Destillatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Destillatie

Hallo iedereen.

Ik ben een student werktuigtuigbouwkundige en moet voor mijn bedrijf hier in Peru een soort destillator bouwen om olie te produceren.

Droge bladeren van de mintplant (ongeveer 5 kilo) worden in een vat gestopt. Onder deze bladeren wordt normaal kraanwater aan de kook gebracht (wat hier op deze hoogte bij ongeveer 89 graden gebeurt). De stoom onttrekt de olie uit de bladeren. De stoom wordt gecondeseerd en het water met de olie wordt gescheiden wat makkelijk gaat aangezien de olie op het water drijft.

Dit alles is (zoals jullie waarschijnlijk wel merken aan mijn manier van schrijven) totaal nieuw voor mij.

Mijn vraag is: Wat is de meest optimale manier van het condenseren van de stoom? Misschien heeft iemand een schets van deze situatie? De huidige situatie is dat er een gat/buis in het midden van de deksel van het vat zit waarna deze buis door een koudwater reservoir loopt.. Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de stoom makkelijk afgevoerd kan worden op deze manier. Zijn er standaard maten voor de optimale situatie?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op deze vraag, of een site waar sit duidelijk op beschreven staat. Ik realiseer me dat ik het probleem niet erg duidelijk heb verwoord, mochten er vragen zijn, stel me die!

Maarten
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Destillatie

Welkom op het chemieforum!

Wat je beschrijft is een stoomdestillatie. Dat is een veelgebruikte methode om (etherische) olien uit plantaardige massa te verkrijgen.