HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

HPLC

Heej,

Ik heb een paar vraagjes... Hoop niet dat ze dom overkomen voor iemand die HBO doet ;) ..

1. Waarom is uracil geschikt om de dode tijd te bepalen?

2. Waarom is de volgorde waarin de componenten van de kolom komen

(monster= 0,002 % 1,3 dinitrobenzeen, 0,002 % nitrobenzeen, 0,1 % tolueen,

0,1 % benzeen)



1. 1,3 dinitrobenzeen

2. nitrobenzeen

3. benzeen

4. tolueen

3. Hoe komt het dat de werkdrukken bij verschillende eluenssamenstellingen niet geheel gelijk zijn?

Ik heb gezocht op internet maar kan niet egt iets vinden over deze vragen... Vandaar dat ik ze hier maar drop... Hopelijk weet iemand er hier iets vanaf..

Greetz Rick

Berichten: 2.399

Re: HPLC

Hey,

- Weet je wat de dodetijd inhoud? Zo ja hoe denk je dat te kunnen bepalen?

-De de elutie volgorde: Waarin onderscheiden de componenten zich van elkaar (hint: bekijk de polariteit eens!) Ik neem aan dat je een RP-HPLC hebt gebruikt?

- Dit heeft te maken met de viscositeit. Hoe visceuzer de vloeistof des te meer moeite kost het om hem door de kolom te krijgen. Wanneer je je flowrate fixeerd, zal je dus de druk moeten veranderen om je flowrate te halen.

Berichten: 5

Re: HPLC

Ja ik weet inmiddels wat dode tijd inhoud en het is idd wel een beetje een makkelijk te beantwoorde vraag... Ik heb het antwoord dus daar al op.

En jah ik Heb een RP-HPLC gebruikt, maar kwam er dus niet uit waarom er nou juist die volgorde uit moest komen.

Maar iig bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen..

Nu kan ik tenminste weer ff vooruit..!!

Thanks mate!!

Greetz Rick

Berichten: 2.399

Re: HPLC

ricky234 schreef: En jah ik Heb een RP-HPLC gebruikt, maar kwam er dus niet uit waarom er nou juist die volgorde uit moest komen.
Nu wel?

Berichten: 677

Re: HPLC

Hallo,

1. Uracil is geschikt om de dode tijd te bepalen omdat het een zeer polaire organische verbinding is, die nagenoeg geen interacties ondergaat met de normale C18 stationaire fase.

2. De elutoevolgorde is de volgorde van polariteit. De meest polaire component interageert het minst met de apolaire stationaire fase, en elueert dus het eerst. De minst polaire component interageert het meest met de stationaire fase en elueert dus het laatst.

3. Als je als organische component methanol gebruikt, dan varieert de viscositeit nogal sterk met het % methanol. De viscositeit van het eluens bepaalt (voor een gegeven kolom) de druk die je nodig hebt om een bepaald debiet te pompen. Een excelblad met viscositeiten ifv % organisch vind je hier

Groetjes,

Etienne

Reageer