[scheikunde] pH Buffers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] pH Buffers

Hallo ik had een vraagje.

Ik heb zelf gezocht op google en kwam toen op de volgende site terecht;

http://www.indiana.edu/~l113/pdfs/Buffers-pH.pdf

Nou vroeg ik me dus eigenlijk alleen af of er nog meer buffers zijn die men kan maken? Van hogere en lagere pH dus.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] pH Buffers

Er zijn nog genoeg andere producten om buffers mee te maken. Neem maar eens al voorbeeld fosfaatbuffers en glycinebuffers. Van zwakke zuren kun je buffers maken en van aminozuren kun je goed buffers maken.

MvG Ron

Berichten: 7

Re: [scheikunde] pH Buffers

Aha bedankt, zal meteen ff verder zoeken. Op die site stonden ook pH waardes van 2.6 tot 10.7 zijn dit de uiterste waardes voor buffers of kunnen ze nog lager / hoger dan deze waardes?

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] pH Buffers

De meest simpele is HAc en Ac- (deze gebruiken wij altijd op school om mee te rekenen)

(Ac = Acetaat = CH3COO-)

Ik weet niet zo 1,2,3 of die onder 2.6 of boven 10.7 komt
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] pH Buffers

Dat is op zich ook niet moeilijk dan moet je kijken naar de pKz waarden van de stoffen ik heb daar nu geen lijst van dus kan niet even kijken waar de ondergrens ligt. Maar het zou best kunnen dat dit de grenzen zijn van de buffers.

MvG Ron

ben nog ff verder gaan kijken voor je.

buffer lijst

pH buffer gevonden van 1.68 en 12.45

MvG Ron

Berichten: 7

Re: [scheikunde] pH Buffers

nogmaals bedankt

Berichten: 11

Re: [scheikunde] pH Buffers

2 buffers is al genoeg om een meter te kunnen ijken. Ik gebruik zelf altijd een fosfaatbuffer (pH = 7) en een kaliumwaterstofftalaatbuffer (pH = 4) om te ijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] pH Buffers

Een oplossing met een pH van onder 2 of boven 12 is altijd een buffer. Om daar de pH van te veranderen is heel veel zuur of base nodig.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] pH Buffers

klopt ja dan is er heel veel base of zure deeltje nodig om de pH te veranderen ;) Daarom heten ze ook sterke zuren en base omdat ze vrij ongevoelig zijn voor pH veranderingen.

MvG Ron

Reageer