Springen naar inhoud

[scheikunde] Enzymatische resolutie

• Log in om te kunnen reageren

Jerommeke_CF

Jerommeke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2005 - 14:05

Hallo Allemaal,

Voor het derde jaars practicum op het HLO, heb ik de synthese van een racemisch ester gedaan, waarbij gebruik is gemaakt van enzymatische resolutie. Nou zoek ik hier een stuk theorie over en dan vooral over enzymatische resolutie want ik moet hier namelijk een verslag over schrijven. Is er iemand die mij hiermee kan helpen??? Alvast hartelijk dank!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2005 - 15:39

Heb je een racemisch ester gemaakt en daarbij enzymatische resolutie gebruikt (onwaarschijnlijk) of heb je een racemisch ester gemaakt en vervolgens de enantiomeren gescheiden mbv enzymatische resolutie?

Jerommeke_CF

Jerommeke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2005 - 18:23

nee klopt, heb het laatste gedaan

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2005 - 22:53

De algemene theorie achter enzymatische (kinetische) resolutie is simpel.

Het actieve centrum van een enzym bevat verscheidene chirale groepen (aminozuren). Hierdoor zal ťťn van beide enantiomeren (uit je racemische estermengsel) beter in het actieve centrum van het enzym passen (lock-and-key principe). Het enantiomeer wat het beste past zal als snelste reageren. Het andere enantiomeer kan natuurlijk ook reageren, maar met een (veel) lagere reactiesnelheid.
Het succes van een enzymatische resolutie hangt dus af van het verschil in reactiesnelheid voor de afzonderlijke enantiomeren wat wordt geÔnduceerd door het enzym.

Jerommeke_CF

Jerommeke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 09:14

Hartelijk dank voor je informatie!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures