Springen naar inhoud

Natuurkunde presentatie

• Log in om te kunnen reageren

Lars_CF

Lars_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 13:16

Beste mensen,

We hebben een school opdracht gekregen om in groepjes een presentatie te houden voor de klas. Ieder groepje heeft zijn eigen onderdeel en elk onderdeel is weer ook weer onderverdeeld. Ik moet het een en ander uit vogelen over verbranding bij niet ondleedbare stoffen. Ik heb al een beetje rond gekeken op het web, maar de meeste sites begreep ik voor geen meter, gem. level 1 ;) . Mijn vraag is dus aan jullie of jullie iets kunnen vertellen over verbranding en verbranding bij niet ondleedbare stoffen op moluculair nieveau. Ik zit nu in de 3e van het gymnasium en begrijp nog niet al teveel over reactie vergelijkingen enzo, dus of jullie het misschien zo eenvoudig mogelijk kunnen omschrijven :D

Al vast bedankt, greetz Lars

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Patient

Patient

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 13:33

Ik denk dat voor jou allereerst belangrijk is, dat voor jou duidelijk is wat een niet ontleedbare stof is.
Kort samengevat zijn dat de stoffen die uit 1 soort atomen bestaat, dus bijvoorbeeld IJzer (Fe) Magnesium (Mg), maar ook zuurstof (O2) en Ozon (O3) zijn niet ontleedbare stoffen. een verbranding is een reactie met zuurstof (O2). Probeer nu zelf eens iets verder te komen.

Lars_CF

Lars_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 15:22

Ah bedankt voor je reactie, wat je verteld hebt begreep ik nog wel, maar hoe ziet verbranding op moleculair nieveau eruit en wat is er anders bij niet ontleedbare stoffen? Hoe dan ook als nog bedankt voor je reatie ;)

Lars_CF

Lars_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 17:20

Ik denk dat ik er al achter ben. Een verbranding is een reactie met zuurstof

voorbeeld van een volledige verbranding met een niet ontleedbare stof:

2 S + 3 O2 = 2 SO3

en een verbranding met ontleedbare stoffen is dus, als ik het goed begrijp, een stuk ingewikkelder dan een met niet ontleedbare stoffen, omdat je bij niet ontleedbare stoffen direct ziet wat met wat oxideerd en bij ontleedbare stoffen niet omdat je dan meerdere atoomen hebt. Wees vrij om me te corrigeren als ik het fout heb ;)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 19 april 2005 - 17:21

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2005 - 17:52

Ik denk dat ik er al achter ben. Een verbranding is een reactie met zuurstof

voorbeeld van een volledige verbranding met een niet ontleedbare stof:

2 S + 3 O2 = 2 SO3

en een verbranding met ontleedbare stoffen is dus, als ik het goed begrijp, een stuk ingewikkelder dan een met niet ontleedbare stoffen, omdat je bij niet ontleedbare stoffen direct ziet wat met wat oxideerd en bij ontleedbare stoffen niet omdat je dan meerdere atoomen hebt. Wees vrij om me te corrigeren als ik het fout heb ;)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Nou neem nu bijvoorbeeld een koolwaterstof zoals propaan C3H8. Dit zal verbranden volgens:

C8H18 + 5 O2 -> 3 CO2 + 4 H2O.

Zoals je ziet, valt hier het koolwaterstof uit elkaar in de niet-ontleedbare compontenen koolstof en waterstof, waarna deze oxideren (= verbranden).

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 18:23

2 S + 3 O2 = 2 SO3

Het is S + O2 --> SO2
SO3 krijg je bv met V2O5(vanadiumpentaoxide) als katalysator.

Maar die presentatie van jullie is niet echt natuurkundig ;) , of is het toevallig iets als natuurscheikunde 1 of 2?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 20 april 2005 - 14:33

Patient

Patient

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 21:51

zoals $omebody al vermelde, is dus nu niet het probleem,wat reageerd, maar wel wat er ontstaat, zo kan je bij een onvolledige van zwavel ook zwavelmonooxide krijgen, dus 2S + O2 --> 2SO

Daarmee wordt ook waarschijnlijk het verschil tussen koolstofmonooxide (CO) en koolstofdioxide (CO2), dit is dus ook het verschil tussen een volledige verbranding (CO2) en een onvolledige verbranding (CO) koolstof.

Als we het hebben over een onvolledig verbranding heb ik het over een verbranding waar een te kort aan zuurstof is, maar ik denk dat als je onvolledig verbranding "googled" dan kom je ook daar wel uit!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures