Springen naar inhoud

H2SO4 stellen

• Log in om te kunnen reageren

Tofke01

Tofke01

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 17:39

Hallo

Weet iemand de methode om H2SO4 te stellen?

Liefts een manuele titratiemethode. Zou dit kunnen met NaOH en hoe doe je dit dan, welke indicator gebruik je,...?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2005 - 18:18

Dit is een klassieke zuur base reactie alleen reageert deze een op twee met elkaar. Je titreert inderdaad met NaOH. Maak je eerst de formule klopend en dan kun je zo uitrekenen hoeveel NaOH je nodig hebt voor zoveel zwavelzuur.
Dus ff reactieformule opstellen en dan de mol verhouding uit rekenen en dan kun je beginnen. Veel succes.
MvG Ron

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 21:10

als indicator kun jij uit een hele boel verschillende kiezen. zie Binas tabel 52A. Daar kun je selecteren op pH omslagpunt.

Grtz Bas

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 25 april 2005 - 21:27

als indicator kun jij uit een hele boel verschillende kiezen. zie Binas tabel 52A. Daar kun je selecteren op pH omslagpunt.

Grtz Bas

Tis een Belg Geplaatste afbeelding

FenolftaleÔne is, geloof ik, wel geschikt...

Karl Fischer

Karl Fischer

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2005 - 19:05

;) zwavelzuur STELLEN door te titreren met NaOH??? :D

Bij STELLEN lijkt het mij dat het om een titeroplossing gaat en dus geen 96%. Zwavelzuur stel je door oertiterstof af te wegen en te titreren met de zwavelzuur. Een geschikte oertiter is watervrije natriumcarbonaat. Als je een slepend eindpunt krijgt kun je de oplossing purgen met stikstof.

Je moet wel een indicator kiezen in het omslaggebied van de zuurbasereactie, niet elke indicator is geschikt. FenolftaleÔne is idd geschikt.

Tofke01

Tofke01

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2005 - 20:20

Hallo allemaal!

Bedankt voor de reacties! Ik kan idd verder nu. Het stellen met Na2CO3 had ik idd ook al in gedachte. Maar omdat ik ook NaOH moet stellen (met KH-ftalaat) dacht ik met deze gestelde oplossing de H2SO4 te stellen. fft is idd goed te gebruiken.

Bedankt allemaal!

Veranderd door Tofke01, 26 april 2005 - 21:08

Tofke01

Tofke01

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2005 - 20:23

Grtz Bas

Seeeeeeeeeeegg!

Hollanders Geplaatste afbeelding !

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2005 - 21:02

Grtz Bas

Seeeeeeeeeeegg!

Hollanders Geplaatste afbeelding !

Nou het heeft niets met je aangenomen iq te maken, maar het is een feit dat veel belgen niet over binas beschikken ;)

Tofke01

Tofke01

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2005 - 21:09

Nu, dat is waar, over BINAS hoor je hier in BelgiŽ niet veel. Maar het was me toch niet helemaal onbekend!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures