IJzer(III)chloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

IJzer(III)chloride

hey people

ik wil graag de eigenschappen van ijzer3chloride hebben. BV: reactie met andere stoffen, de gevaren als je het inslikt,de voorschriften op het gebruik van het ijzerchloride enz......

groetjes remco

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: IJzer(III)chloride

IJzerchloride wordt veel gebruikt bij etsen, vooral door kunstenaars, .... voor de rest raad ik je aan Google te gebruiken, misschien ook eens te zoeken onder etsen.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: IJzer(III)chloride

IJzerchloride wordt meestal als etsmiddel gebruikt, bijvoorbeeld door electronica hobbyisten om printplaten te maken. In het groot is het veel in gebruik als middel om afvalwater te zuiveren, het slaat onder andere fosfaten neer uit het water.

Als het goed is voldoet een verpakking van ijzer(III)chloride aan het volgende:

Op het etiket staat een anderaskruis met daaronder de tekst: Schadelijk

Er staan de volgende waarschuwingen op het etiket:

Schadelijk bij opname door de mond

Irriterend voor de huid

Gevaar voor ernstig oogletsel

Bij aanraking met de ogen onmiddelijk met overvloedig water afwassen en deskundig medisch advies inwinnen

Een beschermingsmiddel voor de ogen/het gezicht dragen

Verder moet er een voelbare gevaaraanduiding (driehoek) op de verpakking voelbaar zijn.

Voor de praktijk zou ik je zeker willen adviseren om een veiligheidsbril te dragen. Al heb je zo'n bril maar één keer in je leven nodig, dan nog kan het uit! De stof goed van kinderden en huisdieren verwijderd houden. Het laat vlekken achter op alles waar het mee in aanraking komt.

Als je het te warm bewaard (in de zomer kan het boven de 30 graden komen) lost de stof in haar eigen kristalwater op en krijg je een vieze roestkleurige substantie.

Berichten: 5

Re: IJzer(III)chloride

Als ik me niet vergis staat in de Binas ook de gevaren van heel veel stoffen. Kijk maar in Tabel 101A Gevaarlijke chemicaliën
:)

Reageer