Springen naar inhoud

Geen stikstof in cappilaire kolommen

• Log in om te kunnen reageren

Tine_CF

Tine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 10:53

hey,

Even een vraagje waarom wordt stikstof afgeraden bij cappilaire kolommen vin dit ook wel terug op google, maar WAAROM vin ik niet terug...

Ik werk hier op men stage met een gc, cappilaire kolom werk en met als draaggas stikstof.

Is het gewoon omdat om een min HETP te krijgen de gas snelheid lager is? Dus dat de analysetijd langer wordt?

Of zijn er nog andere redenen....

Alvast bedankt voor de info

groetenpetoeten

Tine

Veranderd door tine, 14 april 2005 - 12:31

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 12:51

Hey Tine.

Het klopt wat je zegt. Bij stikstof neemt bij een hogere flowsnelheid de HETP snel toe. Terwijl bij waterstof de HETP waarde min of meer constant blijft (natuurlijk niet helemaal constant) vanaf een bepaalde flow waarde. Dus kun je bij het gebruik van waterstof als dragergas een hogere flow gebruiken daar waar je bij dezelfde flowrate bij stikstof een vele malen grotere HETP waarde zou hebben!

Grtz Bas

Veranderd door bteunissen, 14 april 2005 - 12:52

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 12:57

Voordeel van stikstof is dat het goedkoop is, en ongevaarlijk als je het vergelijkt met waterstof.

Tine_CF

Tine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2005 - 14:03

ok,

dan ist in orde dan weet ik wat ik moet zeggen als ze het op men verdediging vragen

THX
:oops:

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2005 - 16:11

1) stikstof is even duur als waterstof ≈0.70$/ft³
helium is duurder ≈ 0.90$/ft³

2) waarom iets beter of slechter kan zijn hangt ook af van het type detector.
bij een TCD detector is waterstof het best door de hoge warmtegeleidbaarheid
bij een ECD moet het stikstof of argon zijn.

3) inderdaad is waterstof redelijk explosief maar hier moet wel genuanceerd worden. Het is explosief bij 4% en temperatuur van 650C. Heb je al eens nagedacht over de explosiegrenzen en temperaturen van de meeste solventen die je analyseert?

4)waarom stikstof inderdaad vooral word afgeraden is de lage optimale snelheid en de niet zo platte van Deemter (HETP vs u). Dit komt vooral door de hoge viscositeit en lage diffusiviteit. Meer info hier.

ps. ik weet niet of het zo bedoeld is maar het is capillair <->

cappilair

Veranderd door cheMister, 15 april 2005 - 16:14

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2005 - 22:44

Vergis je niet. Als je GC oven vol 'stroomt' met waterstofgas dan is 1 minuscuul vonkje bij het openen van de ovendeur genoeg. ;) Niet voor niets zit in een GC die waterstof als dragergas gebruikt, een detector in de oven die de concentratie H2 meet.

Grtz Bas

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 09:47

Zit er echt een detector in die waterstofgas detecteert???

De gasstroom wordt wel automatisch afgesloten als de vereiste druk niet wordt gehaald. Het probleem met dit is als je kolom ergens op het einde afbreekt de vereiste druk wel wordt gehaald en de gasstroom niet wordt afgesloten.

En het probleem van waterstof zit niet in de oven want een oventje met waterstof geeft misschien wel een fameuze knal maar als je je gezicht niet in de oven steekt gaan er geen doden vallen en de enigste gewonde is misschien het deurtje van de oven dat niet goed meer afsluit.

Het probleem zit in de afvoer van de split. Er wordt bij de gebruikte splitverhouding van 350:1 wel een heleboel meer waterstof in het labo geblazen. Je moet dus voor een afvoer zorgen van je split anders praat je als donald duck of erger nog als een gebraden eend.

Veranderd door cheMister, 16 april 2005 - 09:50

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 10:14

Zit er echt een detector in die waterstofgas detecteert???

voor zo ver ik weet wel ja. Maar ik kan het fout hebben hoor.

En het probleem van waterstof zit niet in de oven want een oventje met waterstof geeft misschien wel een fameuze knal maar als je je gezicht niet in de oven steekt gaan er geen doden vallen en de enigste gewonde is misschien het deurtje van de oven dat niet goed meer afsluit.

Daar heb je gelijk in, maar een knal in je GC oven helpt wel je GC naar z'n grootje vrees ik..... ;)

Er wordt bij de gebruikte splitverhouding van 350:1 wel een heleboel meer waterstof in het labo geblazen. Je moet dus voor een afvoer zorgen van je split anders praat je als donald duck...

