wat is pyrene tetracloor koolstof?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

wat is pyrene tetracloor koolstof?

Hallo allemaal,

ik heb een mooie koperen antieke brandblusser gekregen van iemand, ik ben van plan deze een beetje op te poetsen. Nu is het geval dat deze blusser nog zijn originele inhoud bevat. Volgens het etiket zit er "pyrene tetrachloor koolstof" in, een naam die ik niet helemaal vertrouw (eeb PAK misschien?). Ik ben een beetje gaan gegoogeled op deze naam maar vond geen pagina die uitsluitsel over de exacte inhoud kon geven. aangezien de blusser uit 1957 stamt gaat het hier wellicht om ouderwetse naamgeving.

Kan iemand mij vertellen wat dit goedje precies is en of ik er mee moet oppassen wanneer ik het uit de blusser haal??

alvast bedankt! Aike

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is pyrene tetracloor koolstof?

nat0001 schreef: Hallo allemaal,

ik heb een mooie koperen antieke brandblusser gekregen van iemand, ik ben van plan deze een beetje op te poetsen. Nu is het geval dat deze blusser nog zijn originele inhoud bevat. Volgens het etiket zit er "pyrene tetrachloor koolstof" in, een naam die ik niet helemaal vertrouw (eeb PAK misschien?). Ik ben een beetje gaan gegoogeled op deze naam maar vond geen pagina die uitsluitsel over de exacte inhoud kon geven. aangezien de blusser uit 1957 stamt gaat het hier wellicht om ouderwetse naamgeving.

Kan iemand mij vertellen wat dit goedje precies is en of ik er mee moet oppassen wanneer ik het uit de blusser haal??

alvast bedankt! Aike
Jep, het pyreen opzich al zijn 4 benzeenringen aanelkaar geknoopt. Het is dus een (zeer giftig volgens www.acros.be) PAK

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: wat is pyrene tetracloor koolstof?

Weet je zeker dat dat op het etiket staat, want met creatief de naam veranderen kom ik nog nergens, maar Pyrene is wel een merk 'antieke' brandblussers. Toch meer gevonden :D :

Tetrachloor koolstof oftewel tetrachlorocarbon oftewel perchloromethane is uitermate giftig en word/werd gebruikt in brandblussers als brandvertragende stof. Het is een toevoeging aan de blusstof.

Veel meer informatie (pdf)
en of ik er mee moet oppassen wanneer ik het uit de blusser haal??
We gaan toch geen rare dingen met onder druk staande brandblussers doen hé ??

[edit] Pyreen heeft er dus niks mee te maken ;) dus geen PAK-alert...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wat is pyrene tetracloor koolstof?

Pyreen heeft er dus niks mee te maken ;) dus geen PAK-alert...
Misschien geen PAK-alert, maar CCl4 is ook niet zo'n lekker goedje!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: wat is pyrene tetracloor koolstof?

Jorim schreef: Pyreen heeft er dus niks mee te maken ;) dus geen PAK-alert...
Misschien geen PAK-alert, maar CCl4 is ook niet zo'n lekker goedje!
Dat zei ik...

Berichten: 5

Re: wat is pyrene tetracloor koolstof?

Thanks voor de reacties, op naar de chemocar! Bizar idd dat dat soort **** in die tijd gewoon in een brandblusser zat! Op het etiket staat nog wel een waarschuwing: niet te gebruiken in ruimtes waar mensen aanwezig zijn... heb gehoord dat die dingen vroeger in de trein hingen, had je dus ook niets aan.

In ieder geval, bedankt!

Aike
"niets blijft duren"

Berichten: 151

Re: wat is pyrene tetracloor koolstof?

Je hoeft het niet te overdrijven...

Tetra werkt perfect om je handen mee schoon te maken als het meeste andere niet werkt.

Maar nu is het mogelijk kankerverwekkend, mja dat is bijna alles tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat is pyrene tetracloor koolstof?

$0meb0dy schreef: Je hoeft het niet te overdrijven...

Tetra werkt perfect om je handen mee schoon te maken als het meeste andere niet werkt.

Maar nu is het mogelijk kankerverwekkend, mja dat is bijna alles tegenwoordig.
Tuurlijk, maar dat wisten ze vroeger nog niet Afbeelding

Reageer