FTIR en UV/VIS

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

FTIR en UV/VIS

Hallowwwwwww ik ben nieuw hier dus weet niet echt goed hoe het hier werkt, maar ik had een vraag,

weet iemand iets over het apparatuur FTIR of UV/VIS? want ik moet een scriptie maken en ik hou het over verf, en ik wou weten hoe een analyseproces van verf met behulp van FTIR en UV/VIS te werk gaat.. ;)

en of iemand iets weet over de bestanddelen van verf? best raar ik kan gewoon nauwelijks wat vinden over zo een groot en makkelijk onderwerp, hoe is het mogelijk! Afbeelding

dus als iemand wat kan vinden zou die het naar mn email willen sturen? [ edit ]

alvast heel erg bedankt!

:D

rwwh: e-mail adres gecensureerd, we houden de antwoorden op het forum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: FTIR en UV/VIS

Hoi Jaya, welkom of Chemieforum.nl!

Verf is wel een groot onderwerp, en je ziet het overal, maar het is zeker geen makkelijk onderwerp!

En over uv/vis en ftir: er zijn hier inderdaad mensen die van deze technieken het nodige weten. Meestal worden deze spectroscopische technieken gebruikt om van een bekende stof vast te stellen hoeveel er in een monster zit, of om van een onbekende zuivere stof de identiteit te bepalen. Ik weet niet wat je precies zou willen vaststellen van de verf met deze technieken. Kun je iets meer vertellen over wat je weet?

Berichten: 4

Re: FTIR en UV/VIS

ehm nou ik moet een scriptie schrijven, voor nederlands in een groepje, ennuh wou gewoon weten hoe het apparaat FTIR en UV/VIS in het geheel en wat je dan analyseert met verf, ja hoe leg je zo iets uit..:S stel je werkt op een lab en je moet verf door zo een aparaat halen, wat en waarom doe je zo iets...

ik hoop dat je het snapt ik ben neit zo goed met uitleggen van mn vraag...

..JaYa.. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: FTIR en UV/VIS

Geen probleem.

Allemaal zijn het zogenaamde spectroscopische technieken. Zie molecuulspectroscopie op Wikipedia.

FTIR staat voor "Fourier-Transform Infrarood spectroscopie". Deze techniek meet hoeveel infraroodstraling van verschillende golflengten een stof tegenhoudt. De "FT" is de manier waarop dit wordt gemeten, dat is eigenlijk een wiskundige techniek.

UV/VIS is spectroscopie van zichtbaar licht en ultraviolet. Daarmee kijk je dus welke kleuren licht, en welke soorten ultraviolet er door een stof worden geabsorbeerd. Hier kan ik me voor verf wel iets bij voorstellen: kleur is een belangrijke eigenschap. Maar ja, ik heb van verf niet zoveel verstand....

Berichten: 4

Re: FTIR en UV/VIS

hihi ;) sjowie verr was ik ook nog wel gekomen :P ik had die site al gevonden, maar ik moet er 5 kantjes over schrijven dus dat wordt ook weer lastig...

maar toch bedankt voor je moeite hoor ! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: FTIR en UV/VIS

Ha, 5 kantjes.... Heb je via google gezocht? Bijvoorbeeld Google?

En: gaat het over de analyse van muurverf, of de analyse van verf op eeuwenoude schilderijen?

Berichten: 4

Re: FTIR en UV/VIS

jeps de goeie ouwe google ofcourse... hehe ;)

ehm het gaat over verf algemeen, meer over de chemische opbouw , pfff ingewikkeld heid, maja wel aardig dat je zo laat nog helpt met zoeken :D thankjoeeee

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: FTIR en UV/VIS

Ik denk dat je over de analyse van gedroogde verf van schilderijen veel zult kunnen vinden. Die moet bij restauraties regelmatig worden onderzocht. Ik denk niet dat bij de produktie van muurverf deze technieken komen kijken.

Een andere techniek die je misschien tegenkomt is de röntgenfluorescentiespectroscopie....

Succes! Als je preciese vragen hebt stel ze dan rustig hier.

Reageer