Destillatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Destillatie

Hallo iedereen.

Ik ben een student werktuigtuigbouwkundige en moet voor mijn bedrijf hier in Peru een soort destillator bouwen om olie te produceren.

Droge bladeren van de mintplant (ongeveer 5 kilo) worden in een vat gestopt. Onder deze bladeren wordt normaal kraanwater aan de kook gebracht (wat hier op deze hoogte bij ongeveer 89 graden gebeurt). De stoom onttrekt de olie uit de bladeren. De stoom wordt gecondeseerd en het water met de olie wordt gescheiden wat makkelijk gaat aangezien de olie op het water drijft.

Dit alles is (zoals jullie waarschijnlijk wel merken aan mijn manier van schrijven) totaal nieuw voor mij.

Mijn vraag is: Wat is de meest optimale manier van het condenseren van de stoom? Misschien heeft iemand een schets van deze situatie? De huidige situatie is dat er een gat/buis in het midden van de deksel van het vat zit waarna deze buis door een koudwater reservoir loopt.. Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de stoom makkelijk afgevoerd kan worden op deze manier. Zijn er standaard maten voor de optimale situatie?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op deze vraag, of een site waar sit duidelijk op beschreven staat. Ik realiseer me dat ik het probleem niet erg duidelijk heb verwoord, mochten er vragen zijn, stel me die!

Maarten
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Destillatie

Welkom op het chemieforum!

Wat je beschrijft is een stoomdestillatie. Dat is een veelgebruikte methode om (etherische) olien uit plantaardige massa te verkrijgen.

De meest optimale manier om het stoom te condenseren wordt verkregen door een zo groot mogelijk oppervlak te creëren tussen je stoom en je koelmiddel. Normaal gesproken wordt een destillatie uitgevoerd met een 'rechte koeler'. Dat is een buis waar een mantel omheen zit waar continue water doorstroomt. Efficienter kun je koelen met een 'spiraalkoeler'. Hier stroomt het stoom door een buis met daarin een spiraal waardoor de koelvloeistof stroomt. Je kunt deze twee koelingsmethoden ook nog combineren.

Het standaardmateriaal wat in het lab wordt gebruikt is van glas en daardoor niet erg robuust. Voor een dergelijke stoomdestillatie kun je waarschijnlijk beter roestvrij staal (of koper) worden gebruikt. Met wat buizen en laswerk kun je relatief goedkoop zelf een stoomdestillatieopstelling bouwen die voor een redelijke schaal (5-50 kg) te gebruiken is.

Je kunt controleren of de koeling efficient genoeg is door de temperatuur van het water/olie mengsel wat uit je opstelling komt te meten. Wanneer deze dicht bij de temperatuur van je koelvloeistof ligt dan is de koeling efficient genoeg.

Ik zal eens kijken naar plaatjes van een rechte koeler en een spiraalkoeler.

Je kunt alles natuurlijk ook berekenen met de verdampingswarmte en de warmtecapaciteit van water, maar dan moet je wel weten hoeveel stoom er per tijdseenheid wordt geproduceerd en wat de stroomsnelheid en warmteoverdrachts-efficientie van je koelwater is. Niet simpel dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Destillatie

Het is een slecht getekend plaatje, maar wel een plaatje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Destillatie

"Dit is een spiraal..." ;) :D :P

Spiraalkoeler:

Afbeelding

Onderstaande is misschien nog een mooie simpele weergave:

Afbeelding

Een flinke metalen buis de lucht in (zoals hier) in combinatie met een windje (koud of niet) zal je waarschijnlijk al snel veel koeling bereiken...

[edit]Het verhaal van die link van het plaatje is sowieso wel uitgebreid, kan je een hoop aan hebben!

Berichten: 151

Re: Destillatie

De optimaalste manier zal waarschijnlijk het olie stoon mengsel door vloeibare stikstof oid te laten bubblenen en dat af te laten dampen daarna, maar zal niet rg praktisch wezen...

