[scheikunde] Ionogene oplossing?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Ionogene oplossing?

Hey!

Is een ionogene atoomverbinding oplosbaar in water? Zoja, hoe ?

En nog een vraag: is (bv) zinkmetaal goed geleidend of niet? En hoe zie je dat?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Ionogene oplossing?

Is een ionogene atoomverbinding oplosbaar in water? Zoja, hoe ?
Een ionogene stof bestaat uit positieve en negatieve deeltjes, maar van een ionogene atoomverbinding heb ik nog nooit gehoord, is dat hetzelfde als een ion-binding ??
En nog een vraag: is (bv) zinkmetaal goed geleidend of niet? En hoe zie je dat?
Een eigenschap van metalen is dat ze geleiden, zink is en metaal en geleid dus ook. Hoe edeler een metaal hoe beter deze geleid. In tabel 8 van Binas staat de soortelijke weerstand van alle metalen. Hoe lager die weerstand hoe beter het metaal geleid!

[edit] Je bent een Belg dus hebt geen Binas ;) je kan het zien aan de plek in het periodiek systeem, maar hoe dat zat weet ik helaas niet meer, maar dat kan iemand anders je vast wel vertellen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Ionogene oplossing?

Die regel hoe edeler des te lager de soortelijke weerstand (kende ik niet!) kan ruwweg wel opgaan, maar toch niet helemaal? Goud geleidt minder goed dan zilver, en is dacht ik edeler?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Ionogene oplossing?

Die regel hoe edeler des te lager de soortelijke weerstand (kende ik niet!) kan ruwweg wel opgaan, maar toch niet helemaal? Goud geleidt minder goed dan zilver, en is dacht ik edeler?
Hoe edeler hoe beter geleidbaar (in Binas staat alleen weerstand), heb ik toch echt geleerd (zal wel op de HAVO geweest zijn ;) ), maar zoals je al zegt gaat dat bij goud en zilver al gelijk niet meer op...

Reageer