[scheikunde] Citroenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Citroenzuur

Hey iedereen,

wij moeten een riscoanalyse maken van de monografie van citroenzuur (dus alles wat erin zit wordt via testjes gecontroleerd op hoeveelheden, verwante verbindingen die erin kunnen zitten, eventueel vervuilingen. De vraag is: welke reagentia zijn gevaarlijk... welke voorzorgsmaatregelen moet je treffen... waar gaat de afval naartoe...)

er staan daar een paar vraagjes bij die ik niet kan oplossen:

*waarom kunnen carcinogenen of andere zeer gevaarlijke stoffen niet vervangen worden door minder gevaarlijke?

--> is dit omdat anders de reactie niet meer zou opgaan? Er is namelijk een proef met het (gevaarlijke) pyridine en hiermee wordt een titratie gedaan (Karl Fisher-titratie). Misschien gaat de kleurreactie niet meer op bij andere minder gevaarlijke ringstructuren?

*waarom mag er niet met kleinere hoeveelheden worden gewerkt?

---> hoe kleiner de hoeveelheden, hoe groter een afwijking kan zijn op afmeting van volumes, denk ik?

*nog een laatste vraagje: er was een proef om de 'readily carbonisable substances' na te kijken. Hierbij werd zwavelzuur gebruikt. Ik weet dat dit nodig is om te carboniseren. Nu mijn vraag: zijn er nog zuren waarmee men kan carboniseren? En zo ja: lukt dit enkel met sterke zuren?

Hopelijk kan iemand me verder helpen Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] Citroenzuur

* Pyidine is niet gevaarlijk als je er mee in de zuurkast werkt, het stinkt alleen de vogels dood uit de lucht. Voor Karl Fischer-titraties zijn pyridine-vrije reagentia verkrijgbaar bij J.T.Baker.

* Het downscalen van analyses kan wel, maar is afhankelijk van het type analyse en de gebruikte apparatuur. Je balans moet een kleiner gewicht ook nauwkeurig kunnen meten. Sommige analyses werken met een kleurreactie of neerslag en die zijn beneden een bepaald niveau niet meer zichtbaar.

* De test HEET "readily carbonisable substances" en staat voorgeschreven met zwavelzuur. Als er geen verkleuring optreedt dan is het "passes test". Je test of je product aan een voorgeschreven analyse voldoet (die iedereen hetzelfde uitvoert). Al zou het kunnen met een ander zuur (wat ik betwijfel overigens), dan mag je het niet zomaar vervangen. Gebruikers/klanten weten bij "Passes test" dan niet welke "test" "geslaagd is.

Hoe een test wordt uitgevoerd is afgesproken en vastgelegd in een kwaliteitsnorm. Voorbeelden van dergelijke normen zijn ACS, USP, DAB. Kijk maar eens in een catalogus, daar staat vaak vermeld bij een product als het volgens een bepaalde norm geanalyseerd is. De specificaties volgens een bepaalde norm zijn dan ook bij alle chem-leveranciers gelijk.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Even een aanvulling op 'gevaarlijke stoffen'. Op mijn stage (een sterlab) mogen 'gevaarlijke stoffen' alleen gebruikt worden als er geen alternatieven zijn, dus dat geld waarschijnlijk ook voor jou! Al wordt pyridine alleen gebruikt om de zuren (HI & H2SO4) te neutraliseren en dat kan, zoals Karl Fischer zegt, ook anders...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuur

Pyridine:
http://www.sciencestuff.com/msds/C2434.html schreef:Material may be poisonous if inhaled or absorbed through the skin. Inhalation of mists or vapors may cause respiratory tract irritation and may result in pulmonary edema. May cause headaches restlessness, irritability or sleeplessness and other central nervous system effects. May cause nausea and vomiting. Exposure to high levels may result in coma or death. If material comes in contact with skin may cause burns or contact dermatitis.If material comes in contact with eyes may cause severe eye irritaiton. Injury may be permanent.If swallowed may result in severe stomach irritaition, including nausea and vomiting.Central nervous system depression, possible kidney and liver damage.Target organs: Liver, kidneys, nerves, Bone Marrow. Persons with pre-existing disorders may be more susceptible. This Product has beeen reported to be a possible carcinogen.
Verder werd er bij ons op het praktikum verteld dat het impotentie kan veroorzaken..... Geen lekker goedje

Reageer