pKa, PH en ladingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

pKa, PH en ladingen

Hoi allemaal,

Ik heb een paar vraagjes en hoop dat er iemand is die zo aardig wil zijn om ze te helpen beantwoorden, alvast bedankt!

-Kan iemand me uitleggen hoe je een grafiek schetst van een lading als functie van de pH bij bepaalde pKa's?

-Hoe kun je uit een structuur van een stof halen welke pKa's erbij erbij horen?

-Hoe weet je in een structuur wat een zure of een basische groep is?

Hartelijk dank voor de hulp! Groet Nanda ;)

Berichten: 2.399

Re: pKa, PH en ladingen

Ok weet je wat er gebeurd bij zuren en basen? Een zuur kan een proton afstaan en een base kan een proton opnemen. Een proton is een positief deeltje, dus wanneer een proton wordt afgestaan wordt een neutraal molecuul dus negatief geladen (zuur). Bij een base is het uiteraard precies omgekeerd.

Een pKa waarde geeft aan bij welke pH een stof voor 50% geioniseerd is. Als de pH waarde 2 verschilt van de pKa is bijna 100% in de geioniseerd cq niet geioniseerde vorm (afhankelijk van een zuur of base). Met deze info moet je volgens mij de grafiek kunnen tekenen ;)

pKa waarden uit structuren halen valt niet mee, daar is organische kennis voor nodig. Lijstjes met indicaties kun je vinden in organische boeken. Maar allerlei dingen als stabilisaties en elektronen zuigende of stuwende groepen veranderen deze waarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: pKa, PH en ladingen

In het algemeen kun je wel zeggen dat amines basisch zijn en COOH-groepen zuur. OH-groepen aan een benzeenring zijn verder ook nog wel enigzins zuur.

Dan heb je in ieder geval de belangrijkste.

Reageer