[scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

kan iemand voor mij aub 1-cylcopentyloctaan tekenen? Ik weet dat het een verzadigde keten is met (pentyl) 5 koolstoffen maar weet niet wat ik met de octaan nog moet doen. De hoofdketen is hier toch cyclopentaan , maar ik snap dus niet waarom die in de naam niet vanachter staat?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

Kun je mijn post herinneren over het octodecaan? Probeer dat eens hiermee te vergelijken.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

hey. Ik kan het helaas niet voor je tekenen omdat ik daar hier geen programma voor heb.

Maar met woorden kan het ook. De hoofdketen is altijd de langste keten! in dit geval is dat dus octaan. 1-cyclopentyl is dus de zijgroep cyclopentaan op de eerste positie. Nu kun je denk ik zelf wel tekenen hoe de structuurformule er uit ziet?

Grtz Bas

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

dank je, ik denk dat ik hem door heb.

Octaan staat inderdaad vanachter en is dus de hoofdketen met 8 koolstoffen. Op plaats 1 hangen we een gesloten keten van 5 koolstoffen. Het is dus correct dat de hoofdketen ALTIJD van achter staan. In dit geval octaan omdat 8 gewoon meer is dan 5. Maar ik dacht dat een ring voorrang had?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

Ik denk dat je het nu wel snapt. Hoe, denk jij, dat 1-octylcyclopentaan eruit ziet? ;-)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

sorry, ik heb het dus niet 100 % door want ik kom op hetzelfde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

sorry, ik heb het dus niet 100 % door want ik kom op hetzelfde
Goed zo. Afbeelding Alleen mag het zo dus niet heten, want de langste keten moet altijd de hoofdgroep zijn! Foei FsWd ;) !

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

Ik gaf gewoon het voorbeeld dat er meerdere namen voor hetzelfde beestje zijn ;)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

en dat is dus wat ze isomeren noemen? Sorry maar ik ben 29 en zit in het eerste jaar ingenieur. Ik heb vroeger nooit organische chemie gehad en heb dus veel in te halen

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

en is het dan zo dat we de langste keten vanachter zetten en al de substituënten met de plaatsnummers ervoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

en is het dan zo dat we de langste keten vanachter zetten en al de substituënten met de plaatsnummers ervoor?
Precies, maar dat klopt niet helemaal, er is namelijk ook een vastgelegde volgorde van substituënten. Zo heb je butanol, maar maar hydroxybutaanzuur, aminobutaanzuur en aminobutanol.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

dit gaat nog even mijn petje te boven. Ik denk - en hoop - dat ik de koolwaterstoffen onder de knie heb maar de functionele groepen met hetero-atomen is me toch nog een raadsel. Ik heb nog een halve dag de tijd, heb nl. een soort van deelexamenmorgen( telt mee voor 10% van de punten)

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

en dat is dus wat ze isomeren noemen?
nee. ;)

Isomeren hebben dezelfde molecuulformule maar een andere structuurformule.

1-butanol en 2-butanol hebben bijvoorbeeld allebei de molecuulformule C4H10O maar de structuurformule is anders omdat de alcoholgroep op een ander koolstofatoom zit. Zo is ook nog mogelijk; diethylether (ethoxyetaan) en methoxypropaan.....allemaal isomeren!

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] 1-cyclopentyloctaan

Zie ook isomeer op Wikipedia

Wat WsFd eigenlijk probeerde te vertellen is dat je misschien verschillende namen kunt bedenken voor dezelfde verbinding, zeker als deze uit meerdere delen bestaat, maar dat er altijd (bijna altijd?) regels zijn gemaakt om ervoor te zorgen dat iedereen normaal gesproken dezelfde naam gebruikt. cyclopentyl-octaan is dus correcter dan octyl-cyclopentaan.

Reageer