[scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Bereiding nieuwe esters

He luitjes,

Ik wil graag een esters maken, het is een hobby...

Nu weet ik geen originele esters te verzinnen, weten jullie misschien nog keigave, coole en originele esters, zo ja kan je dan ook de bereidingswijze geven? Bijvoorbaat dank...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Coole en originele esters? Gaat het dan om de struktuur (cyclisch (=lacton), polymeer) of de geur?

In principe kun je van elke combinatie van carbonzuur en alcohol een ester maken.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Ik weet dat je van elk zuur met elk gewenst alcohol een esters kan maken, maar het gaat mij om speciale esters, originele geuren of smaken, of een esters die een afwijkende functie heeft...

Hebben jullie misschien een idee voor mij, met een uitwerking?

Bijvoorbaat dank...

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

In principe kun je van elke combinatie van carbonzuur en alcohol een ester maken.
Ik weet dat je van elk zuur met elk gewenst alcohol een esters kan maken
Ook van veel minerale zuren kunnen esters gemaakt worden bijvoorbeeld zwavelzuur, salpeterzuur en fosforzuur. Zoutzuur en HF zijn wel zuren maar vormen geen esters met alcoholen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Hier staan misschien nog wat leuke varianten tussen...

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Bedankt voor jullie reactie, ik heb echter op een ander chemieforum gelezen dan biodiesel ook een esters is (vetzuur met methanol) kan iemand mij vertellen hoe ik biodiesel kan bereiden??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

De olien waaruit biodiesel gemaakt kan worden bestaat uit triglyceriden. Drie vetzuren verestert met glycerol. Wanneer je dit verzeept (met NaOH in water) krijg je glycerol en de vetzuren. Deze vetzuren zijn niet geschikt voor de dieselmotor en worden daarom veresterd met methanol (vetzuren in methanol koken met een paar druppels zwavelzuur).

Afhankelijk van de olie die je gebruikt krijg je dus ook verschillende esters.

Een leuke verestering met boterzuur is:

zweetvoeten + ethanol -> ananas

oftewel

n-butaanzuur + ethanol -> ethylbutyraat

met wat thionylchloride die je na de reactie neutraliseerd met bicarbonaat is de reactie gemakkelijk uit te voeren.

Verder is acetyl salicylzuur (aspirine) ook een ester.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Ik heb me 1 keer gewaagd aan de ester van boterzuur, en ik heb het geweten, na een maand was het nog te ruiken ;)

Aspirine heb ik al eens gemaakt, was wel goed gelukt, een zuiverheid van 96 procent.

Bedankt voor de bereidingswijze, weet je misschien een site (of weet je zelf misschien hoe )waar ik de methodebeschrijving kan vinden (dus met kooktijden, en hoeveelheden erbij enzo)?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

He luitjes,

Ik heb gehoord dat je biodiesel (esterverbinding van glycerol) kan maken uit verschillende stoffen, pinda's, koolzaad etc. weet iemand welke stoffen en hoe je dit precies moet bereiden?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Beetje flauw, maar biodiesel op google levert extreem veel informatie, waarschijnlijk ook wel daarover!

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Bereiding nieuwe esters

Bedankt alleen krijg ik bij Google heeeel veeeeel zoekresultaten, ik heb al het een en ander gevonden, kunnen jullie me misschien nog een aantal biodiesel-esters geven met de bereidingswijze erbij?

Bijvoorbaat dank...

Reageer