Waterzuivering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Waterzuivering

Wie kan mij uitleggen wat er precies gebeurt bij de dentrificatie en nitrificatie bij het biologisch zuiveren van water?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Waterzuivering

Hoi Pharrell88, welkom op Chemieforum.nl!

Denitrificatie is de omzetting van nitraat in stikstofgas die optreedt wanneer organische verbindingen worden afgebroken bij complete of bijna complete afwezigheid van zuurstof.

NO3- + zuurstof(vr)etende bacteriën +> N2 of N2O

Nitrificatie is de omzetting van ammoniak en ammonium naar nitraat. Dit staat hier uitgebreid uitgelegd!

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Waterzuivering

Hoewel denitrificatie/nitrificatie inmiddels erg is ingeburgerd heb ik er toch nog stelling over (aangezien boeken toch nog vaak onduidelijk zijn). Het gaat me er dus om of de volgende vergelijkingen goed zijn of niet. Omdat de technieken zo vaak gebruikt zijn lijkt me toch mogelijk om hier helderheid in te krijgen

NITRIFICATIE:

NH4+ + 2 O2 >> NO3- + 2 H+ + 2 H2O

1. Wat betekent dat er per mol omgezet N 2 mol H+ onstaat

DENITRIFICATIE:

2 NO3- + 2 H+ >> N2 + H2O + 5 O

2. Wat betekent dat er per mol omgezet N 1 mol OH- onstaat

---------

Bovenstaande stellingen in acht nemend, vind ik het wel wat verbasend. Dit zou immers betekenen dat de natuur/omgeving verzuurt? Men spreekt soms over buffer...maar ik vraag me af of die zo groot is. Of zit er toch nog iets meer achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waterzuivering

Ik denk dat je het iets te simpel neemt.

In de nitrificatiereactie, zoals jij die opschrijft, is vrijwel geen sprake van verzuring: links heb je het zure NH4+, rechts H+.

In de denitrificatiereactie, zoals jij die opschrijft, is er sprake van basisering (of basering?? :oops: ): links heb je H+, rechts niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Waterzuivering

Okee...inderdaad. NH4+ is eigenlijk het volgend evenwicht:

NH4+ <> NH3 + H+

Dus als ik het zo opschrijf:

NITRIFICATIE

(NH3 + H+) + 2 O2 >> NO3- + 2 H+ + H2O

1. Wat betekent dat er per mol omgezet stikstof netto 1 mol H+ bijkomt. Eén H+ kan aan beide zijden weggestreept worden.

DENITRIFICATIE:

2 NO3-+ 2 H+ >> N2 + H2O + 5 O

2. Wat betekent dat er per mol omgezet stikstof 1 H+ wordt opgenomen

De wereld in balans? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterzuivering

Ehm volgens mij reageren die losse zuurstofatomen echt wel door tot O2 water en nog enkele andere producten. Waar jij die 1 mol hydroxide-ionen vanafhaalt zie ik niet zo gauw.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Waterzuivering

Daar zeg je zo wat. Het verbaasd me nu zelf, bij de eerste maal had ik dat ook al zo genoteerd. :oops:

Ik heb het aangepast...zo goed? 8-[

Reageer