[scheikunde] vetgehalte in melk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 219

[scheikunde] vetgehalte in melk

Hoe zou je het vetgehalte in melk kunnen bepalen?

Het is bekend dat vet een kleinere dichtheid heeft als water. Dus in feite zou het zo al bovenop de melk moeten drijven, jammergenoeg doet het dat niet. Afbeelding

Het kookpunt van vetten is vaak anders als dat van water? zou je daar soms wat mee kunnen doen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

De Gerber methode vind ik als 'standaard' methode, maar de details vind ik niet zo 123. Verder kan het gravimetrisch of met een butyrometer ;) Naja zie Google (inclusief searchstring).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

ik heb nog ergens een voorschrift vandaan getoverd.

-verwarm 100 ml melk bij 40 graden celsius.

- druppel 3 ml 50% azijnzuur toe

- laat afkoelen op kamertemperatuur en filter door vouwvfilter

- het residu is het vet breng dit over in bekerglas en voeg 20 ml diethylether en 20 ml aceton toe.

- roer het geheel een poosje en laat het bezinken.

- roer neerslag nogmaals (2x) met 20 ml aceton en 20 ml ether en giet in erlenmeyer.

- Filteer door vouwfilter

- destilleer filtraat met filmverdamper

- voeg 10 ml ether toe aan residu en en scheid met capilaire buis e water en thter laag.

- Breng ether laag in trechter vang op in gewogen kolf en destilleer met filmverdamper.

Ik weet niet of alles nou precies klopt het is voor mij al weer 5 jaar geleden dat ik deze proef heb gedaan en mijn labjournaals hield ik toen nog niet zo geweldig bij ;)

MvG Ron

Berichten: 219

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

'k heb het al... blijkt ergens achterin een praktijkwijzer te staan ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Vertel! Kan anderen weer helpen ;) (kort mag ook hoor :D )

Berichten: 14

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Chemistry Master schreef: Hoe zou je het vetgehalte in melk kunnen bepalen?

Het is bekend dat vet een kleinere dichtheid heeft als water. Dus in feite zou het zo al bovenop de melk moeten drijven, jammergenoeg doet het dat niet. Afbeelding

Het kookpunt van vetten is vaak anders als dat van water? zou je daar soms wat mee kunnen doen?
Je vetgehalte kan je ook aan de hand van de methode van Soxhlet bepalen

voorbeeldje:

Stap 1 tot 3

1) Kook 25 g melk (juist afgewogen) in een met een horlogeglas bedekt bekerglas van 400 ml met 30 ml 8 N HCl en 20 ml water en een weinig grof puimsteenpoeder gedurende ongeveer 30 minuten op een kleine vlam, terwijl af en toe met de beker wordt gezwenkt. Zorg ervoor dat zich niet teveel vastzet op de wand. Houd het volume nagenoeg constant met warm gedestilleerd water.

2) Spoel het horlogeglas met 100 ml kokend water af en vang dit waswater op in de beker.

3) Filtreer de zo warm mogelijke vloeistof door een plooifilter. Was bekerglas en filter met kokend water totdat het waswater niet meer zuur reageert (controle met lakmoes).

Breng het filtreerpapier in een extractiehuls en bewaar dit in de gebruikte beker tot het volgend labo. (Dit heeft als voordeel dat het water grotendeels zal zijn verdampt.)

Opm.: Indien het geheel dan nog niet droog is, drogen in de droogstoof bij 103 °C.

Stap 4 en 5

4) Extraheer met petroleumether (40/60) in een Soxhlet-extractieopstelling.

Indien je de petroleumether, nodig voor het vullen van het toestel, in de beker van stap 3 brengt, dan recupereer je ook de sporen vet die hierin zijn achtergebleven. Ideaal zou je minimaal gedurende 4 uren moeten extraheren. Best zorg je echter dat je ongeveer 1 uur van het labo overhoudt voor destillatie en drogen.

5) Destilleer na de extractie de petroleumether af en droog de kolf met het vet bij 102 °C tot constant gewicht.

(opm.: Het destillaat kan je bewaren om nadien de kolf te reinigen.)

mss ben je er iets mee...mss ook niet ;)

MAAR eigenlijk heb ik ook een vraagje...

Weet of kent iemand de dichtheid van volle melk??? :)

Alvast bedankt

Groetjes

x

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Smiley Ake schreef: MAAR eigenlijk heb ik ook een vraagje...

Weet of kent iemand de dichtheid van volle melk??? ;)
Ik denk dat dat nogal variabel is, even 5 mL pipetteren en wegen lijkt me de snelste methode om dat te weten te komen!

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Nou wil ik geen oude koeien uit de sloot halen, maar aangezien mijn vraag ook over het vetgehalte van melk gaat...

Na twee uur Soxhlet-extractie zijn we uitgekomen dat ons staal melk een vetgehalte heeft van 4,12 %. Ik vraag me af of dat een normale waarde is, want mij lijkt het nogal hoog.

Twee uur Soxhlet is immers niet echt lang, en volgens de voedingsmiddelentabel zou het vetgehalte van volle melk zo'n 3,6 % moeten zijn... Maar we komen dus veel meer uit.

Is dit een abnormale uitkomst, en zoja, waar zou dit aan kunnen liggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

volle melk is gedeeltelijk ontvet om zo het vetgehalte te standaardiseren. Een natuurlijk vetpercentage van 4,12% valt binnen normale waardes.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 873

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Het vetgehalte van volle melk is gestandaardiseerd op 3,5%. Een gevonden gehalte van 4,12 %vindt ik een dan wel een grote afwijking (bijna 18 %).

In feite is een soxhlet methode voor melk niet de juiste methode. Gerber is de standaard methode die nu nog gebruikt wordt om het vetgehalte officieel vast te stellen. De methode die Smiley Ake beschrijft is voor o.a. brood, cake, produkten die na koken met zuur een relatief grote hoeveelheid restmateriaal geeft om wat te filtreren te hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Klopt Drune, maar als zijn monster rauwe koemelk van de boer is geweest dan is die 4,12 best mogelijk.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 873

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Klopt Drune, maar als zijn monster rauwe koemelk van de boer is geweest dan is die 4,12 best mogelijk.
Daar heb jij weer gelijk in. Ik was daar niet vanuit gegaan. Nu maar even wachten wat Sarah vindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Het was geen rauwe koemelk, maar de andere groepen komen een soortgelijk resultaat uit, dus blijkbaar ligt het niet aan een fout die we gemaakt zouden kunnen hebben. Er is zelfs een groep die 5% uitkwam, wat wel erg hoog is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

kun je de bepaling herhalen alleen dan met het gebruik van een butyrometer?

wiki

10,77ml melk, 15ml zwavelzuur 91%, 0,5ml isopropyl alcohol (meen ik) in de meter doen, stop er op, drond draaien dat alles goed mengt (wordt een beetje warm), op zijn kop houden dat vet boven komt, eventueel de dop een beetje vringen en aflezen.

er zijn speciale volume pipetten van 10,77ml voor deze bepaling.

met jullie hoge vetgehaltes en een pak volle melk uit de super klopt er iets niet met de methode.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12

Re: [scheikunde] vetgehalte in melk

Waarom is dat drogen van het staal zo belangrijk voordat je aan de extractie begint?

Iemand enig idee?

Gesloten