Vraagjes over de mol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vraagjes over de mol

keerols ben nieuw hiero en heb een paar maffe vraagies 8)

Calcium word gemaakt door calciumoxide bij hoge tempreatuur te laten reageren met aluminium. Hierbij ontstaat ook aluminiumoxide.

Bereken hoeveel mol aluminium nodig is voor de bereiding van 12,0 mol calcium.

Ik d8 dat t zo moest:

12 mol calcium = ... > 489,6 u

1 mol calcium = 40,8 u 12x40,8= 489,6

1 mol aluminium = 26,98 u >> 489,6/26,98 = 18,1467753

= 18,15 mol AL

klopt dit ?¿?

en nog een vraagje

We hebben 5 mmol Koolstofdioxide.

Hoeveel mg water bevat evenveel moleculen ?

moet je dan gewoon 5 mmol x het getal van Avagadro doen en dan de uitkomst delen door de molaire massa van water ?

k ben nieuw hier en ik vind scheikunde soms erg verwarrend dus nie flippe als ik klein foutje maak ofso ik kom hier om te leren :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vraagjes over de mol

Het eerste klopt, voor het tweede denk ik wel dat mmol staat voor millimol ? en dan lijkt het me dat je 0.005 * avogadro moet doen :roll:

Berichten: 3

Re: Vraagjes over de mol

jah klopt tnx, en mooie ava btw

Berichten: 55

Re: Vraagjes over de mol

We hebben 5 mmol Koolstofdioxide.  

Hoeveel mg water bevat evenveel moleculen ?  

moet je dan gewoon 5 mmol x het getal van Avagadro doen en dan de uitkomst delen door de molaire massa van water ?
Als eerste moet je berekenen hoeveel 5mmol CO2 gelijk is aan aantal mg. Dat omrekenen naar gram. En dat keer het getal van Avaogadro wat in je Binas staat dude. Aantal moleculen = aantal deeltjes ! 8)

Berichten: 55

Re: Vraagjes over de mol

Dit topic had beter bij het huiswerkforum gekunt, maar je bent nieuw he :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagjes over de mol

Mark schreef:
Als eerste moet je berekenen hoeveel 5mmol CO2 gelijk is aan aantal mg. Dat omrekenen naar gram. En dat keer het getal van Avaogadro wat in je Binas staat dude. Aantal moleculen = aantal deeltjes !
underline is van mij. Mark, je neemt een omweg. zoals je zelf later in de quote zegt is mol = aantal (getal van Avogadro) moleculen (deeltjes)

De hamvraag luidt dus heel simpel: hoeveel gram weegt 5 mmol water.

en dat is dus (afgerond) 0,005 x (16 + 2) gram. 0,09 g dus. klaar.

in formuleterm: massa = mol x massa/mol (streep de eenheden mol maar tegen elkaar weg...... vergelijking klopt.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Vraagjes over de mol

Dit topic had beter bij het huiswerkforum gekunt, maar je bent nieuw he  :wink:
je mag niet dubbelposten

maar bedankt mense :roll:

Reageer