coldpack

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

coldpack

Ik ben bezig om uit te zoeken welk deeltje in ammiumnitraat ervoor zorgt dat wanneer je het met water laat reageren, de temperatuur daalt. Hiervoor heb ik ammoniumcloride met water later reageren, en natriumnitraat met water laten reageren. Beide stoffen lieten de temperatuur dalen, dus ik weet nog steeds niet precies of het nou het ammonium gedeelte of het nitraat gedeelte is (of allebei) die de temperatuur laat dalen. Zou iemand misschien even hierbij kunnen helpen? Ik ben ook aan het uitzoeken waarom de temperatuur daalt. Ik heb gevonden dat het iets te maken heeft met vrije energie en enthalpie, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: coldpack

Hoi, welkom op chemieforum.nl!

Kijk eerst eens elders op dit forum. Dit onderwerp is al vaker gepasseerd.

De totale afkoeling de hoeveelheid energie die nodig is om het hele endotherme proces te kunnen laten verlopen. Dat is dus het verbreken van de structuur van het vaste zout, plus de solvatie van de twee ionen. Heb je ook Natriumchloride opgelost? Kun je de temperatuurseffecten van de 4 zouten met elkaar rijmen?

Overigens is "met water laten reageren" een beetje een vreemde term. Het is geen echte chemische reactie, alleen oplossen wat je hier doet! Eigenlijk een natuurkundig proces.

Berichten: 4

Re: coldpack

Ik heb geen Natriumchloride opgelost (dom eigenlijk), daarom weet ik nu dus ook niet precies welk deeltje (ammonium of nitraat) er voor zorgt dat de oplossing afkoelt. Maar dit gaat ook niet meer lukken, omdat ik dit alleen op school kan doen. Daarom kwam ik hier eigenlijk even om hulp vragen.

Mja ik dacht er eigenlijk niet bij na toen ik overal reageren op schreef, maar ik bedoelde uiteraard oplossen. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: coldpack

Nou zie het zo: water heeft energie nodig om te verdampen, dus wat zal er gebeuren als water weer condenseert?

Berichten: 4

Re: coldpack

Dan staat het zijn warmte (energie) af aan de omgeving, dus een exotherm process, maar waar doel je hiermee precies op ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: coldpack

Ik denk dat ook het oplossen van NaCl endotherm is. Dit kun je kwalitatief natuurlijk best thuis proberen!

Het verbreken van de vaste structuur van een zout kost nu eenmaal veel energie. De solvatie maakt daar maar een gedeelte van goed. Het feit dat de wanorde in een oplossing groter is is de drijvende kracht achter het oplossen. De energie (enthalpie) van het systeem neemt toe, de wanorde (entropie) neemt sterk toe, en de vrije energie neemt daardoor toch af.

edit: je kunt dus niet puur zeggen van welk ion de grootste afkoeling komt. De afkoeling komt eigenlijk door het verbreken van de zoutstructuur (dus de combinatie van de twee), en wordt een beetje gecompenseerd door de solvatie van de ionen.

Berichten: 4

Re: coldpack

ah NaCl is natuurlijk gewoon keukenzout ja, daar had ik even niet bij stil gestaan.

bedankt ;)

Reageer