Ehhh, ben je niet in de war met helium of ga je van waterstof ook raar praten? nooit geprobeerd namelijk..... :D

Grtz Bas

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 10:18

Er zit inderdaad een waterstof detector in. Er zijn mij verhalen bekend van een deur die er compleet uitgeknald is en aan de andere kant van het lab opgehaald kon worden. Wanneer je hoeveelheid waterstof in de oven precies tussen de upper en lower explosion limits ligt, dan kun je een gigantische knal verwachten en hoop ik dat ik ver weg ben ;)

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 10:52

Ehhh, ben je niet in de war met helium of ga je van waterstof ook raar praten? nooit geprobeerd namelijk.....

natuurlijk ga je van waterstof nog meer donald duck praten dan met helium. Dat heeft te maken met de snelheid van het geluid in het gas hoe lichter het gas hoe meer donald duck. Als je wilt spreken als een olifant moet je maar eens zwavel hexafluoride (zwaarder dan lucht) proberen.

Ik kan verkeerd zijn maar noem eens een toestel met waterstof lek detector ingebouwd.

exploderende ovens vallen best mee zie: link1 of
http://www.lcgcmag.c...rticlestandard/ lcgc/132002/13793/article.pdf

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 11:10

Kom op zeg dat valt helemaal niet mee, als de omstandigheden goed zijn dan kan zoiets een gigantische knal geven. Het komt zeer kritisch en de kans is dus ook niet groot........ maar het verhaal van die deur is geen leugen geloof mij. Wat jij hier als bewijs aanvoert dat het niet zo is, is het verhaal van 1 iemand. Die waterstof detectoren staat zelfs in je eigen link. Die detectoren zijn ruim een decenia geleden ingevoerd na een serieus ongeval. Die detectoren zijn bij mijn weten zelfs verplicht in nederland bij het werken met waterstof!

quote van je eigen link:

Hydrogen sensors
Risks must be taken seriously, even when it seems unlikely that severe damage may occur. Since the early eighties we gradually equipped all of our instruments with hydrogen sensors, a small device available from various sources. Some air is picked from the zone of the oven ventillator and brought to a sensor detecting hydrogen in the concentration range of 0.1 to 1%. When 1% is reached, the gas chromatograph is switched to cooling, which stops the heating and purges the oven with ambient air. Usually a lamp blinks and an alarm signal calls for attention. A luxury version even replaces the hydrogen in the carrier gas line with nitrogen. The sensor also goes off if concentrations of solvent vapors in the laboratory are high, which eliminates a further risk (independently of whether hydrogen or helium is used as carrier gas).

Veranderd door Napoleon1981, 16 april 2005 - 11:12

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 11:27

Even voor de zekerheid/duidelijkheid. Voor de mensen die willen proberen als een olifant te gaan praten m.b.v zwavel hexafluoride. Kan natuurlijk leuk, zijn net zoals praten als donald duck m.b.v helium leuk is......maar het valt toch dringend af te raden!
Even opgezocht:

Zwavel hexafluoride kan verstikking veroorzaken in hoge concentraties.
En van de symptomen kan zijn het verliezen van het bewustzijn, waardoor het slachtoffer zich niet bewust is van de verstikking.

Zwavel hexafluoride is tevens zwaarder dan lucht dus ik kan mij voorstellen dat als het zich in de longen bevindt het er moeilijk uit komt.

Dus toch maar niet doen!

grtz Bas

Veranderd door bteunissen, 16 april 2005 - 11:28

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2005 - 13:00

Even voor de zekerheid/duidelijkheid. Voor de mensen die willen proberen als een olifant te gaan praten m.b.v zwavel hexafluoride. Kan natuurlijk leuk, zijn net zoals praten als donald duck m.b.v helium leuk is......maar het valt toch dringend af te raden!
Even opgezocht:

Zwavel hexafluoride kan verstikking veroorzaken in hoge concentraties.
En van de symptomen kan zijn het verliezen van het bewustzijn, waardoor het slachtoffer zich niet bewust is van de verstikking.

Zwavel hexafluoride is tevens zwaarder dan lucht dus ik kan mij voorstellen dat als het zich in de longen bevindt het er moeilijk uit komt.

Dus toch maar niet doen!

grtz Bas

Dan moet je zo'n persoon gewoon even ondersteboven hangen ;)

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 14:09

In die link staat dat ze zelf detectors in hun toestel hebben ingebouwd. Je kan die detectors zelf kopen en dus inbouwen maar ik heb geen weet van detectors die standaard worden ingebouwd in het toestel. Ik kan zeker verkeerd zijn maar wil dan toch wel weten in welk toestel.
Ik wil echt weten of er een leakdetector in zit. Bv in de GC-2010 van shimadzu die speciaal voor fast GC gemaakt is.

Ik vind restek en LCGC niet zomaar een persoon

Veranderd door cheMister, 16 april 2005 - 14:12

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2005 - 15:42

Belletje naar shimatzu....... En hij zegt toch ook dat je het zeker niet moet onderschatten ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures