Berichten: 251

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

zie hiervoor : "laboratory instruments", their design and application ; Elliot, Home et al. , (lenses, mirrors and prisms; pp 270 ev)

Berichten: 31

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Ok, dank je voor dit (nuttige?) antwoord. Toch is het doel van mijn PWS te bekijken wat de mogelijkheden zijn, en dus daar zal dan experimenteel uit blijken dat het hopeloos is :oops: Maar toch nog even over dat verzilveren. Je zegt dat het zo mat dat je je er niet in kunt scheren. Maar als je iets verzilvert dan gaat het spiegelen, ongeacht het oppervlak, dus daar ben ik het niet mee eens. Maar is er dan dus een mogelijkheid om perspex op een niet-thermische manier te verzilveren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Hoe doen ze dat in de automobiel-industrie? met verf?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

als je iets verzilvert dan gaat het spiegelen, ongeacht het oppervlak
Alleen als het oppervlak optisch vlak is. En jouw spiegel krijgt een ruwheid van ca. 10 mu.....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Ergens, ik meen in mexico, hebben ze een telescoop met een spiegel van kwik. Het ligt op een schotel die met een exact bepaalde snelheid ronddraait om een geheel glad oppervlak te krijgen.

Maar dit terzijde.

Ik vraag me af of je het oppervlak niet eerst zou kunnen etsen zodat je een grotere scherpte krijgt dan de 10 micron?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 31

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

In ieder geval zou ik het perspex kunnen polijsten, hoewel ik niet weet of dit grote veranderingen voor de nauwkeurigheid van de vorm zal veroorzaken.

Ik gebruik trouwens ook een ronde frees, en als je deze steeds 0,01 mm op laat schuiven en in cirkels laat frezen, dan is de spiegel redelijk vlak hoor :oops:

Maarja, hoe verzilver ik 'm dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Ik wil er ook nog wel wat vervelends aan toevoegen :oops:

Perspex is ongeschikt omdat het bij temperatuur- en vochtigheidschommelingen behoorlijk vervormt; glas is niet voor nix de eerste keuze bij optica.

Qua reflectie blijf je bij stoffen als zilver en aluminium.

Zilver is beter maar is snel aangetast door rommel in lucht; wel makkelijk chemisch aanbrengen door reductie van Ag-oplossingen (Tollen's test).

Aluminium is lastig aanbrengen op plastic maar blijft zijn hoge reflectiegraad beter behouden.

Perspex kun je makkelijk chemisch vernikkelen; met palladium en hoge temperatuur nikkelbadje. Daarna verkoperen en zilverlaagje aanbrengen galvanisch is al heel makkelijk. (Zilver hecht niet op nikkel)

Voordeel is dat je de oneffenheden opvult als je een dikke laag koper aanbrengt.

http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/n...D-Tollens-e.htm

Tollens" Test

Simply put, this uses the reducing power of aldehydes to reduce silver (I) to metallic

silver. This is seen as a silver mirror on the inside of the test tube. Hence the test is

often known as the silver mirror test.

The creation of the reagent in this case is quite complex:

• Ag+ has to be in alkaline solution for this reaction to occur

• Addition of hydroxide ions (OH-) precipitates silver oxide (Ag2O)

• Ammonia is the complexing agent

1. Add ammonia carefully to about 3cm3 of silver nitrate in a clean test tube

2. Stop adding drops when the precipitate is just redissolved

3. Careful when adding ammonia - XS is not good!

This clear solution now contains the complex ion [Ag(NH3)2]+.

• A couple of drops of the aldehyde are added to the clear solution

• The solution is warmed gently in warm water

A positive result = silver mirror. A dirty test tube will give a black or grey ppte.

CH3CH2CHO + [O] → CH3CH2COOH

2[Ag(NH3)2]+(aq) + H2O(l) → 2Ag(s) + [O] + 2NH4

+(aq) + 2NH3(aq)

Berichten: 31

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Maar zou ik het perspex mogen polijsten voordat ik het verzilver met die Tollen's test?

Ik ga het in ieder geval proberen. Niet geschoten is altijd mis :oops:

Hoe verwarm je trouwens de perspex? Want zo'n parabolische spiegel is niet bepaald diep genoeg om ff in een waterbad te laten zakken. Of zou ik 'm kunnen onderdompelen in dezelfde oplossing die ook de zilver afzet? Of is het juist belangrijk dat het materiaal en niet de oplossing warm is?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Maar zou ik het perspex mogen polijsten voordat ik het verzilver met die Tollen's test?
Zekers, is altijd beter.
Hoe verwarm je trouwens de perspex? Want zo'n parabolische spiegel is niet bepaald diep genoeg om ff in een waterbad te laten zakken. Of zou ik 'm kunnen onderdompelen in dezelfde oplossing die ook de zilver afzet? Of is het juist belangrijk dat het materiaal en niet de oplossing warm is?
Gewoon onderdompelen en de hele schijf verwarmen in de oplossing is in dit geval het handigste. nadeel is dat alles verzilvert; zowel voor als achterkant en je bekerglas/emmer... dus kost je meer zilver.

Berichten: 31

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Ook de reden waarom ik geen emmer maar een ondiepe bak gebruik dan :oops:

Maar je zegt dat het meer zilver kost. Bedoel je dan dat ik een hogere concentratie zilvernitraat oplossing moet gebruiken? En is dit erg duur spul? Ik kan gewoon het zilvernitraat van school gebruiken, maar dan is het nog steeds wel handig om te weten hoe duur het is :oops:

Trouwens, kan ik niet gewoon de beginstoffen warm maken en in een bekerglas mengen en meteen erna dit in de spiegel gieten? Dat zou flink wat zilver schelen.

Berichten: 62

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Zilvernitraat kost ongeveer 140£ per 100gram, is 210 euro. (Acros) Hangt van je definitie van 'duur' af...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Final Art schreef: Maar je zegt dat het meer zilver kost. Bedoel je dan dat ik een hogere concentratie zilvernitraat oplossing moet gebruiken? En is dit erg duur spul? Ik kan gewoon het zilvernitraat van school gebruiken, maar dan is het nog steeds wel handig om te weten hoe duur het is :oops:

Trouwens, kan ik niet gewoon de beginstoffen warm maken en in een bekerglas mengen en meteen erna dit in de spiegel gieten? Dat zou flink wat zilver schelen.
Neen geen hogere concentratie maar meer vloeistof en er slaat dus ook meer zilver neer op plekker die niet nodig zijn dus meer zilververbruik.

Dat laatste moet je maar proefondervindelijk vaststellen met een klein proefstukje perspex, sowieso aan te bevelen..

Berichten: 31

Re: Verzilveren/verchromen van perspex

Dank jullie wel voor al jullie hulp! Afbeelding

Ik ga binnenkort proberen of het werkt, en dan laat ik wel horen of het gelukt is.

Reageer