reactie ammoniumcarbonaat met kopersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 364

reactie ammoniumcarbonaat met kopersulfaat

bij de reactie van kopersulfaatpoeder en ammoniumcarbonaatpoeder wordt er Cu(NH3)4 2+ gevormd (kopertetraammoniaat??).

CuSO4 + (NH4)2CO3 --> Cu(NH3)42+ + .........

(die koper-ammoniak verbinding heeft trouwens een schitterende kleur)

dus de koper en de ammoniak gaan tesamen, maar wat gebeurt met de so4 en co3? ik heb het gevoel dat het poedermengsel vochtiger wordt maar weet niet welke stof daar de oorzaak voor is. heeft iemand enig idee van de volledige deelreacties en eindreactieproducten ?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactie ammoniumcarbonaat met kopersulfaat

Als je dit wilt beschrijven wil je de rest van de stoffen/ionen die er bij zijn ook weergeven. Zo is vast kopersulfaat normaal gesproken een pentahydraat, die 5 watermoleculen moet je wel erbij schrijven. En zo ook voor de andere zouten aan beide kanten.

Het sulfaation zal niet veranderen lijkt me, maar waar blijft het H+ van de NH4+? Zou dat soms iets met het carbonaat kunnen doen? Probeer het gewoon eens uit te schrijven.

[edit] weet je zeker dat het 4 ammoniak per koper is? Ik meen me 6 te herinneren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reactie ammoniumcarbonaat met kopersulfaat

[edit] weet je zeker dat het 4 ammoniak per koper is? Ik meen me 6 te herinneren.
Zonder voorzorgsmaatregelen vorm je in water [Cu(NH3)4(H2O)2]2+

Met wat moeite kun je in water [Cu(NH3)5(H2O)]2+ krijgen.

[Cu(NH3)6]2+ kun je alleen in vloeibare ammoniak vormen.

Ik realiseer me ineens dat ik in een andere topic hiermee ook een fout heb gemaakt. Ik ga het gelijk aanpassen.

Berichten: 151

Re: reactie ammoniumcarbonaat met kopersulfaat

CuSO4 + 4(NH4)2CO3 --->([Cu(NH3)4]SO4) +2H2O + 4CO2 +O2 miss?

Dat je tetraammine koper(II)sulfaat krijgt.

ps: Heb ff niet met ionen gewerkt, het is ochtend.

Edit:

Ja dacht ik ook al, maar ik had ff geen idee waar die O2 heen moest...

En ik zie net dat mijn post nogal nutteloos was, alles was al zo goed als bekend...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reactie ammoniumcarbonaat met kopersulfaat

Die O2 moet je weglaten, dat wordt echt niet gevormd in deze reactie.

Berichten: 2.746

Re: reactie ammoniumcarbonaat met kopersulfaat

het resterende H+ reageert met CO3-2 tot H2CO3 wat zeer onstabiel is en zo H2O en CO2 vormt , daarvan komt dat koolzuurgas en water dus, en geen zuurstof

Reageer