Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Mijn vraag is dus hoe ik de hemolyse kan meten met behulp van een spectrofotometer! En op welke golflengte moet er gemeten worden? Ik neem aan de golflengte voor HB ofniet?

MVG Sebas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Wat wil je precies aantonen? Hemolyse betekend afbraak van rode bloedcellen. Dit onderscheidt zich in types van hemolyse. Een volledige of onvolledige hemolyse. bron

Jij wilt dus de afbraak aan bloedcellen aantonen doormiddel van een spectrofotometrische bepaling. Ik neem aan dat je dan het HB gehalte wilt bepalen in serum(cellen zijn er dan uitgehaald). meer info HB

Ik zou niet precies weten bij welke golflengte je dat kunt doen maar je kunt altijd een spectrum opnemen en dan het optimum bepalen.

Ik zal zeggen vergelijk het serum van gezonde patïenten met hemolyse patïent en zoek hier wat meer over op.

MvG Ron

Berichten: 10

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Kijk het zit zo...we hebben een project waarbij we moeten kijken of je zonder al te veel gevolgen een aantal glazen sterke drank kunt drinken. Nu weten we dat als je alcohol nuttigd in sterke mate je ery's zwellen en lyseren. Dit willen we nu dus meten: Hoeveel ery's lyseren bij welke concentratie alcohol?

De extinctie en dus de adsorptie van Hb is dan denk ik een goeie standaard voor deze bepaling of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Ik heb geen idee of dit een goede analyse. Hoeveel bloedcellen moeten er kapot gaan om het te meten en je neemt maar een kleine hoeveelheid dus dan zit je weer met een ander verhaal.

Je kunt het proberen maar ik zie er niet veel mogelijkheden misschien hebben anderen er een beter idee van. Hoe gaan die bloedproeven bij de politie eigenlijk daar wordt toch gewoon het alcohol gehalte in bloed bepaald zou je dat niet kunnen doen?

MVG Ron

Berichten: 10

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Idd maar als je zoals mij HBO Life Sciences doet moet je redelijk wat leren over alle bloedcellen enz enz dus ook projecten ingewikkeld maken terwijl t makkelijk kan! :S

Sbas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Misschien is het wel niet zo moeilijk als je denkt.

Bloedcellen zijn best groot. Kapotte bloedcellen hebben geen structuur meer en de hemoglobine komt dan vrij in het serum(lichaamsvocht zonder cellen) dit geeft een rode kleur. Dan zou je de cellen kunnen centrifugeren neem je het spectrum op en verglijk dit met het spectrum van normaal serum en kijk naar de verschillen. Kwantitatief zou je er ook nog een hemoglobine bepaling op kunnen doen daar is vast ook wel wat op te vinden.

succes MvG Ron

Berichten: 2.399

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Ik ben een analytische man, dus weet het fijne er niet van.

Maar je ziet volgens mij 2 dingen over het hoofd

1) HB is een eiwit, waar verwacht je dat dit absorbeerd of eigenlijk uberhaupt wel absorbeerd?

Als je deze reden nog niet genoeg vindt:

2) Hoeveel meer eiwitten zitten er in bloed?

Mijn oplossing, maar dan ga ik me op glad ijs begeven want ik ben dus analytisch. Ik heb wel eens met een telkamer van Burker gewerkt. Volgens mij kun je gewoon bloedmonsters in Burker onder de microscoop nemen, dan je cellen tellen en omrekenen naar een concentratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Napoleon1981 schreef: 1) HB is een eiwit, waar verwacht je dat dit absorbeerd of eigenlijk uberhaupt wel absorbeerd?
In haemoglobine zitten 4 haemgroepen. Deze bevatten een ijzer-ion. Deze groepen zijn verantwoordelijk voor het "rood" in "rode bloedcel".

Berichten: 10

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Idd en dat bedoelde ik ook en de hoeveelheid Hb is dus fotometrisch te meten, want 2 maal zoveel Hb geeft een 2 maal zon hoge extinctie!

Maar volgens mij zijn we er al aardig uit hoe we het aan gaan pakken!

MVG Sbas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe meet ik hemolyse mbv een spectrofotometer?

Dan moet je natuurlijk nog wel ff de regels van een linaire regressie goed doornemen voordat je aan het experiment begint.

Een standaard lijn heb je denk ik ook nodig om gehalte te bepalen. En natuurlijk niet te hoog in de lijn zitten met je monsters aangezien dan de bepaling niet echt nauwkeurig is.

Je kunt je monsters van te voren simpel ff snel onder de spectrofotometer houden als referentie voor het bereken van je standaard.

Veel succes en ik wil wel graag weten hoe je het gaat doen.

MvG Ron

Reageer