Springen naar inhoud

buffer

• Log in om te kunnen reageren

Linsey_CF

Linsey_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 17:47

kan iemand mij vertellen hoe ik het beste uit kan legge waarom water geen buffercapaciteit heeft.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2005 - 18:07

water ofterwijl H2O heeft geen rest zure of base groepen aan zich gekoppeld. Dus heeft het geen capiciteit om zure dan wel base deeltje te neutraliseren.

MvG Ron

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 21:31

Water is toch zelf een zuur en een base (het kan protonen opnemen en afstaan)? Dus zou het toch wel een buffer moeten zijn? Maar omdat concentraties H3O+ en OH- in water zo klein zijn, is de buffercapaciteit heel klein.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2005 - 22:44

kan iemand mij vertellen hoe ik het beste uit kan legge waarom water geen buffercapaciteit heeft.

Ik zie water nu eenmaal niet zo vlug uit zichzelf (de-)protolyseren...hence de pH van 7

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 april 2005 - 08:02

Water is toch zelf een zuur en een base (het kan protonen opnemen en afstaan)? Dus zou het toch wel een buffer moeten zijn? Maar omdat concentraties H3O+ en OH- in water zo klein zijn, is de buffercapaciteit heel klein.

In principe zeg ik het zelfde.
Water bestaat uit een evenwicht van
2H2O <=> H3O+ + OH-
Maar het evenwicht ligt bijna 100 procent aan de linkerkant dus heeft het geen capaciteit op zure of base deeltje op te vangen.

MvG Ron

Veranderd door biochemiefreak, 26 april 2005 - 08:16

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2005 - 08:39

Ik zie water nu eenmaal niet zo vlug uit zichzelf (de-)protolyseren...hence de pH van 7

Water doet het zelfs continue, het is evenwicht!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2005 - 13:16

Water doet het zelfs continue, het is evenwicht!

Ja duh, dat gaat tegelijkertijd. Ik bedoelde eigenlijk dat een glaasje water niet opeens zegt van: laten we eens gezellig zuur/basisch worden. ;)

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2005 - 15:02

Ja duh, dat gaat tegelijkertijd. Ik bedoelde eigenlijk dat een glaasje water niet opeens zegt van: laten we eens gezellig zuur/basisch worden. ;)

Nou, dat doet water dus continue, zij het op moleculaire schaal.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2005 - 21:06

Ja duh, dat gaat tegelijkertijd. Ik bedoelde eigenlijk dat een glaasje water niet opeens zegt van: laten we eens gezellig zuur/basisch worden.  ;)

Nou, dat doet water dus continue, zij het op moleculaire schaal.

Dat bedoelde ik dus niet, ik bedoelde eigenlijk zoiets dat de pH ineens naar 2 zakt ofzo :D

Cort

Cort

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2005 - 11:06

Hebben we het over zuiver water of over een algemeen waterstaal. Bij algemene waterstalen is er wel een buffercapaciteit aanwezig TA-TAC (TAP-TAM) genoemd. Komt voor onder de vorm van OH-,HCO3 - en CO3 2-

Titreren van het staal (100ml) met HCl 0.1N tegenover fenolfthaleine en methyloranje

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2005 - 12:29

Titreren van het staal (100ml) met HCl 0.1N tegenover fenolfthaleine en methyloranje

Euhm, goed gecopy-paste, maarruh... wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen ? 8-[

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2005 - 14:56

Water heeft een pH van 7 omdat er wel degelijk H3O+ en OH- aanwezig zijn. Zoals Napoleon 1981 al zei: het is in evenwicht, en wel als volgt:

2 H2O <=> H3O+ + OH-

[H3O+] = [OH-] = 1*10-7

pH = -log [H3O+] = -log (1*10-7) = 7

P.S.: Cort, dit gaat volgens mij over zuiver water.

Veranderd door joepiedepoepie, 03 mei 2005 - 14:57

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures