Vrouwelijke hormonen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Vrouwelijke hormonen?

Ik ben nu aan het stage lopen op een chemisch bedrijf die niet-ionogene oppervlakte actieve stoffen maakt. Er horen bij de analyses natuurllijk routinebepalingen zoals pH, watergehalte, kleur en troebelheidspunt. Ook zijn er extra analyses zoals verzepingsgetal, peroxidegehalte etc.

Nu is er ook 1 andere analyse,het OH-getal en daar is iets raars mee.

Nu is namelijk het geval dat die analyse gemakkelijk met een apparaat gedaan kan worden (wishbone), maar ik vind het leuk om hem handmatig te doen. Dus was ik ermee bezig, en er kwamen steeds te lage waarden uit.

Nu ging ik "klagen" bij de hoofdanalist en die vertelde mij dat het nog geen enkele vrouw was gelukt om een goed OH-getal te krijgen!

Nu ben ik een vrouw, en een koppige ook nog, dus ik ging het tegendeel bewijzen. Althans dat dacht ik...

5 bepalingen later was het nog steeds niet gelukt en ik had bij 2 bepalingen meer en minder monster ingewogen om te kijke of dat een verschil maakte (dat was dus niet).

De hoofdanalist deed hierna een bepaling en die was in 1 keer goed!

Nu kwam erbij staan en liet me de bepaling nog een keer doen terwijlhij erbij stond. Ik deed precies zoals hij het deed en nog kwam er een abnormale waarde uit!

Het is een potentiometrische titrimeter en het reagens voor het monster is azijnzuuranhydride met nog iets.

Kan het zijn dat het apparaat of reagens hormoongevoelig is ofzo?

Ik vind het namelijk zo vreemd dat het bij vrouwen nooit lukt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vrouwelijke hormonen?

Misschien een verkeerd aura? ;)

Nee serieus, dit lijkt me niet mogelijk. Misschien probeert hij je er tussen te nemen en laat hij jou een essentiele stap overslaan?

Kan jw wat meer vertellen over het protocol?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: Vrouwelijke hormonen?

Mij ertussen nemen kan het ook niet zijn, toen hij de analyse deed, deed hij hetzelfde wat ik had gedaan en bij hem kwam er wel een normale waarde uitrollen :D

Protocol weet ik zo even niet ;)

Het is een apparaat meteen computertje, die is verbonden aan een soortement van carroussel waar je de cupjes in moet doen. Deze wordt na elke 2 monsters geconditioneerd met een KOH-oplossing...

Berichten: 2.399

Re: Vrouwelijke hormonen?

Het lijkt mij ook dat je voor de gek wordt gehouden. Er is iets wat niet klopt, zei het de reagentia, danwel een essentiele stap zoals berrylium al zegt. Verder weet een analyt niet of een vrouw of een man het doet geloof mij ;)

Berichten: 9

Re: Vrouwelijke hormonen?

Hoe kan het dan dat als ik erbij sta en hij die bepaling doet (precies zoals ik) hij wel een normale waarde krijgt?

Ik heb het ook nog een keer uitgelegd gekregen van een andere analist en die zei precies hetzelfde (en die is nogal serieus dus ik geloof niet dat dit een grap is..)

Kan het niet te maken hebben met elektrische lading van vrouwen (dat wij sneller geladen zijn ofzo)

Mijn moeder vertelde dat zij een man kent die alle computers stillegt waar hij achter zit, doorzijn elektrische lading..

En trouwens, in de voorschriften staat het erook zo ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vrouwelijke hormonen?

Ik heb bij een kaasfabriek gewerkt op een routine lab. Daar heb ik ook zulke analyses gedaan. Wij hadden ook vrouwen op het lab en we deden het toen volgens mij allemaal handmatig. Geen enkel probleem met deze analyse. Ik vind het wel een beetje een sterk verhaal 8-[

Dus eigenlijk zijn vrouwen helemaal niet geschikt voor analist :D

MvG Ron

Berichten: 111

Re: Vrouwelijke hormonen?

biochemiefreak schreef:Dus eigenlijk zijn vrouwen helemaal niet geschikt voor analist 8-[
Je wijkt een beetje van de topic af en ondanks de knipoog best wel laag denkend hierover.

Ik had hetzelfde bij generieke DNA analyse, ik kon hem uitvoeren, iemand anders die precies hetzelfde deed, met identieke oplossingen, kreeg andere resultaten. Meestal ligt dit probleem aan de menging van de toegevoegd oplossingen.

Misschien ligt jou probleem hier ergens?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vrouwelijke hormonen?

Je wijkt een beetje van de topic af en ondanks de knipoog best wel laag denkend hierover
Dit is gewoon humor. Ik werk zowat alleen maar met vrouwelijke analisten en ik denk heus niet laag over hun 8-[

Maar nauwkeurig werken heeft ook invloed op de analyse. Want volgens mij is dit gewoon een systematische fout je komt standaard altijd op lage getallen maar als de waarden heel dicht bij elkaar liggen zit je preciezie wel goed. :D Dus doe je iets structureels fout denk ik.

MvG Ron

Berichten: 1.153

Re: Vrouwelijke hormonen?

Er zijn 2 mogelijkheden:

1. Het valt in de categorie: "Never reproduce a working experiment" Dus het experminent is zo robuust dat 1 man het kan herhalen (wat vaak het geval is met experimenten uit artikelen/protocolen)

2. De analist houdt je voor de gek. En geeft je bv. net een ander potje met reagentia dan wat hij zelf gebruikt. Als je al kletsend een experiment voordoet met veel hand gebaren etc. valt het niet of nauwelijks op dat je voor de gek wordt gehouden. Op dit principe werken goochelaars.

Berichten: 9

Re: Vrouwelijke hormonen?

Ik ben er deels uit....

Het product wat ik gisteren gemeten heb, is ontzettend instabiel. Vandaag een ander product gemeten en ging in 1 keer goed! 8-[

Nu vraag ik me alleen af hoe het kan dat die mannen dat instabiele product wel in 1 keer krijgen, en de vrouwen helemaal niet...Grapje met reagens kan niet,staat allemaal op vaste plekken enzo en er wordt gewerkt met samplers.... Maargoed,dit zal wel een onbeantwoorde vraag blijven :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vrouwelijke hormonen?

Het product wat ik gisteren gemeten heb, is ontzettend instabiel.


Op wat voor manier instabiel? Reageert het met zuurstof of disproportioneerd het?

Berichten: 1.153

Re: Vrouwelijke hormonen?

Op wat voor manier instabiel? Reageert het met zuurstof of disproportioneerd het?
een betere vraag welke stof is het?

Berichten: 9

Re: Vrouwelijke hormonen?

Heb ik allebei eigenlijk geen idee van...

Het product is altijd een vetalcohol.

Het is instabiel doodde H-groepen, meer weet ikook niet (en begrijp ik ook vaak niet 8-[ )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Vrouwelijke hormonen?

Het is instabiel doodde H-groepen


Doodde H-groepen ??!?

Berichten: 1.122

Re: Vrouwelijke hormonen?

ja ik moest ook even denken wat daar bedoelt wordt.....

maar volgens mij is het een tikfout en moet het 'door de H-groepen zijn'; de R zit naast de D op het toetsenbord dus..... 8-[

Grtz Bas

Reageer