Denk dat het beste een lange lieblich koeler zal wezen nmet een koelmiddel dat best koud word(kouder dan water in vloeibare fase..).

En damn DrQuico wat een kunstwerkje ;) .

Berichten: 740

Re: Destillatie

Een erg leuke proef, Ik heb hem zelf al eens gebruikt voor een zuivering van terpentijnolie.

Ik heb ook nog een mooi plaatje maar ik weet niet hoe ik die vanaf mijn pc moet plaatsen, hieronder heb ik misschien nog wel wat nuttige achtergrond info.

Groetjes Roy



Vacuümdestillatie

Een vacuümdestillatie wordt toegepast als een destillatie onder atmosferische druk niet bevredigend

verloopt doordat:

- de producten onder normale druk gedeeltelijk of geheel ontleden voordat het kookpunt bereikt

is.

- de producten bij normale druk een te hoog kookpunt hebben (>1800C)

Door te gaan destilleren bij verminderde druk, wordt het kookpunt verlaagd.

UITVOERING

Een destillatie onder verminderde druk wordt uitgevoerd met onderstaande opstelling:

Hierin is:

1. Peervormige Claisen-Vigreuxkolf

2. Srew-cap met capillair

3. Rubber slang met klem

4. Capillair

5. Thermometer

6. Liebigkoeler

7. Allonge met spin en vacuüm aansluiting

8. Opvangkolf

Het capillair dient om kookvertraging te voorkomen, die zeer gemakkelijk optreedt bij

vacuümdestillatie. Kooksteentjes kunnen hier niet gebruikt worden, omdat ze te snel uitgewerkt zijn.

Het capillair moet zo lang zijn dat het uiteinde maximaal 3 mm boven de bodem van de kolf staat.

Bij de uitvoering van een vacuümdestillatie met behulp van een waterstraalpomp gaat men als volgt te

werk:

* De Caisenkolf wordt voor maximaal de helft gevuld met het vloeistofmengsel.

* De opstelling wordt in elkaar gezet.

* Plaats één scherm voor en één scherm achter de opstelling.

* Koelwater wordt aangezet.

* De kraan van de waterstraalpomp wordt volledig open gedraaid.

* De kraan van het terugslagvat sluiten.

* Als de manometer een constante aflezing geeft, kan begonnen worden met verwarmen.

Berichten: 151

Re: Destillatie

Dat is gewoon vacuum destilatie, geen stroom destilatie wat een stuk handiger is bij olieen.

Een goede pomp of water pomp bij de waterstraal pomp is handig andere verkloot je een klere hoeveelheid aan water...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Destillatie

Het punt hierbij denk ik, is dat het destilleren zelf een continu proces moet worden: je kan, zelfs onder het koken door, nieuwe bladeren erbij gooien.

Leidt je hierbij nu ook nog eens het koelwater naar het stoommaaksysteem, dan heb je meteen al een hoger rendement, omdat het water al voorverwarmd is.

Ik zou hierbij wel op het eind een opslagvat maken, waar je het water en de gedestilleerde olie in opvangt, waar je na een bepaalde tijdsduur alles overbrengt in het apparaat wat je gebruikt om te scheiden.

Op deze manier heb je een redelijk efficient apparaat gebouwd, wat 24/7 bruikbaar is. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Destillatie

Heel erg bedankt iedereen voor alle informatie. Ik heb hier heel erg veel aan.Vooral de bijgevoegde site is erg handig. Dat is precies wat ze hier nodig hebben. Vooral het hervul en schoonmaak systeem vind ik erg handig. Zijn jullie het met me eens, of zijn jullie wat minder enthousiast over het systeem wat zij gebruiken? de site is: http://www.heartmagic.com/33Ldistiller/33L...lDistiller.html
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Destillatie

Mij lijkt het een prima systeem.

Reageer