Proeven ivm waterzuivering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Proeven ivm waterzuivering

Hallo allemaal,

Ik ben Simke en zit in mijn laatste jaar secundair onderwijs en krijg 2u chemie per week. Ik maak een eindwerk over Waterzuivering en zoek nog een paar proefjes om op de opendeurdag van de school te doen. En het moet de jury liefst verstelt laten staan ;)

Ik heb al overal gezocht naar goede proeven maar het enige dat ik vond was met het niveau van de lagere school.

danku wel allemaal

xxxSimkexxx

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Proeven ivm waterzuivering

Hoi Simke en welkom op Chemieforum.nl!

Gaat het om experimenten over waterzuivering of gewoon mooie demonstratie experimenten ??

Berichten: 3

Re: Proeven ivm waterzuivering

specifiek over waterzuivering aub

xxxSImkexxx

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Proeven ivm waterzuivering

Het was misschien niet duidelijk, maar Jorim verwees al naar een ander topic met een link. Helpt dat?

Berichten: 251

Re: Proeven ivm waterzuivering

je zou kunnen proberen om in het klein een zandfilter te maken... ook met aktieve kool kan je een leuke demonstratie doen (gekleurd water door een kolom met aktieve kool en er komt "zuiver" water uit)... voor de rest heb ik hier nog ergens een eidwerk van een lln rondslingeren ivm waterzuivering, maar dat is wel op bachelor-niveau

als je specifieke vragen hebt, mail me gerust...

groeten en succes

Berichten: 3

Re: Proeven ivm waterzuivering

Mijn leraar zei iets over FeCl3... dat ik dat eens moets opzoeken maar ik heb er niets over gevonden...

Misschien weet iemand van julie iets meer?

Alvast bedankt!

xxxSimkexxx

Berichten: 328

Re: Proeven ivm waterzuivering

FeCl3 is een Lewis zuur en zal volgens mij net als AlCl3 best wel heftig reageren met water. Een lewis zuur is een zuur dat een graag electronen wil en omdat het zuurstof atoom in water 2 extra electronen paren heeft, zal het daar mee reageren.

Als je dat in water mikt, zul je de jury wel verstelt laten staan. ;) Maar ik zou niet weten wat het met waterzuivering te maken heeft.

Berichten: 251

Re: Proeven ivm waterzuivering

aangezien ik zelf soms in een jury zit, heb ik voor alle zekerheid maar eens een brokje Fe(III)Cl in water geworpen.......hm.......ik keek ernaar en zag een bruin-oranje oplossing ontstaan.....ben dan ook maar blijven zitten ;)

ijzerzouten (in dit geval FeCl3) worden mi gebruikt om de sedimentatiesnelheid te verhogen

Berichten: 328

Re: Proeven ivm waterzuivering

aangezien ik zelf soms in een jury zit, heb ik voor alle zekerheid maar eens een brokje Fe(III)Cl in water geworpen.......hm.......ik keek ernaar en zag een bruin-oranje oplossing ontstaan.....ben dan ook maar blijven zitten ;)
Ik had gedacht dat er iets meer zou gebeuren, valt me toch weer tegen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Proeven ivm waterzuivering

IJzer(III)chloride wordt (werd?) gebruikt als etsmiddel om koperen printplaten mee te etsen.

[edit] http://www.p-m-services.co.uk/ferric_chloride.htm

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Proeven ivm waterzuivering

Volgens mij is het een stof die ervoor zorgt dat gedestabiliseerde deeltjes kleine vlokjes en daarna grote vlokken worden zodat die kunnen bezinken (flocculant). Google zoektochtje 8-[

Reageer