Het anodisch oplossen van metalen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Het anodisch oplossen van metalen.

Als ik water wil ontleden mbv een trafo uiteraard, dan valt het me op dat de anode in de oplossing gaat. Ook als ik als anode een edel metaal gebruik als zilver.

Hierbij heb ik water dat ik voor 1% heb aangezuurd met zoutzuur, een trafo die een (gelijk)spanning levert van 12V en 2 draden van puur zilver. Zowel de kathode als de anode zijn dus van puur zilver.

Nu ga ik het water ontleden en na een tijdje ontdek ik dat de anode oplost en neerslaat op de kathode, ook onstaan er belletjes bij de kathode (waterstof). Tot zover de proefopstelling.

Mijn vraag is, waarom gaat zilver (anode) in oplossing, ondanks dat het een edelmetaal is. Bij onedelmetalen (zoals ijzer) of halfedelmetalen (koper) kan ik het wel begrijpen, maar zilver is een edelmetaal, en edelmetalen reageren toch niet (zo makkelijk) ergens mee? Toch, zilver is toch een edelmetaal?

En wat doet goud en platina dan? Gaat goud of platina ook in de oplossing? Zijn er wel metalen die niet anodisch oplossen of lossen ze allemaal wel op? En de metalen die niet oplossen, waarom lossen die dan niet op?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

Als je naar een ideale cel kijkt gebeurt er aan elke kant slechts 1 reactie. En dat zal bij twee zilverelektrodes de elektrolyse van water zijn. Welke reactie over het algemeen optreedt kan je aflezen aan de spanning van de mogelijke halfreacties in een tabel.

Maar je zegt dat je een trafo gebruikt. Gebruik je een gelijkrichter en gelijkspanning? En welke spanning gebruik je?

Als de spanning die je aanbiedt veel groter is dan de spanning die de elektrolysecel nodig heeft, dan gaat alles zo snel dat ook andere reacties kunnen gaan optreden.

Het oplossen van zilver is echter wel behoorlijk heftig, en heb ik niet eerder zo gehoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

Het begrip edelmetaal slaat eigenlijk nergens op... je kunt wel spreken van een metaal dat edeler is dan andere metalen maar elk metaal kun je oplossen.

Goud zal bijvoorbeeld heel makkelijk in oplossing gaan bij aanwezigheid van chloor- of cyanide-ionen.

De elektronegativiteit (edel/onedel) is daarbij ondergeschikt aan de mogelijkheden van complexvorming: daarom lost goud op in koningswater, niet vanwege het sterke zuur maar vanwege de makkelijke complexvorming met chloorionen.

Wat jij hier observeert is waarschijnlijk het ontstaan van colloidaal zilver; dus een fijne suspensie van zeer kleine zilvermetaaldeeltjes.

Berichten: 1.122

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

Je zuurt je oplossing aan met HCl. Kan het niet zo zijn dat dan de volgende halfreactie optreedt?

Ag(s) + Cl- <-> AgCl(s) + e-

Het zilver chloride zou dan de vaste stof verklaren op je electrode...

Grtz Bas

Berichten: 416

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

rwwh schreef: Als je naar een ideale cel kijkt gebeurt er aan elke kant slechts 1 reactie. En dat zal bij twee zilverelektrodes de elektrolyse van water zijn. Welke reactie over het algemeen optreedt kan je aflezen aan de spanning van de mogelijke halfreacties in een tabel.

Maar je zegt dat je een trafo gebruikt. Gebruik je een gelijkrichter en gelijkspanning? En welke spanning gebruik je?

Als de spanning die je aanbiedt veel groter is dan de spanning die de elektrolysecel nodig heeft, dan gaat alles zo snel dat ook andere reacties kunnen gaan optreden.

Het oplossen van zilver is echter wel behoorlijk heftig, en heb ik niet eerder zo gehoord.
Ik gebruik een gelijkrichter en de spanning is 12V.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

Een gelijkgerichte 12V wisselspanning kan (afhankelijk van de belasting van de voeding) wel tot meer dan 17V bedragen. De cel heeft in de praktijk slechts 1.6-2.0V nodig......

Berichten: 251

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

ik heb op school een hoffmann-toestel dat al zeker 25 jaar in gebruik is, de platina electroden zien er nog altijd even fris uit :oops:

ik sluit me aan bij de collega's die mogelijke tussenreacties vooropstellen (12 V is idd een behoorlijk groot voltage voor een eenvoudige electrolyse van water)

Berichten: 416

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

jack de keyzer schreef: ik heb op school een hoffmann-toestel dat al zeker 25 jaar in gebruik is, de platina electroden zien er nog altijd even fris uit :oops:

ik sluit me aan bij de collega's die mogelijke tussenreacties vooropstellen (12 V is idd een behoorlijk groot voltage voor een eenvoudige electrolyse van water)
Als ik het goed begrijp is platina het enigste metaal die niet anodisch in oplossing gaat bij het ontleden van met zoutzuur aangezuurd water? En goud dus wel? Maar lost platina dan ook niet op in koningswater??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

Als ik het goed begrijp is platina het enigste metaal die niet anodisch in oplossing gaat bij het ontleden van met zoutzuur aangezuurd water? En goud dus wel? Maar lost platina dan ook niet op in koningswater??
Nee, je leest een beetje selectief..... :oops:

In een evenwichtige situatie in zo'n cel zal zilver niet zomaar oplossen. Maar jij zet geen eenvoudige spanning op de cel, maar je zet mokers en sloopkogels in.

En die sloopkogel heeft op een zilverelektrode het effect dat er colloïdaal zilver wordt gevormd.

Berichten: 251

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

ik vraag me gewoon af wat koningswater met het lichtjes aanzuren van water tbv electrolyse te maken heeft ?????

dat is zelfs geen slopershamer meer, dat is gewoon TNT :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

Nou, TNT is trinitrotolueen, ik kan dit niet zo gauw in verband brengen met koningswater ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Het anodisch oplossen van metalen.

Nou, TNT is trinitrotolueen, ik kan dit niet zo gauw in verband brengen met koningswater ;)
Zowel de slopershamer als de TNT waren in overdrachtelijke zin bedoeld.

Reageer