Springen naar inhoud

roest

• Log in om te kunnen reageren

Dalia_CF

Dalia_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 20:48

haai, ik moet met een groepje mensen uit mijn klas een scheikunde presentatie houden (zie topic van lars ; natuurkunde presentatie) en nou is mijn onderwerp roest. ik heb al wat opgezocht over oxideren enzo maar nou vroeg ik me af, weet iemand misschien een leuke proef die ik kan laten zien tijdens mijn presentatie ?? of zou iemand me misschien wat meer kunne uitleggen want bijna alles wat ik vindt gaat over auto's en roest ;)
alvast bedankt
We are spiritual beings with a human experience...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 19 april 2005 - 21:14

Hoi Dalia, welkom!

Ik heb even gegoogled voor je en dat leverde onderstaande sites op:
Roest op thuisexperimenteren.nl
Corrosie op Wikipedia
Scheikunde project KNCV (die hebben misschien interessante contactpersonen voor je)

Niet heel veel, maar het is een begin!

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 21:15

Roest is een reactie met zuurstof (oxideren)
Een proefje van roestend ijzer in niet zo speciaal, een snelle oxidatie is meestal veel leuker, zoals de oxidatie van glycerine (C3H5(OH)3) met Kaliumpermanganaat (KMnO4).
Deze stoffen zijn vaak wel aanwezig op een school en deze is vrij spectaculair.

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door rwwh, 19 april 2005 - 21:32

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2005 - 21:20

Pyrofoor ijzer in het donker is heel spectaculair, hoor! Maar het is alleen wel veel en zorgvuldig werk om dat te maken.....

edit: anders staalwol in een gasvlam?

Veranderd door rwwh, 19 april 2005 - 21:20

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2005 - 21:24

Staalwol in een gasvlam is idd wel een gesckikte proef, je kan dit bij de meeste doe-het-zelf-zaken kopen en ook vaak bij supermarkten.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2005 - 22:30

Pyrofoor ijzer in het donker is heel spectaculair, hoor! Maar het is alleen wel veel en zorgvuldig werk om dat te maken.....

Je kunt simpel pyrofoor ijzer maken door wat ijzeroxalaat in een reageerbuisje te verhitten met een gasvlam (de CO2 die ontstaat vormt een beschermende deken zodat het niet direct in de fik vliegt). Wanneer je het ontstane ijzer uit het reageerbuisje giet vliegt het spontaan in de fik.

Volgens mij maakt het niet uit of je ijzer(II) of ijzer(III)oxalaat neemt.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2005 - 03:48

Tijdens mijn studie heb ik pyrofoor ijzer gemaakt, maar daarvoor moesten we eerst heel fijn verdeeld ijzeroxalaat maken, en het daarna onder stikstof in een ovenbuis verhitten.... Is het werkelijk zo makkelijk ook te doen?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2005 - 07:21

Waarschijnlijk is mortieren van het oxalaat wel nodig, maar wanneer je het pyrofoor ijzer niet hoeft te isoleren, maar alleen gebruikt om te laten fikken is dit een prima methode.

Exelian

Exelian

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2005 - 12:41

Ik heb een compleet ander vraagje over roest, ik vroeg me namelijk af of het mogelijk was om roest te verwijderen met huis tuin en keuken middelen. Ik heb namelijk gelezen dat thee en cola zouden moet werken, en ik vroeg me af waarom.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2005 - 12:44

Cola is zuur (fosforzuur). Roest (FeO(OH)-netwerken) zal hier dus wel in oplossen. Of thee ook werkt en waarom dat zo zou zijn weet ik niet.

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2005 - 13:47

IJzerroest is toch Fe2O3? ;) misschien dat het er aan licht dat ik nog niet alle theorie over dit onderwerp heb gehad... maar dan is het toch geen:

(FeO(OH)-netwerken)

of zie ik dat nou verkeerd??

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2005 - 14:55

IJzerroest is toch Fe2O3? ;) misschien dat het er aan licht dat ik nog niet alle theorie over dit onderwerp heb gehad... maar dan is het toch geen:

(FeO(OH)-netwerken)

of zie ik dat nou verkeerd??

Toch wel.

De oxidatie van ijzer aan de lucht/water geeft een mengsel van FeO(OH) en Fe3O4. Het FeO(OH) vormt polymere netwerken met een roodbruine kleur. Voor volledige oxidatie tot Fe2O3 is verhitting (calcinatie) toch wel nodig.

Veranderd door DrQuico, 20 april 2005 - 14:56

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures